'Wim': een intiem portret van Wim Vandekeybus door de ogen van zijn zus

Wie kan de carrière en de levensloop van danser, choreograaf en regisseur Wim Vandekeybus beter in beelden gieten dan zijn bloedeigen zus, de gelauwerde regisseuse Lut Vandekeybus? Welaan dan: haar mooie, bijna experimentele ‘Wim’ wordt op zondag nog eens uitgezonden op Canvas.

Lut Vandekeybus «De film is heel organisch gegroeid. Als ik in België was, tussen projecten door, wipte ik vaak binnen bij Wims dansgezelschap Ultima Vez, om daar de repetities te filmen en zo. In 2009 begonnen ze met ‘nieuwZwart’, een grote productie waarbij véél nieuwe dansers werden gezocht. Daar zou ik een documentaire over maken, afgewisseld met beelden uit de hele geschiedenis van Ultima Vez sinds de oprichting in 1987.

»Ik ben gaan graven in het materiaal dat beschikbaar was, en dat is uitgedraaid op een echte archivering – er waren zóveel tapes. Ik kreeg ook steeds nieuw, persoonlijk materiaal, van de dansers of van Wim zelf. Stelselmatig is het uitgegroeid tot een heel groot, jarenlang project.»

HUMO Het is geen klassieke docu die van a naar z gaat, maar een audiovisuele trip door Wims loopbaan, met veel montage en muziek.

Vandekeybus (knikt) «Het is een echte montagefilm geworden, in die zin dat de film pas in de montage vorm heeft gekregen. Dán pas werd duidelijk wat ik wilde vertellen (lacht). Enkel en alleen het creatieproces weergeven vond ik maar mager. Ik ben zijn zus: ik wilde verder gaan.

»Wim gaf me carte blanche om met zijn materiaal aan de slag te gaan: al zijn dansvoorstellingen, zelfs zijn films, mocht ik naar hartenlust gebruiken en hermonteren. Die vrijheid krijg je maar héél zelden.»

HUMO Matt Berninger, de zanger van The National, sprak zijn broer eens aan om een tourdocumentaire te maken. Maar Tom Berninger maakte er zo’n boeltje van dat hij uiteindelijk ontslagen werd. Verliep het bij jullie gemoedelijker?

Vandekeybus «Ik heb die docu (‘Mistaken for Strangers’, red.) jammer genoeg nog niet gezien. Maar om op je vraag te antwoorden: bij ons ging het vlotter (lacht). Ik zag Wim weleens uit zijn ooghoek kijken: moet je dit nu echt filmen? Maar hij heeft me nooit iets verboden, laat staan dat hij me ontslagen zou hebben – dat ging trouwens niet, want we waren een onafhankelijke productie (lacht).»

HUMO Vond hij het, tot slot, een goeie film?

Vandekeybus «Moeilijk te zeggen. Voor hem is het persoonlijk; ’t gaat op een heel intieme manier over hém, en ’t is een document dat hem ook zal overleven. Ik denk dat hij vooral inzat met hoe hij zou overkomen bij zijn kinderen. Maar verder denk ik wel dat hij vindt dat ik het goed gedaan heb. Hij heeft me alleszins proficiat gewenst – alvorens me een lijst met kleine opmerkingen te geven: ‘Ik zou de muziek daar toch al drie seconden vroeger laten beginnen.’ (lacht) Ik denk dat het zijn manier was om er wat afstand van te nemen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234