null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

coronastressklachten

Werkenden uitgeput sinds corona: ‘Het is schrikbarend hoeveel mensen in het weekend bezig zijn met hun werk’

Nog nooit waren er - mede door corona - zoveel werkenden met stressklachten. Ook lijken een aantal werknemers maar niet te herstellen. Stop met de symptoombestrijding en kijk naar hoe je mensen veerkrachtiger kunt maken, zeggen vitaliteitexperts Bas Snippert en Daniël Krikke. Hoe dat precies werkt leggen de twee uit in hun boek ‘De Vitaliteitsrevolutie’.

Sanne Wolters

We zien het al een tijdje gebeuren: de ene na de andere werknemer lijkt op omvallen te staan. Volgens vitaliteitexperts Bas Snippert en Daniël Krikke verkeren we naast een coronapandemie ook in een stressepidemie.

Stressepidemie

Hoe heeft het eigenlijk zo ver kunnen komen vraag je je dan af? ‘Heb je even? Het proces is al heel lang gaande, ongeveer sinds de jaren 60 en 70. Toen was er ook een economische crisis, kregen we te maken met de gevolgen van urbanisatie en was er decennialang mondiale dreiging tijdens de Koude Oorlog. En ook toen was er al de invloed van massamedia, van radio en tv. Die factoren zijn niet veel veranderd’, zegt Bas Snippert.

In 2021 hebben we volgens Snippert met dezelfde gevolgen te maken, alleen zijn de uitdagingen nog groter geworden door de coronacrisis. Want, zegt Snippert, de mens wordt gedreven door crisis, door problemen.

SNIPPERT «We zijn continu alleen maar brandjes aan het blussen. Maar we kijken niet verder. Dat is ook het effect van stress, dan heb je automatisch alleen nog oog voor negativiteit. Het is ook besmettelijk. Dat wordt ook wel de ‘What’s wrong attention’ genoemd. Maar zo vergeet je naar het grote plaatje te kijken.»

Opwaartse spiraal

Krikke en Snippert doen al een aantal jaar onderzoek naar dat grote plaatje en wilden weten waar het nou precies misgaat en wat er nodig is om mensen veerkrachtiger te maken. Een van de conclusies: de oplossing voor stressklachten en burn-out klachten is nog erg symptomatisch, voor meer vitaliteit is veel meer nodig.

KRIKKE «We weten hoe we in een burn-out terecht komen en eruit komen, maar we weten niet goed hoe we uit die negatieve spiraal blijven en in een opwaartse spiraal terecht kunnen komen.»

Via het Nederlands Expertisecentrum Vitaliteit dat Krikke en Snippert samen bestieren proberen ze werknemers en teams nu die nieuwe benadering aan te leren. Inmiddels hebben de twee met hun aanpak al ruim 10.000 man verder geholpen.

In het boek ‘De Vitaliteitrevolutie’ is alle kennis die ze tot nu toe opdeden tijdens die trainingen verzameld. Hierin worden de 7 pijlers (energie, lichaam, cognitie, emotie, identiteit, interactie en tijd) uitgelegd. Een wetenschappelijk én praktisch ingestoken boek, vol met oefeningen en methodes waar Snippert en Krikke mee werken.

KRIKKE «Organisaties die aan vitaliteit willen werken denken aan simpele dingen: slapen, voeding, ademhalingsoefeningen. Maar het is veel breder. Dat leggen we in ons boek uit.»

De’ Vitaliteitrevolutie’ draait het om het aanleren van nieuwe manieren, een heel proces dat volgens de twee in kleine stapjes gaat. Een beetje geduld is dus wel vereist.

KRIKKE «Heel veel mensen willen te snel een oplossing voor hun probleem. De transformatie in het bedrijf of van jezelf naar meer vitaliteit kost minimaal 6 tot 12 maanden.»

Om alvast een start te maken, delen de twee vitaliteitexperts een paar tips en oefeningen.

Tip 1: Word je bewust van je lijf

De belangrijkste pijler uit het boek is Energie. Je energieniveau is bepalend voor vitaliteit. Als je je energie beter leert inzetten, wordt het makkelijker om de wereld vanuit een positief perspectief te bekijken.

Volgens Snippert weten veel werkenden niet hoe ze om moeten gaan met hun energie.

SNIPPERT «Het kan ineens heel rap gaan met je energie. Als je al jarenlang druk bezig bent met werk, heeft de stress zich opgestapeld. Pas later krijg je een burn-out, want je reserves zijn uitgeput. Je hebt dan eigenlijk te lang te hard gewerkt, maar voelde dat niet op tijd.»

Om dit te voorkomen is het belangrijk dat je je bewust wordt van hoe je omgaat met je energie en op tijd leert te signaleren wanneer je lijf pauze nodig hebt. Daarnaast helpt aandacht richten op je lichaam bij het loskomen van je (negatieve) gedachten.

KRIKKE «Als ik me niet bewust ben van mijn lijf, kom ik ook minder goed los van mijn gedachten. Dan laad je ook niet echt op.»

Tip 2: Kom uit die negatieve spiraal

Een andere oefening om uit die negativiteit te komen is de HEAL-methode.

SNIPPERT «Dat begint bij bewustwording. Pauzeer even en laat je zintuigen hun gang gaan. Oriënteer je op je omgeving of het hier-en-nu. Kom uit de brandjes-blussenmentaliteit.»

Daarna begin je bij de ‘H’ van herkennen. Probeer te herkennen wat fijn en plezierig voor je is, bijvoorbeeld in het bos wandelen of een fijn gesprek. De ‘E’ staat voor ervaar, een gedachte alleen doet heel weinig. Je moet er een ervaring aan toe voegen. Voel daarom waar in je lijf je merkt dat je iets prettig vindt. De ‘A’ is van absorbeer. Kijk of je verschil merkt in je lichaam als je aan iets prettigs denkt, misschien voel je je spieren ontspannen of ga je je iets beter voelen. Link (L) het gevoel hierna aan je omgeving, ziet de wereld er anders uit? Kijk je nu anders tegen het probleem aan waar je net mee bezig was?

SNIPPERT «Deze oefening kun je ook met het team doen tijdens de werkdag. Je zult dan merken hoe snel je weer terug schiet in die negativiteit, naar de werkzorgen. Het is ook schrikbarend hoeveel mensen in het weekend bezig zijn met hun werk.»

Tip 3: Laat je overtuigingen los

Denkpatronen kunnen ons enorm belemmeren in het leven. Anders denken en overtuigingen loslaten kunnen je enorm helpen, weet Krikke uit ervaring.

KRIKKE «Ik had de overtuiging dat je als ondernemer productief moet zijn tussen 08.00 en 19.00 uur. Maar dat is geen leven. Die overtuiging heb ik daarom losgelaten.

»Even pauzeren als het even niet gaat in plaats van doorwerken, werkt heel bedrijvend. Ik snap dat je dit makkelijker kunt doen als ondernemer. Maar ook binnen organisaties zouden mensen meer vrijheid moeten krijgen om de resultaten te behalen, op hun manier. Als iemand in de middag een powernap wilt doen omdat hij of zij daar uiteindelijk beter van wordt, laat dat dan toe als werkgever. Nog beter, stimuleer het.»

Tip 4: Doe iets wat je energie geeft

SNIPPERT «Toen ik na mijn studie bij een start-up begon te werken, kwam ik bijna in een burn-out terecht. Daarna ben ik iets gaan doen dat veel beter bij me past.»

Ook Krikke doet alleen dingen die hem energie geven en waar hij gepassioneerd is.

KRIKKE «Sommige dagen zijn heel intensief, maar dan vind ik het zo leuk om te doen dat het me energie oplevert.»

Maar hoe ontdek je eigenlijk welk werk of welk carrièrepad het beste bij je past?

KRIKKE «Schrijf 30 dagen lang 3 dingen op die je interessant vindt. Omcirkel elke dag de optie die je het meest interessant vindt. Kijk na 30 dagen of je een patroon vindt. Negen van de tien keer is dat zo. Daarna ga je 30 dagen lang ideeën verzamelen volgens hetzelfde principe. Na 60 dagen kun je bij wijze van spreken ontslag nemen.»

Tip 5: Ga op zoek naar levensenergie

KRIKKE «Er zijn dingen die levensenergie in je losmaken, iedereen heeft die wel. Maar dat betekent niet dat alles op een dag energie moet geven. Als je al een paar uurtjes per dag iets doet wat je energie geeft, dat kan ook een goed gesprek met iemand of even met de hond spelen, je al meer energie geven. Energie die je nodig hebt om de uitdagingen van het leven aan te kunnen. En die energie hebben we juist nu hard nodig om de gigantische uitdagingen van deze tijd aan te kunnen, anders redden we het niet.»

‘De vitaliteitrevolutie, overwin de stressepidemie en word je vitale zelf met de Zeven Pijlers voor Vitaliteit’ van Bas Snippert en Daniël Krikke is verschenen bij Lev. (€ 25,00).

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234