null Beeld

Wielrennen: World Ports Classic

Vroeger zou de nieuwe koers op de UCI-kalender, die vandaag en morgen wordt verreden, gewoon Rotterdam-Antwerpen-Rotterdam hebben geheten, maar marketeers hebben hem World Ports Classic gedoopt.

Sander Van den Broecke

Een tweedaagse wedstrijd waarin vooral sprinters kans maken op de blauwe winnaarstrui, en die live te volgen is op Sporza. Uw commentator is Renaat Schotte.

HUMO Wie zit er eigenlijk op een nieuwe koers te wachten?

Renaat Schotte «De spurters in elk geval. Kittel en Greipel kijken er al naar uit, heb ik gelezen, en ook Boonen heeft er zin in. Het is ook een bijzondere wedstrijd: een tweedaagse met twee aankomsten voor sprinters, dat is redelijk uniek. Al is een sprint niet gegarandeerd, zeker niet in de eerste etappe. Die loopt voor een groot stuk door de Zeeuwse polders en als de wind daar strak staat, zou je net zo goed een mooie vluchterskoers met veel waaiers kunnen krijgen. In 2010 heeft Wouter Weylandt zo een etappe van de Giro in Zeeland gewonnen: prachtige rit was dat.

»Het publiek zal het ook wel kunnen smaken. Er doen echte toppers mee, en veel renners uit de Lage Landen: daar zal wel volk naar komen kijken. De eerste rit, van Rotterdam naar Antwerpen, was al de openingsetappe van de Tour 2010, alleen reden ze toen nog door tot Brussel. De opkomst was toen massaal, en dat is één van de redenen waarom Tour-organisator ASO zich achter het initiatief van Rotterdam en Antwerpen heeft geschaard.»

HUMO Citymarketing, daar gaat het toch ook om? Je ziet het steeds vaker: de Ronde van Turkije rijdt langs alle toeristische plekken, Québec en Montréal hebben nu een koers...

Schotte «Niks mis mee: er móét gewoon meer geld in het wielrennen gepompt worden, wil het een echte wereldsport worden. Nu rijden de coureurs voor peanuts. De winnaar van een klassieker als Hamburg krijgt ocharme 16.000 euro, die hij met zijn ploegmaats moet delen. Onlangs las ik iets over een mountainbikewedstrijd: de winnaar kreeg 25.000 euro! Bradley Wiggins heeft voor zijn Tourzege 450.000 euro gekregen: een peulschil in vergelijking met wat tennissers, basketbalspelers en voetballers verdienen, en die moeten lang niet zo hard trainen als hij.

»Je moet de World Tour van het wielrennen kunnen verkopen als de NBA of de Champions League: als één product. Maar daar slaagt de internationale wielerunie UCI vooralsnog niet in. En toch voel je dat er een revolutie op til is. Miljonairs à la Zdenek Bakala (grote man achter Quick.Step, red.) en multinationals als Sky investeren alleen in de koers omdat ze er ook brood in zien.»

HUMO België is een koersland, maar in de grote rondes en klassiekers met een écht internationale bezetting hebben we maar een paar mannetjes meer, en op de piste doen we - getuige de Olympische Spelen - helemáál niet meer mee. Wij blinken vooral uit in regionale varianten: veldrijden en kasseikoersen.

Schotte «Je zal me zeker niet denigrerend horen doen over veldrijden en kasseikoersen - dat het buitenland er niet méér interesse voor heeft is vooral hun schuld, niet die van ons. Dat we op de piste steeds minder meetellen, dat vind ik ook vreselijk, ja. Wij hebben een veel grotere traditie dan Engeland, maar alleen in ploegkoers betekenen we nog iets. In de Olympische disciplines zijn we compleet weggeblazen. Dat is nog eens zo erg als je bedenkt dat veel wegrenners hun basis leggen op de piste: daar leren ze sprinten en alleen rijden, twee onderdelen die je enorm helpen als je later eens een wedstrijd wil winnen. De Engelsen plukken daar nu al de vruchten van - zie Wiggins en Cavendish - en dat zullen ze over tien jaar nog doen.

»Eigenlijk zouden wij net zo goed moeten zijn, maar helaas: we pompen er geen geld meer in. Terwijl het echt een populaire sport kan zijn. In Glasgow wordt in november de wereldbeker op de piste verreden: nu al uitverkocht. Eerlijk waar: het deed in Londen vaak pijn Belg te zijn.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234