'Wat een jaar': Humo sprak met het showbizzechtpaar Nathalie Meskens & Jonas Van Geel

Nostalgiequiz ‘Wat een jaar’ wordt gedragen door Koen Wauters, Nathalie Meskens én Jonas Van Geel. VTM heeft torenhoge verwachtingen.

'Het is met Jonas zoals met mijn lief: we kunnen hard tegen elkaar zijn, en soms voel ik me als zijn moeder'

Jonas Van Geel (34) «‘Wat een jaar’ is een quiz die teruggaat in de tijd. In elke aflevering behandelen we een ander jaar, verpakt als een show uit die tijd: het decor, onze kostuums en kapsels, de gast die samen met ons quizt... Als het over het jaar 1986 gaat, komen Leo Van der Elst en Sandra Kim langs. En op het einde van elke aflevering zingen Koen, Nathalie en ik samen een medley van veertien, vijftien songs uit dat jaar.»

Nathalie Meskens (36) «Als je straks de televisie opzet terwijl ‘Wat een jaar’ bezig is, zou je kunnen denken: ‘Tiens, is dat nu een heruitzending van pakweg een paar decennia geleden?’»

HUMO Koen Wauters presenteert, jullie zijn kapiteins van de twee quizteams. Drie van de grootste VTM-namen: de zender moet hoge verwachtingen hebben.

Van Geel «We zijn met drie presentatoren, dus hebben we naar een goede rolverdeling gezocht. We waren er al snel uit dat Koen als presentator de trein moest trekken. Nathalie en ik zagen onszelf perfect in de rol als sidekick: steken uitdelen en grappen vertellen vanaf de zijlijn.»

Meskens «Eerlijk: ik vind het nog altijd straf dat ik een programma met Koen Wauters mág doen. Ik ben opgegroeid met hem, en ik kijk nog altijd op naar hem. Van alle presentatoren is er ook niemand die al zo lang bij VTM zit.»

HUMO De zucht naar vroeger slaat aan bij tv-kijkend Vlaanderen. ‘Groeten uit’, ook op VTM, was een succes. De terugkeer van oude formats als ‘Temptation Island’ en straks ‘Expeditie Robinson’ sluit daarbij aan.

Van Geel «Ik schrok enorm toen ik zag hoeveel mensen naar ‘Groeten uit’ hadden gekeken: het ging vlot over het miljoen! De mensen hebben blijkbaar nood aan programma’s die het over vroeger hebben. Ik snap dat. Als je met vrienden praat, gaat het ook vaak over vroeger. ‘Weet je nog, toen we dit of dat deden?’

»Maar het is niet omdat het Nederlandse origineel meer dan twee miljoen kijkers scoorde, dat het bij ons ook zal aanslaan. Voor hetzelfde geld vindt de Vlaming er geen ruk aan.»

HUMO Hoeveel aanleg voor nostalgie hebben jullie zelf?

Meskens «Steeds meer. Ik heb graag een papieren krant in mijn handen. Ik ben ook niet superactief op sociale media, want het interesseert me niet hoeveel mensen iets liken. Er is bijna geen nieuwe auto die ik mooi vind. De nieuwe Citroën Méhari: het ergste van het ergste van het ergste! Terwijl het origineel het mooiste van het tofste van het graafste was. Sinds wanneer snappen we niet meer wat een mooie auto is?»

Van Geel «In de muziek is het al niet veel anders. Dat hebben we tijdens de opnames van ‘Wat een jaar’ gemerkt bij de medleys van de meer recente jaartallen. (Begint ‘Cotton Eye Joe’ van Rednex te zingen) ‘Where did you come from? Where did you go?’ (Blaast) Wat stelt dat voor? Snap jij dat, als je weet dat we van The Beatles komen?»

HUMO Noem eens een jaar of een periode in de geschiedenis waarvan je het spijtig vindt dat je het niet bewust hebt meegemaakt?

Van Geel «Ik heb iets met de jaren 30. Het interbellum. Ik heb onlangs een boek in de Fnac gekocht met foto’s van hoe Antwerpen er in die tijd uitzag. Mooi!»

