null Beeld

Weird Al Yankovic: 'Prince blijft een gapend gat in mijn repertoire'

Weird Al Yankovic is door zijn parodieën op wereldhits al sinds de vroege jaren 80 officieel Amerika’s hofnar. Hij is in Las Vegas om de grootste tournee uit zijn carrière af te trappen.

undefined

'In zijn dagboek, dat na zijn dood uitgebracht is, omschreef Kurt Cobain me als 'een modern rockgenie'. Hij zag er dus wel de lol van in, denk ik.' Over 'Smells Like Nirvana'

‘Mandatory Fun’, zo heten de tour en Yankovic’ jongste plaat. Zijn veertiende al, waarop hij in wezen niets doet wat hij niet al dertig jaar doet: Amerikaanse pop annexeren en vervormen tot een parodie, en tegelijk ook de hele popcultuur op de korrel nemen. Deze keer draait hij onder andere ‘Happy’ en ‘Blurred Lines’ van Pharrell Williams door de Weird Al-molen (‘Tacky’ en ‘Word Crimes’), en brengt hij satire in de stijl van Foo Fighters en Pixies. Kers op de taart is naar goeie gewoonte een polkamedley – Yankovic is bovenal een gepassioneerd accordeonspeler.

Op zich niets nieuws, dus. En toch kwam ‘Mandatory Fun’ vorig jaar uit het niets op één binnen in de Amerikaanse lijsten. Weird Al zag na meer dan drie decennia z’n status van cultheld alsnog exploderen tot die van superster. Het brengt hem ook naar België: op 1 oktober staat hij in de AB voor zijn eerste Belgische concert. Wanneer we hem in Vegas voor ons krijgen, heeft hij de avond ervoor net de eerste van 82 speeldata afgewerkt. ‘Belgium, huh? Ik ben er ooit één keer geweest. In 1989, geloof ik. Ik ben een hele namiddag gebleven.’

HUMO ‘Mandatory Fun’ is je veertiende plaat. Hoe vreemd is het om na al die jaren plots omarmd te worden door het grote succes?

Weird Al Yankovic «Ik kan er nog altijd niet helemaal bij met m’n verstand, eerlijk gezegd. Ik ging er gemakshalve altijd van uit dat er een glazen plafond bestond voor artiesten zoals ik. En volgens mij heb ik deze keer ook niets fundamenteel anders gedaan dan voordien. Denk ik dat deze plaat mijn beste is? Ja. Maar welke artiest denkt dat niet als hij een plaat uitbrengt?

»Als ik eerlijk ben, moet ik toegeven dat we deze keer toch één nieuwigheid hebben uitgeprobeerd: net voor de release hebben we in acht dagen tijd acht videoclips op het net gegooid. Een goed idee, zo bleek: ik had een week lang de aandacht van het web beet, wat volgens mensen die daar iets van afweten veel gedaan heeft voor de hype rond de plaat. Daar hoopte ik natuurlijk op, maar je ziet pas of zoiets werkt eens je eraan begint.»

HUMO Veel artiesten zouden een moord begaan voor je commerciële inzicht.

Yankovic «Ik doe inderdaad m’n best om – opgepast, duur woord! – de zeitgeist bij te benen, weet je wel. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons speelt MTV al een hele tijd geen videoclips meer. En Amerikaanse radiostations hebben mijn muziek ook niet altijd even hard gesteund. Hoogstens spelen de lolligste ochtend-dj’s eens een paar seconden uit een nieuw nummer – ‘Haha, da’s lachen!’ – en dat is het dan. Blijft over: het internet, waar er wel altijd wat rond mijn figuur te doen was. Het is een enorm vluchtig medium, maar daar moet je mee om kunnen.»

HUMO Dit wordt mogelijk je laatste plaat, heb je al laten weten.

Yankovic «Dat is nog altijd het plan. Niet dat ik stop met muziek maken: ik zal waarschijnlijk singles blijven maken, die ik dan digitaal de wereld zal insturen. Met deze plaat loopt ook mijn huidige platendeal af, en ik ben momenteel niet geïnteresseerd om er nog een nieuwe af te sluiten – ook al heb ik recent al een paar erg lucratieve aanbiedingen gekregen. Erg verleidelijk allemaal, maar ik waardeer mijn herwonnen vrijheid te veel om die weer op te geven.

