null Beeld

Werk aan de platenwinkel: Onze Man tussen cd's en vinyl

Er zijn er die menen dat de cd, op 1 oktober exact dertig jaar oud geworden, ten dode is opgeschreven en zijn laatste rondjes aan het draaien is. In het digitale tijdperk zou er geen plaats meer zijn voor buitenboordse muziekdragers.

Maar hey, werd de lp enkele jaren na de lancering van de cd niet eenzelfde stille dood voorspeld? En kijk, intussen is er in bijna alle cd-winkels weer plaats voor dat lekker nostalgische en analoge vinyl, en ook grote ketens als Fnac bieden een almaar grotere selectie aan. Enkel een zwaar ongeluk kan de elpee ervan weerhouden om volgend jaar zijn vijfenzestigste verjaardag te vieren. Wij gingen polsen naar de gezondheid van twee geluidsdragers op leeftijd en draaiden enkele dagen mee in platen- en cd-winkel Bilbo in Leuven.

'Wat is eigenlijk de bedoeling?' vraagt Rudi Claes als ik mij op vrijdag in de late voormiddag aan hem voorstel in de Bilbo op het Mgr. Ladeuzeplein in Leuven. ‘Meedraaien, toekijken en luisteren,’ zeg ik, ‘een combinatie van de films ‘Blue in the Face’ en ‘High Fidelity''. ''High Fidelity', da’s lang geleden,' zegt Rudi.

Eén van mijn beste vrienden heeft ooit een platenwinkel geopend in de week nadat hij ‘High Fidelity’ had gezien. JJ Records in Hasselt, intussen dood en gesloten, zoals wel meer platenwinkels. Vorige week nog gingen de deuren van het Brusselse monument Caroline Music definitief dicht, in Hasselt houdt alleen het legendarische GigaSwing het hoofd nog boven water.

Antwerpen, Gent en Brussel moeten het elk met een klein handvol overlevers stellen. En in Leuven is er dus Bilbo, al ging ook die winkel in 2010 op de fles. Maar platenfirma PIAS stak een handje toe, maakte een budget vrij, en gaf de zaak in handen van Rudi Claes (53), Carlo Corthaut (37), en Matias Pardon (26).

Rudi heeft veruit de meeste platenwinkeljaren op de teller: selling records since 1983. Carlo is getrouwd met een nicht van Rudi.

‘Mijn nicht kwam eens iets kopen,’ zegt Rudi, ‘wat niet vaak gebeurt. Een week later stond ze hier weer, en ze kwam steeds vaker, en Carlo werd zenuwachtiger en zenuwachtiger. En nu hebben ze twee kinderen.’

Zes jaar is Bilbo nu hier gelegen, vroeger lag de zaak om de hoek. Niet óp het plein dus, en dat scheelt vijftien procent in omzet, aldus Rudi.

‘Eén van de nieuwe klanten na de verhuis was een wat oudere vrouw, we waren nog maar enkele weken open maar we hadden haar al een paar keer gezien. Op een dag zei ze: ‘Wat fijn dat er eindelijk een platenwinkel in de buurt is.’ Ze woont hierboven in een appartementje, in al die jaren had ze niet gemerkt dat er op honderd meter van haar deur een platenwinkel was. Je zou ervan versteld staan hoe klein de actieradius van sommige mensen is’.

Met het onlinegedeelte van de winkel zijn ze pas vorig jaar in december van start gegaan. ‘Nog meer dan de gewone winkel, draait die op Belgische artiesten. Die worden tot ver in het buitenland bij ons besteld. Bij Amazon kunnen ze voor de meeste van die groepen niet terecht – op dEUS en een paar andere uitzonderingen na – en dus zoeken ze naar een site met een goede service. En die kunnen wij hen bieden. Vijftien tot twintig percent van onze verkoop gebeurt online. Op maandag is dat zelfs meer, dan krijg je alle bestellingen van het weekend binnen. Maandagochtend en vrijdagnamiddag: dat zijn de momenten waarop de bestellingen van mensen met een kantoorjob pieken. In de winkel zelf is de woensdagnamiddag het drukst. En de zaterdag natuurlijk.’

Vandaag is het vrijdag, en ook al veel drukker dan ik had verwacht. Het gebeurt zelden dat er niemand in de winkel is, het is een constant komen en gaan van jongeren, dertigers, veertigers, en een enkele zestigplusser. Eén klant koopt een stapel vinyl voor 204 euro. Helemaal onderaan de stapel een exemplaar van het fenomenale ‘I See a Darkness’ van Bonnie Prince Billy. ‘Ken ik eigenlijk niet,’ zegt de klant, ‘gewoon op gevoel meegenomen.’ De gelukzalige!

Wat opvalt is dat gedurende de hele namiddag maar één iemand een stapeltje cd’s wil voorbeluisteren. Hij zal ze uiteindelijk allemaal meenemen.

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234