Meskens «Voor mij zijn dat de sixties, wellicht het meest gehypete decennium ever, maar terecht. De flowerpower! De muziek! Alle protestacties van toen! Tegenwoordig komen de mensen niet meer op straat als ze het niet eens zijn met wat er in de politiek gebeurt. We zijn bang geworden. We reageren liever via Twitter, pff. En dan nog het liefst anoniem. Ik heb soms het gevoel dat we in bijzonder saaie tijden leven.»

HUMO Jij treedt al een tijdje op onder de vlag ‘Meskens in Motown’. Dat is dus geen toeval.

Meskens «Motown is de bakermat van de soul en zelfs de r&b. Veel artiesten die nu groot zijn, zijn daarmee opgegroeid. En het is heel fijne muziek om te brengen.»

HUMO Heb je er een persoonlijke band mee? Ben je voor je research ooit in Detroit geweest?

Meskens «Nee. De Motown-studio is tegenwoordig niet veel meer dan een klein museum. En Detroit was jarenlang één grote, leeggelopen shithole. Oké, daar gebeurt tegenwoordig weer wat. Maar ik had veel meer aan het gesprek dat ik enkele jaren geleden heb gehad met Martha Reeves, één van dé Motown-legendes. Haar verhalen waren om je duimen en vingers bij af te likken! Over hoe ze daar eerst secretaresse was, bijvoorbeeld. En hoe de songschrijvers haar vanuit de andere kamer toeriepen: ‘Martha! Wat rijmt er op ‘deep’?’‘Sleep. Cheap. Steep.’‘‘Steep’, dat is ’m. Bedankt!’ En zo kakten die de ene hit na de andere. Geweldige tijd.»

'Ik heb geen zin in een burn-out, geen zin om te beseffen dat ik op het einde van de rit geen vrienden overhoud'

HUMO Ik zag op Facebook een filmpje van je optreden eerder dit jaar in de Antwerpse Stadsschouwburg. Het bleek je verjaardag te zijn, en dat was het publiek niet vergeten.

Meskens «Een grote verrassing. Ik heb enkele, euh, heel enthousiaste fans, en die hadden aan de voltallige zaal én aan mijn band gevraagd om even stil te staan bij mijn verjaardag. De band begon ‘Happy Birthday’ te spelen, en iedereen in het publiek stak een papieren hartje omhoog. Ik wist er niets van!»

HUMO De fans hadden samengelegd voor een cadeau: een massagebon. Is dat raar, een wildvreemde die op kosten van andere wildvreemden aan je lijf zit?

Meskens (licht geërgerd) «Om te beginnen zijn mijn fans geen wildvreemden, ik zie hen vaker dan mijn eigen ouders. Ten tweede: in mijn laatste kookboek vertel ik uitgebreid over hoeveel ik van massages houd. En mijn fans hebben net díé masseur geboekt bij wie ik zo graag ga. Het was dus net een heel persoonlijk cadeau. Ik zeg duizend keer tegen mijn fans: ‘Koop niets voor mij, spaar uw centjes...’ Maar ze vinden het leuk om dat te doen, waarom zou ik dat dan als iets negatiefs zien?»

HUMO Hoe vaak gebeurt het dat jullie je eigen verjaardag, de verjaardag van een geliefde of Kerstmis niet kunnen vieren omdat jullie net die dag op de planken of de set moeten staan?

Van Geel «Vaak. The show must go on.»

Meskens «Verjaardagen vind ik niet belangrijk, dus daar til ik niet zwaar aan. Erger is het als er iemand gestorven is. Een vriend verliezen of naar een begrafenis moeten, en ’s avonds toch moeten optreden: dan kan ik mijn job zó haten! In een scheiding verwikkeld zitten, of je keirot en helemaal alleen op de wereld voelen, en dan een programma presenteren waarbij men verwacht dat je daar met een smile tot achter je oren zit: dan voel je je zo fake als maar kan.»

Van Geel «In de muziek valt dat nog mee. Tussen twee songs door kun je aan de zaal vertellen waar je mee zit. Maar tijdens een talkshow op televisie kan ik niet over mijn problemen vertellen. Nobody gives a shit.»

