null Beeld

Wolf Eyes: 'In Michigan doet veel straffe LSD de ronde'

Liefhebbers van ruis, trommelvliessplijtende feedback, trippy tapecollages en kapotte gehoortesten tout court verzamelen van 8 tot 11 juni in de Gentse Vooruit, voor de eerste editie van Uncanny Valley: vier dagen lang laveren tussen bizarre undergroundmuziek en buitenissige beeldende kunst.

Thomas Werbrouck


Info en tickets »

Uncanny Valley heet een eerbetoon te zijn aan de Los Angeles Free Music Society, een losse groep in de performancekunst gewortelde vrienden die sinds de vroege jaren 70 in en rond Los Angeles allerlei formaties oprichtten en onnavolgbaar vreemde muziek maakten (noem het neo-dadaïstische noise avant la lettre) en als voorlopers van de latere DIY- en punkscene zijn gaan gelden.

Gent ontvangt enkele coryfeeën van de LAFMS, onder wie de illustere beeldend kunstenaar Paul McCarthy (ook muzikant bij Extende -Organ), en daarnaast ook hedendaagse noiseniks als Wolf Eyes – heden aan de lijn met Humo!

HUMO In hoeverre zijn Wolf Eyes nakomelingen van de Los Angeles Free Music Society?

John Olson «De organisatoren van het festival vroegen ons net hetzelfde. Welnu, in mijn schooltijd – in de jaren ’82 of ’83 – ging ik altijd snuisteren in de ramsjbak van de platenwinkel om de hoek: mijn lunchgeld voor de hele week ging meteen op aan platen van één dollar. Ik kocht er obscure compilaties als ‘Darker Skratcher’ en ‘Blorp Esette’, een plaat van Ju Suk Reet Meate en zo verder. Genummerde platen, inclusief handgemaakte hoezen... Het veranderde alles voor mij, maar tot ver in de jaren 90 – internet was nog veraf – was er vrijwel geen informatie over die namen te vinden. Bleken ze achteraf gewoon tot één en dezelfde scene te behoren. Ook Smegma, een band waarmee we later vaak hebben getourd, maakte daar deel van uit.

»Pas midden jaren 90, met de uitgave van een tiendelige cd-box, is de LAFMS effectief op de kaart gezet. Ik zou niet zover gaan om ze een mystieke gemeenschap te noemen, en ze als grote invloed te citeren, maar als undergroundgroepering zijn ze één van de besten: een handvol artiesten – twintig à dertig – die samen of apart waanzinnige stuff maken. Hun output is eigenzinnig, persoonlijk, bevreemdend, en steekt vol inside jokes – op vlak van esthetica zijn ze werkelijk ongeëvenaard.»

HUMO Wat zijn jullie van plan voor dit gelegenheidsconcert?

Olson «Iedere tour is anders bij ons. Vanmorgen heb ik net mijn set-up klaargezet: een basklarinet, een tenorsax, en een fluit die ik in de bossen van Italië heb gemaakt. Naast een ‘regulier’ Wolf Eyes-concert kruipen we ook het podium op met de groep Airway, uit de LAFMS-stal – zonder repetities, gewoon on the spot jammen. Doen we het liefst!»

HUMO Jullie keerden de noisescene sinds kort de rug toe en gaan sindsdien door het leven onder de noemer tripmetal. Waarom?

Olson «We waren de navelstaarders in de noisegemeenschap beu: voor ons draait die muziek om vrijheid, de gooi-de-oogkleppen-wegattitude, het hippiegedachtegoed. Iedereen doet wat-ie wil! In Michigan doet er veel straffe lsd de ronde, en na één of andere show kregen we plots een sms’je van en fan, waarin stond te lezen: ‘You sound like trip metal.’ We hebben die term dan maar eigen gemaakt, onder het motto: laat je niet definiëren door anderen, maar bepaal zélf je grenzen. Krek wat de LA Free Music Society ons demonstreert!»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234