null Beeld

Will Ellsworth-Jones - Banksy - De man achter de muur

Waarschuwing: in 'Banksy - De man achter de muur' (Lebowski) neemt Will Ellsworth-Jones de spade niet over van The Mail On Sunday, de Britse krant die na exhaustief graafwerk in 2008 onthulde dat 's werelds beroemdste street artist Robin Gunningham heet en in een normaal middenklassegezin uit Bristol opgroeide.

Niet alleen uit gemakzucht – Banksy heeft mensen in dienst die 'm tot in het absurde afschermen, en zelfs zijn rivalen uit de graffitiscene weigeren de omerta te doorbreken – wél omdat de schrijver zich out als een oprechte liefhebber van 's mans werk en diens anonimiteit gewoon part of the fun is.

Ellsworth-Jones schetst in detail hoe hij zelf geïntrigeerd raakt door Banksy en reconstrueert dan hoe zijn object vanuit de marge – 'tegen zijn zin maar onherroepelijk' – opschuift richting het kunstestablishment.

Jaren geleden werden zijn met de stencil geverfde ratten, politieagenten en slogans nog door de gemeentereiniging verwijderd, tegenwoordig worden originele Banksy's beschermd door plexiglazen platen: 't was vooral hij die de scheidingswand tussen street art en vandalisme perforeerde.

Tegelijk joeg hij werken van de straat (vaak ontworpen om een tegenwicht te bieden voor de tsunami van reclameboodschappen die de publieke ruimte bezoedelt) naar de kunstgalerij, wat hem in de ogen van graffiteurs verdacht maakte.

Toch heeft Banksy in de ogen van Ellsworth-Jones één gigantische verdienste: iederéén heeft intussen een mening over zijn werk, alsook over street art in het algemeen – graffitiartiesten, kunstbobo's, bouwvakkers en oma's. Kortom: Banksy is de ultieme volkskunstenaar.

Ellsworth-Jones is graffiti- noch kunstkenner, en dat heet een verademing: hij ziet in de toegankelijkheid van Banksy's werk dan ook veeleer een bewijs van diens genialiteit, eerder dan van oppervlakkigheid.

'De man achter de muur' deelt die laagdrempeligheid: 't is een pretentieloze tocht langs de carrière van de meest originele kunstenaar in tijden, doorspekt met interessante beschouwingen-vanuit-de-onderbuik en vrolijke anekdotes.

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234