Meskens «Dat geldt voor elke beroepscategorie. We zijn geen heiligen omdat we toevallig in de entertainment werken. Ook als de vrouw van de slager op sterven ligt, moet hij ’s morgens in zijn winkel staan. Toen ik nog in mijn restaurant stond, heb ik vaak tegen het personeel moeten zeggen: ‘’t Is niet omdat je lief je gedumpt heeft, dat je nu een kutsfeer moet creëren aan de tafels van de mensen die misschien weken hebben gespaard om hier te komen eten.’ Elke job heeft een verantwoordelijkheid.»

HUMO Jonas, er bestaat een Twitter-account op jouw naam, waarop alleen getweet wordt over hoe geweldig je de zanger Ian Thomas vindt.

Van Geel (lachje) «Ik had dat al gehoord van iemand bij VTM. Ze hebben daar mensen die dat soort valse accounts opsporen. De mensen zullen wel zien dat het niet echt is, zeker? Ik heb Ian Thomas een paar keer geïmiteerd in ‘Tegen de sterren op’. ’t Zal daar wel van komen.»

Meskens «Dat soort dingen hebben we allemaal al duizend keer gehad. Mensen gaven zich op sociale media voor mij uit en vroegen aan kinderen: ‘Pak de kredietkaart uit de jaszak van mama en stuur mij de gegevens door. Dan kun je mij privé boeken...’»

HUMO Anderhalve week geleden oogstte Willy Sommers op Pukkelpop veel lof voor zijn concert met Mauro & De Kempenzonen. Vooraf was hij erg zenuwachtig omdat hij uit zijn comfortzone moest treden. Wanneer deden jullie dat voor het laatst?

Van Geel «Compagnie Marius speelde onlangs een stuk op het theaterfestival van Lyon, ‘Onze wederzijdse vriend’, waar ook mijn lief in meespeelde. Er moest een acteur vervangen worden, en ze hadden aan mij gevraagd of ik het zag zitten. ‘Het is wel een stuk van vijfenhalf uur, en het moet in het Frans.’ Probleem: ik spreek geen Frans. Nul, niks. Ik had daar makkelijk nee op kunnen zeggen, maar ik heb het tóch gedaan. Ik heb vier, vijf maanden op die teksten geblokt, er gigantisch op gevloekt, en daar in Lyon een week lang elke dag vijfenhalf uur Frans gepraat alsof het de normaalste zaak van de wereld was. De bevrediging was enorm.»


Vrouw met clown

HUMO Jullie zitten allebei ongeveer vijftien jaar in het vak...

Meskens «Ga jij me nu oud noemen?»

HUMO Nee, ik wilde weten of jullie goed kunnen aanvoelen waar het Vlaamse tv-publiek op zit te wachten.

Meskens «Maar nee, dat weet je nóóit. Zelfs de zender weet dat niet. Ze moeten elke keer weer enquêtes organiseren: ‘Zijn we goed bezig?’»

Van Geel «Toen wij drie jaar geleden de comedyreeks ‘Patrouille Linkeroever’ maakten, dachten we óók: de humor gaat breed, de scenario’s zijn goed, de acteurs zijn fantastisch, het is voor elk wat wils...»

Meskens «Ik vond ‘Patrouille Linkeroever’ de max!»

Van Geel «Lief dat je dat zegt. Wat ik bedoel: uiteindelijk bleken er toch heel veel mensen te zijn die het helemaal niet de max vonden.»

Meskens «Ik had het daar gisteren nog over met een goede vriendin. Een zangeres. (Snel) En nee, níét Natalia. Ze vroeg: ‘Wat is nu eigenlijk de formule van een hit?’ Ik zei: ‘Lieve schat, als we dat wisten, schreven we toch allemaal hits?’ Succes ligt niet per se aan de kwaliteit van het product. Is het mooi weer? Is er iets belangrijks gebeurd in de politieke wereld dat plots alle aandacht opslorpt? Hoe draait de economie? Allemaal factoren die de makers van een tv-reeks niet onder controle hebben, maar die wel een invloed hebben op hoeveel mensen er kijken.»

