null Beeld

'Winteruur': een hele Jan

‘Winteruur’ met Jan Decorte, het moest er ooit van komen. En dat tijdens zijn passage de normale gang van zaken een eigen wending zal nemen, ligt ook voor de hand.

'Ik was nauwelijks klaar of Wim Helsen zei: 'Er is geen tweede take nodig''

Jan Decorte «Het begon met een misverstand. Sigrid (Vinks, zijn vrouw, red.) zei dat ik van Wim Helsen een tekst mocht voorlezen, en ik zei meteen: ‘Ah, dan neem ik ‘Bloetwollefduivel’ (Decortes versie van Shakespeares ‘Macbeth’, red.).’ Ik had niet begrepen dat het niet de bedoeling was om een eigen tekst te brengen. Maar ik wist dat ze de tekst ook in beeld tonen en er is, vind ik, te weinig bekend over mijn manier van schrijven. Dit was de gelegenheid om het eens te laten zien. Ze gingen akkoord. En het gesprek was goed. Wim Helsen had gezegd dat er altijd twee opnames werden gemaakt, en dan kozen zij de beste, maar ik was nauwelijks klaar of hij zei: ‘Er is geen tweede take nodig.’»

HUMO Waar hebben jullie het over gehad?

Decorte «Dat ben ik vergeten. Mijn verstand is oud. Ik neem alleen op wat van direct nut is. De rest delete ik onmiddellijk. Sigrid, weet jij nog wat ik heb gezegd?»

Sigrid Vinks «Je bent begonnen met Wim uit te leggen wat bij de opera een pikeur is.»

HUMO Namelijk?

Vinks «Een potente man die voor het begin van de voorstelling de sopranen nam. Als ze klaarkwamen, konden ze op het podium beter de hoge do halen.»

HUMO Hoe kwamen jullie dáárop?

Decorte «Ik beken geen schuld, hè. Ik weet het echt niet meer. Waar ging het gesprek verder over, Sigrid?»

Vinks «Over de periode waarin je ‘Bloetwollefduivel’ geschreven hebt.»

HUMO Je zotte periode.

Decorte «Dat was ervoor, geloof ik. Of zat ik toen opgesloten, Sigrid?»

Vinks «Je hebt jezelf na de laatste voorstelling van ‘Bloetwollefduivel’ laten opnemen.»

Decorte «O, ja. Dat was tijdens het hoogtepunt van mijn depressie.»

Vinks «Ja, je hebt dat stuk niet voor niets in die periode geschreven. ‘Macbeth’ gaat over de gruwel van het mens-zijn.»

Decorte «We zijn ‘Bloetwollefduivel’ toen beginnen spelen in een cultureel centrum in Matongé. Zij hadden hun adressenbestand aangeschreven en uitgenodigd voor ‘een geheime week’. De enige informatie die ze kregen, was een uur en de plaats waar we speelden, maar niemand wist dat wij het waren die zouden spelen. Er zijn toch mensen komen kijken, wat eigenlijk niet de bedoeling was, want het was een heel heftig stuk. Het werd zo’n succes dat er toch een tourneetje van kwam. Maar tijdens de laatste voorstelling was ik er zo slecht aan toe dat ik bijna niet meer op mijn benen kon staan. In het fameuze derde bedrijf, waaruit ik dus voorlees in ‘Winteruur’, zeg ik mijn laatste woorden en val ik neer in het publiek, dat mij opvangt. Daarna ben ik een paar maanden binnen geweest.»

HUMO De theatersubsidiecommissie zal waarschijnlijk jullie toelage schrappen: hoe is dat nieuws aangekomen?

Vinks «We vonden het heel vreemd.»

Decorte «Vreemd? Ik vind het compleet normaal dat ons dat overkomt. Het is toch al heel ons leven zo dat we door Jan en alleman gehaat worden, zoals deSingel, die mij altijd een vies manneke heeft gevonden. En de Muntschouwburg ook. We vallen overal tussen, we passen nergens bij omdat ons werk nooit normaal is. Het is de uitstulping van iets, namelijk van inspiratie.»

HUMO Het is wel bijna misdadig: jullie werd verweten dat het na al die jaren niet gelukt is mainstream te worden.

Decorte «Het interessante is dat Jan Fabre een kunstfestival in Athene gaat cureren en ons heeft gevraagd onze voorstelling ‘Much Dance’ te brengen. De jongen die ons in Fabres naam moest uitnodigen, zat in die commissie. Sigrid heeft zich niet kunnen inhouden en heeft hem gezegd: ‘Mark, voel je je nu niet een beetje lullig?’ ‘Ja, maar ik was het niet,’ zei hij, ‘het waren de anderen.’ Zoals op de kleuterschool dus. Dan weet je genoeg, hè.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234