»Ik vind tegelijk ook dat een stuk of twaalf nummers tegelijk uitbrengen op één plaat niet langer de beste manier is om mijn werk te doen. Hoe kan je tegenwoordig nog actueel zijn en kort op de bal spelen met een bepaalde parodie, als je eerst elf andere nummers moet pennen voor je die kan uitbrengen? Niet dat ik vind dat platen op zich compleet passé zijn, maar voor mij is het niet meer dé manier om mijn muziek te verspreiden. Maar kom, zeg nooit nooit.»

HUMO Met zo’n gevoeligheid voor de tijdgeest zou je ook een goede politicus kunnen zijn.

Yankovic (proest het uit) «Daar twijfel ik aan.»


Innige deelneming

HUMO Het internet is een zegen voor jou, maar ik kan me inbeelden dat het evengoed een vloek kan zijn. Iedereen parodieert tegenwoordig wereldhits op YouTube.

Yankovic «Klopt, en dat terwijl ik zeg maar de eerste twee derden van mijn carrière vrijwel geen concurrentie had. Dat moet ik dan maar zien als een manier om me uit mijn kot te lokken, zeker? Als je één van de velen bent, moet je zorgen dat je er bovenuit steekt. Maar als ik even mag pochen: ik loop niet snel het gevaar dat ik een idee verloren zie gaan aan iemand op YouTube. Ik maak er een erezaak van om voor de hand liggende ideeën sowieso te laten liggen. Neem mijn parodie op ‘Blurred Lines’ van Robin Thicke en Pharrell: omdat ik die op plaat uitbracht, was er al een jaar voorbijgegaan tussen het origineel en mijn versie. Alle voor de hand liggende parodieën waren al gemaakt – en bijna altijd ging het over de vrouwonvriendelijke ondertoon van het nummer. Dus heb ik er een nummer van gemaakt over correct taalgebruik en spelling – ‘daar zal wel nog niemand aan begonnen zijn’, dacht ik (lacht).»

'Het is makkelijk om mijn band weg te zetten als comedyband, maar ze spelen wel álles, van gangstarap tot polka'

undefined

HUMO Nu we het toch over de ‘Blurred Lines’-heisa hebben. Jij hebt al massa’s parodieën uitgebracht, maar veel controverse is daar nooit rond ontstaan.

Yankovic «Ik ga veel problemen op voorhand uit de weg. Ik vraag bijvoorbeeld graag toestemming aan de originele artiest voor ik een nummer onder handen neem – juridisch gezien hoeft dat niet eens, is me verteld. Ik hou iedereen graag tevreden. Dan heb ik liever dat ze mijn versie zien als een hommage. Het gebeurt ook maar zelden dat er iemand níét verheugd is dat ik zijn of haar nummer onder handen wil nemen. Voor Lady Gaga was het zelfs een plechtig moment toen ik haar om toestemming vroeg.»

HUMO Ik kan me inbeelden dat dat vroeger weleens anders was.

Yankovic «Zwijg me ervan. In de beginjaren kon mijn manager niet eens mensen zover krijgen om ’m terug te bellen. ‘O, jij bent de manager van Weird Al? Nou, innige deelneming.’ (lacht) Tegenwoordig kan ik zelfs de artiesten persoonlijk aanspreken. Toen we ‘Happy’ van Pharrell wilden doen, hadden we last om zijn toestemming te krijgen via de officiële kanalen, dus heb ik ’m persoonlijk gemaild. Hoe ik aan z’n e-mailadres kwam, kan ik je helaas niet vertellen, maar ik kreeg meteen antwoord terug: dat hij vereerd was.»

HUMO Zijn er nog altijd artiesten die níét spontaan een gat in de lucht springen als je aan de lijn hangt?

Yankovic «Prince blijft toch wel de beruchtste weigeraar, al heb ik al zo’n twee decennia niet meer gepolst hoe hij erover denkt. In de jaren 80 en 90 heb ik hem een heleboel keren om toestemming gevraagd, en hij wou er telkens niets mee te maken hebben. Dan snap ik de boodschap wel. Maar het blijft wel een gapend gat in mijn repertoire.»

HUMO Terwijl je zou kunnen opwerpen dat jouw carrière beter veroudert dan de zijne.

Yankovic «Dat zou ik zelf niet durven te zeggen. Maar dank je (lacht).»


Koffie met Jack

HUMO Zijn er artiesten of thema’s waar je nooit mee zou lachen?