'Wij zullen een veel kortere carrière hebben dan anderen: onze kop steekt boven het maaiveld uit'

HUMO Leer je iets uit tv-programma’s en reeksen die floppen?

Van Geel «Natuurlijk. Maar echte antwoorden vind je nooit. Anders had ik – bam, bam, bám – de laatste jaren alleen maar successen geboekt.»

HUMO Wat is het raarste compliment dat jullie ooit hebben gekregen?

Van Geel «Eergisteren wandelde ik met mijn vriendin (Evelien Bosmans, red.) door de stad. Plots draait een vrouw zich om. Ze zegt tegen Evelien: ‘Gisteren heb ik ‘Marina’ nog eens gezien. Ik vind u een ongelóóflijke actrice!’ Waarop de vriendin, of zus, van die vrouw naar mij wijst en zegt: ‘Die daar is ook een acteur, hè.’ En zij weer: ‘Ja, maar dat is iets anders. Da’s ne clown!’ (Nathalie lacht) Ik weet zeker dat die mevrouw geen seconde heeft gedacht dat ze mij daarmee beledigde. Ik heb er achteraf met Evelien ook hard om moeten lachen. Ik moet er gewoon mee leren leven dat dat de perceptie is.»

HUMO Hoe ontstaat die perceptie? Er zijn veel comedyacteurs.

Van Geel «Nathalie en ik acteren niet alleen, we presenteren ook. We komen vaak als onszelf op televisie, en daardoor hebben de mensen het gevoel dat ze tegen ons alles kunnen zeggen. Ze zien er geen graten in om mij te vertellen hoe slecht ze bijvoorbeeld ‘Patrouille Linkeroever’ vonden. Meestal slaan ze me daarbij ook een paar keer op de schouders: ‘Daar kunnen we mee lachen, hè, maat!’ Niemand zal bijvoorbeeld Koen De Bouw lachend op de schouders slaan en zeggen dat ze zijn laatste film wat minder vonden. Ik vind dat niet erg, ik begrijp het. Maar het is soms niet simpel om acteren en presenteren te combineren.»

HUMO Je bent binnenkort wel te zien in de Bende van Nijvel-film ‘Niet schieten’, maar denk je dat je door je presentatiewerk soms mooie rollen mist?

Van Geel «Natuurlijk. Maar dat heb ik mezelf aangedaan.»

Meskens «Je voelt het nog sterker als Jonas en ik samen iets willen doen. Vroeger waren duo’s gewild, maar nu denkt men sneller: ‘Dat doet te veel aan ‘Tegen de sterren op’ denken.’ Hetzelfde als ik iets met Tine Embrechts wil doen.»

Van Geel «Ik denk trouwens dat wij tweeën, net omdat we zoveel verschillende dingen tegelijk doen, een veel kortere carrière zullen hebben dan anderen.»

Meskens «Echt? Waarom niet net langer?»

Van Geel «Omdat onze kop wat boven het maaiveld uitsteekt. Een collega-presentator zei mij ooit: ‘Je zou beter wat meer programma’s presenteren die onder de radar blijven.’»

Meskens (blaast) «Als de mensen ons niet moeten hebben, was onze carrière toch al lang afgelopen?»

Van Geel «Misschien twijfelen ze nog. Misschien blijkt ‘Wat een jaar’ straks de laatste stuiptrekking van onze carrière (lachje). Dat kan, hè.»

HUMO De vraag ‘Wat is jou dierbaar in het leven?’ heeft Nathalie al in een paar interviews beantwoord met: ‘Mijn vriendschap met Jonas Van Geel.’

Meskens «Jonas is héél belangrijk voor mij. Niet alleen vriendschappelijk – af en toe een goed glas wijn drinken en veel leuteren – maar ook in mijn carrière. We hebben allebei geen manager, dus als we met iemand overleggen over onze volgende carrièrestap, dan is dat vaak met elkaar. Ik heb al veel aan hem gehad.»

Van Geel «Dat is wederzijds. We hebben elkaar leren kennen op de set van ‘Tegen de sterren op’, en we lijken ook erg op elkaar. We hebben vaak dezelfde wensen en dromen, én dezelfde frustraties. We hebben een intense band, net daarom kunnen we ook heel streng voor elkaar zijn. We clashen soms hard.»

