null Beeld

Werk ohne Autor

Tussen kunst en kitch.

Erik Stockman

undefined

De regisseur van ‘Das Leben der Anderen’ baseerde zijn nieuwe film op de levensloop van de kunstschilder Gerhard Richter, die als kind kreunde onder het naziregime en als jongeman onder het communistische juk in de DDR. Tragisch detail: zijn tante Marianne werd in 1945 in het kader van een euthanasieprogramma vergast, uitgerekend op bevel van de dokter die later zijn schoonvader werd. Asjemenou! Mocht het niet echt gebeurd zijn, je zou denken dat je naar een familiedrama zit te kijken met een véél te vergezochte plot. Ondanks de lange speelduur vliegt de film even snel voorbij als een Messerschmitt, maar het eindresultaat mist de emotionele stootkracht van ‘Das Leben der Anderen’. De redenen zitten ’m in de details: de sentimentaliteit die het in kleine maar cruciale scènes wint van de tragiek, de goedkope dreigende muziek die nu en dan aanzwelt, de overbodige snuifjes comic relief. Al konden we wel grinniken met het ‘drei liter!’-grapje.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234