Weyes Blood - Titanic Rising

Perfect. Of toch bijna. Zo klinken de nieuwe chamberpop-songs waarin Weyes Blood de gouden poptraditie van de late sixties en vroege seventies nieuw leven inblaast.

In ‘Everyday’ lijken de Carpenters door het ‘Village Green’ van The Kinks te slenteren. ‘Andromeda’ had zo naast Todd Rundgren, Carole King en Air op de nostalgische ‘Virgin Suicides’-klankband gekund. De vierde langspeler van Natalie Mering lokt je binnen omdat hij zo vertrouwd aandoet, en laat je daarna verdwalen tussen onverwachte details en nieuwe schakeringen. Want ‘Titanic Rising’ neigt nergens naar pastiche. Snippers studio-experiment en donkere soundtracksynths zaaien onrust en onbehagen (‘A Lot’s Gonna Change’, ‘Mirror Forever’). Mering zoomt in op de onzekerheden van ónze tijd: op ons verlangen naar méér, sneller en grootser, en onze angst voor een klimaatcatastrofe.

Op de hoes blijkt Merings slaapkamer al onder water gelopen, maar als ‘Titanic Rising’ iets bewijst, is het dat er altijd weer nieuwe mogelijkheden opduiken. Dat niets ooit helemaal over and out hoeft te zijn. Wat een plaat.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234