Yankovic «Artiesten: nee. Ik ken niemand die te heilig is om buiten mijn schootsveld te vallen. Maar qua thema’s is er wel iets als goede smaak, vind ik. Uiteindelijk blijf ik wel muziek maken voor iedereen van 8 tot 88, zoals dat dan wordt gezegd. Dus probeer ik ook niemand uit te sluiten of voor het hoofd te stoten.»

HUMO Coolio’s ‘Gangsta’s Paradise’ herdoopte je ooit tot ‘Amish Paradise’, waarbij je de Amish-gemeenschap bezong. Zou je je ook aan ‘IS Paradise’ wagen?

Yankovic «Dat zou een beetje zwaar zijn voor mij, vrees ik. Ik trek toch ergens een lijn voor mezelf. Niet dat ik humor die over die lijn gaat niet kan appreciëren, maar dat is niet het soort humor dat ik beoefen. Vandaar dat artiesten ook zo snel en zo vaak bereid zijn om hun toestemming te geven als ik hen erom vraag, denk ik: ze weten dat ik ze niet snel in de zeik zal zetten.»

HUMO Met ‘Smells Like Nirvana’, de parodie die je ooit maakte op ‘Smells Like Teen Spirit’, had je wél ooit een minicontroverse aan je broek. Nirvana-fans waren niet onverdeeld positief, maar Kurt Cobain zelf vond het naar verluidt geweldig.

Yankovic «In zijn dagboek, dat na zijn dood uitgebracht is, omschreef Kurt me als ‘een modern rockgenie’. Hij zag er dus wel de lol van in, denk ik.»

undefined

HUMO Ben je na al die jaren ook niet zelf een beroemdheid geworden? Schuim je de feestjes af in Hollywood?

Yankovic «Dat niet. Ik ben getrouwd en heb een dochter van 12, daar draait het in mijn leven om. Af en toe kom ik eens samen met vrienden, waarvan sommige toevallig ook bekend zijn, maar dat zie ik dan heus niet als een celebrityfuif of zo.»

HUMO Wat voor vrienden heb je?

Yankovic «Ben Folds is een vriend van me, Chris Ballew van The Presidents Of The USA ook. En niet zo lang geleden heb ik nog koffie gedronken met Jack White, als dat telt (lacht). Op de muziek van The White Stripes heb ik ook ooit een nummer gemaakt: soms raak je dus bevriend met artiesten via de parodie die je van hen maakt. Het blijft een beetje vreemd aanvoelen, plots deel uitmaken van de groep mensen waar je een carrière lang mee hebt gelachen, maar nerveus word ik er niet van. Dat bewaar ik voor als ik mijn eigen idolen ontmoet.»

undefined

HUMO Zoals?

Yankovic «Paul McCartney. Ik kan onmogelijk kalm blijven als ik hem zie. Ik heb ’m al twee keer ontmoet, en elke keer schreeuw ik het vanbinnen uit. ‘Kijk naar mij! Ik sta naast Paul McCartney!’»

HUMO Kijken muzikanten niet neer op jouw muziek? ‘We zullen ’m pas appreciëren als hij zelf eens iets origineels pent’, die gedachte?

Yankovic «Integendeel, ik denk net dat zij er veel beter de waarde van inzien. Het is makkelijk om mijn band weg te zetten als comedyband, maar ze spelen wel alles van gangstarap tot polka, en dat weten muzikanten net te appreciëren.»

HUMO Is er in je carrière ooit een moment geweest waarop je het wel gehad had met de parodieën?

Yankovic «Ik probeer links en rechts ook met andere dingen bezig te blijven, dat helpt. Ik duik graag op in films, ik speel ook met het idee om een Broadway-musical te schrijven. Maar bovenal vind ik het nog altijd bijzonder fijn. Dit is wat ik doe.»

HUMO Hoe zou je leven eruitzien als je dit níét deed?

Yankovic «Dat heb ik mezelf ook al vaak afgevraagd. Ik ben afgestudeerd als architect, maar ik wist meteen dat het niets voor mij was. In tegenstelling tot de rest van mijn klasgenoten interesseerde architectuur me bijvoorbeeld niet echt. Muziek en humor, dat was waar ik mee bezig was. En zo ben ik hier beland.»

HUMO Wel zonde dat de wereld zo jammerlijk verstoken is gebleven van een gebouw ontworpen door Weird Al Yankovic. Benieuwd hoe dat eruit had gezien.

Yankovic «Groot. En in de vorm van een accordeon.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234