Meskens «Als je voortdurend de entertainer moet uithangen, ook in moeilijke tijden, is het fijn om iemand te hebben bij wie je de slechtste versie van jezelf kunt zijn.»

HUMO Jonas zei ooit: ‘Als ik ruziemaak, gaat het altijd heel hard.’ Nathalie, in een ander interview: ‘Tijdens een confrontatie met iemand die ik graag zie, barst ik meteen in huilen uit.’ Is dat de dynamiek tussen jullie?

Van Geel (lacht) «Helemaal! Maar we maken heel weinig ruzie, hoor.»

Meskens «Het is zoals met ons lief. We kunnen hard tegen elkaar zijn, omdat we weten dat we er toch niet voor veroordeeld worden. Hij heeft bij mij eindeloos krediet.

»(Denkt na) Soms voel ik me ook als zijn moeder. Als ik hem bijvoorbeeld heb gevraagd om foto’s van zijn laatste vakantie door te sturen, en ik daarop moet blijven wachten: ‘Zeg, laat me die nu eens gewoon zien!’»

HUMO Welke beslissing of keuze heeft jullie leven in een compleet andere plooi gelegd, als je er nu op terugkijkt?

Van Geel «Carrièregewijs is dat voor mij zonder twijfel ‘Tegen de sterren op’. Daarvóór speelde ik alleen in het theater en af en toe op tv, maar ik bleef hangen in het gastrollencircuit. Niet dat daar iets mis mee is, maar ik had hogere ambities. Toen ik aan ‘Tegen de sterren op’ begon, was de serie ‘Kiekens’ al wel opgenomen, maar nog niet op antenne geweest.»


Vervelende aap

HUMO Nathalie, ten tijde van ‘Danni Lowinski’ voelde je je erg oud: ‘Mijn lijf is harder toegetakeld dan dat van de gemiddelde dertiger.’ Hoe zit dat zes jaar later?

Meskens «Toen holde ik voortdurend achter de feiten aan. Ik had niet voor de volle 100 procent controle over wat ik deed. Privé, in mijn carrière en op emotioneel vlak vond ik geen innerlijke rust. Maar ondertussen heb ik geleerd grenzen te trekken. Ik ben erachter gekomen dat ik niet op elk aanbod ja moet zeggen. Ik woonde destijds nog in Borgerhout met Jeroen (Van Dyck, red.), mijn ex, en op een gegeven moment kwam ik tot de vaststelling dat ik al drie jaar geen énkele dag van ’s morgens tot ’s avonds thuis was geweest. Behoorlijk pijnlijk om dat te moeten vaststellen. Er is meer in het leven dan werken alleen.

»Ik ben nog altijd even gulzig en ambitieus als toen, maar ik ben spaarzamer met mezelf geworden. Ik heb geen zin in een burn-out, geen zin om op het einde van de rit te beseffen dat ik geen vrienden overhoud.»

HUMO Komt een burn-out vaak voor in jullie branche? Weinig schermgezichten lopen daarmee te koop.

Van Geel (stil) «Er is een réden waarom ik het het afgelopen jaar heel rustig heb gehouden op televisievlak. Toen het tweede seizoen van ‘Jonas & Van Geel’ op zijn einde liep, voelde ik bij mezelf dat ik het niet leuk meer vond. Ik werd ’s nachts wakker met hartkloppingen. Ik was ook bang dat iedereen me een vervelende aap zou vinden.

»Dat komt in elke branche voor. Veel jongeren hebben ermee te maken, heel veel mensen kunnen niet om met de druk. ‘Burn-out’ is nu een modewoord, en ik weet dat sommigen nu denken: ‘Pff, een burn-out. In onze tijd bestond dat allemaal niet!’ Ze hebben gelijk, maar vroeger zullen de mensen wel andere problemen hebben gehad, die anders werden benoemd.

»In overleg met VTM heb ik wat gas teruggenomen. Dat moet af en toe, zeker als van jou wordt verwacht dat je elke dag de clown uithangt. Als ik dat niet had gedaan, was ik op den duur een heel triestige clown geworden.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234