null Beeld

Wes Anderson: 'Toon mij uw oude foto's en ik begin te snotteren'

Vanaf deze week speelt het nieuwe meesterwerkje van Wes Anderson in de zalen: ‘The Grand Budapest Hotel’. Humo had in Parijs een exclusief gesprek met één van de wonderbaarlijkste cineasten die in Hollywood aan het werk zijn.

Erik Stockman

In de Galerij der Eigenzinnige Amerikaanse Cineasten neemt Wes Anderson nu al enkele jaren een prominente plaats in. ‘Rushmore’, ‘The Royal Tenenbaums’, ‘The Life Aquatic With Steve Zissou’, ‘The Darjeeling Limited’, ‘Moonrise Kingdom’ en nu ‘The Grand Budapest Hotel’: zijn parels zien er altijd magnifiek uit, zijn sets zijn een lust voor het oog, zijn soundtracks gaan recht naar het hart, zijn melancholische plots zijn als balsem voor de ziel. Maar wie ìs die Wes Anderson eigenlijk? Wie is die wonderlijke cineast, die over de hele wereld miljoenen überfanatieke fans telt, en die door Martin Scorsese ooit werd bestempeld als ‘de nieuwe Scorsese’ en ‘één van de belangrijkste stemmen van de moderne Amerikaanse cinema’?

Humo ontmoette Anderson in Parijs, en babbelde met hem over zijn nieuwste film, over opgroeien in Texas, over zijn moeder, over de innerlijke brandstof die nostalgie heet, en over de link tussen ‘The Grand Budapest Hotel’ en Oostende. En over Poolse wodka: ‘Ik raad u Zubrowka aan’.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234