null Beeld

Womanizers van vader op zoon: Clint Eastwood en z'n zoon Scott geven hun eerste dubbelinterview

Naam proberen te maken als acteur terwijl je wereldberoemde vader ondanks z’n gezegende leeftijd maar films blijft draaien en spraakmakend blijft zijn: het leven van Scott Eastwood in een notendop. Omdat vader (86) en zoon (30) het tegen elkaar opnamen aan de box office met ‘Sully’ en ‘Snowden’, lieten ze zich voor het eerst samen interviewen. ‘Competitief, wij?’

'Vroeger belden de vrouwen voor mij, nu zijn ze alleen in Scott geïnteresseerd'

Op de stoep voor één van de bungalows in Spaanse stijl in het Warner Bros.-complex in Burbank, Californië, ligt een hoop pindadoppen. Sinds 1975 is deze bungalow het onderkomen van Clint Eastwoods productiebedrijf. Wanneer Eastwood en ik naar de voordeur lopen, merken we allebei de lege schelpen op.

‘De jouwe?’ vraag ik hem.

‘Min of meer,’ zegt Eastwood. ‘Er loopt hier een eekhoorn rond en ik geef hem graag pinda’s. Het is een lief beestje. Soms komt hij zelfs het kantoor binnen.’

De meeste mannen zouden er op hun 86ste al lang de brui aan gegeven hebben, maar Eastwood is nog altijd levendig en fit. Meestal zit hij hier, in zijn kantoor, waar hij doet wat hij graag doet en wat zijn leven betekenis geeft: werken. Of beter gezegd: creëren. De voorbije maanden hield hij zich schuil in één van de montagekamers om samen met zijn editor ