Wat als 'Wat Als?' een Emmy wint?

Wat als het onvolprezen sketchprogramma 'Wat als?' op 19 november een Emmy Award – zeg maar een Oscar voor televisie – wint? Dan mag het Antwerpse productiehuis Shelter – zie ook 'Benidorm Basterds' – een tweede gouden beeldje in de vitrinekast zetten, en danst founding father Tim Van Aelst naar eigen zeggen op het dak van het Hilton-hotel.

'Desnoods spring ik eraf, want met twee Emmy’s kan ik gerust sterven.' Maar is er ondertussen ook sprake van een Emmy-effect? Gaan Vlaamse tv-producten steeds vaker internationaal? 'De interesse is er, maar een Amerikaanse Tom Waes is niet zo snel gevonden.'



Soms lijkt het bij Shelter meer op een internationaal callcenter dan op een productiehuis gespecialiseerd in comedy. Het is hier, vanuit een herenhuis in de schaduw van het Antwerpse Museum voor Schone Kunsten, dat de vrolijke verovering en betovering van de wereld plaatsvindt. Canada aan de lijn.

De beelden van de Canadese 'Wat als?' hadden verleden week moeten binnenlopen, maar de productie loopt vertraging op. Een mail uit Rusland. Ook daar zijn ze bezig met een eigen versie van 'Wat als?' Bericht uit Oekraïne. Daar is getekend voor een derde reeks van 'Benidorm Bastards' en ook 'Wat als?' is er verkocht.

Telefoon uit Nederland. De tweede reeks van 'Wat als?' komt er binnenkort op het scherm. De afleveringen werden ter plaatse gedraaid, maar bij Shelter gemonteerd. 'We volgen het graag nogal nauw op,' stelt Tim Van Aelst, één van de medeoprichters van Shelter en tevens hoofd, hart, arm, been en elleboog van het bedrijf.

Tim Van Aelst «Niet dat we ons zullen uitspreken over Russische humor – wat weten wij daarvan? – maar we zorgen er wel voor dat de beeldvoering, het ritme en de muziekkeuze enigszins kloppen. Als dat niet juist zit, heb je geen 'Wat als?'.

»Al hebben we tot onze scha en schande ook moeten ondervinden dat je soms niet anders kunt dan het loslaten. In België zullen we altijd voor het best mogelijk programma gaan; in het buitenland wegen de cijfers sneller door. Daar durven we al eens opportunistisch te zijn.»

In vijf landen zijn ondertussen producenten bezig de humor van 'Wat als?' naar de eigen markt te vertalen. 'Of we nu die Emmy winnen of niet, het feit dat we 'Wat als?' internationaal hebben kunnen verkopen, is een overwinning op zich.Als humorprogramma’s de naam hebben bijna onverkoopbaar te zijn, dan zijn sketchprogramma’s dat helemaal. Laat staan een sketchprogramma in het Vlaams, een soort non-taal. Maar kijk: het is ons toch gelukt. Met of zonder Emmy. Dat maakt me een gelukkig mens.'

Het is amper drie jaar geleden dat Van Aelst met zijn draagbare computer op de tv-beurs in Cannes stond – de MIP. Om 'Benidorm Bastards' aan de wereld te tonen. Na het faillissement van Toreador, waar Van Aelst samen met Tom Waes 'Tomtesterom' had bedacht, was dit het eerste programma van het nieuwe productiehuis dat hij met gelijkgezinden Tom Baetens, Bart Cannaerts en Katrien Van Nieuwenhove had opgericht.

Van Aelst «Dat faillissement was ons overkomen. Ons moederhuis, D&D, legde de boeken neer en wij konden niet anders dan hetzelfde doen. Het had niets met ons te maken en toch waren we alles kwijt. Ik weet niet wat het was. Maar als je hebt ervaren wat verliezen is, durf je ineens veel meer.»

Zoals naar Cannes gaan met een ruwe versie van een programma dat nog niet eens was uitgezonden. Ergens diep vanbinnen voelde Van Aelst dat hij een mogelijke bom in handen had, misschien wel de fameuze next big thing waar tv-bonzen en productiehuizen constant naar lopen te snuffelen. 'Niet dat ik daar rondliep met het welomlijnde idee: ik ga de wereld veroveren. We wisten gewoon dat 'Benidorm Bastards' een geweldig goed idee was. Simpel en universeel, want vergrijzing is overal een probleem, zelfs in China.'


Bekijk hier de leukste fragmenten uit 'Wat als?':

'Wat als?': de leukste fragmenten

'Wat als?': nog meer leuke fragmenten

'Wat als?': leuke filmpjes - deel drie

'Wat als?': leuke filmpjes - deel vier

'Wat als?': leuke filmpjes - deel vijf

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234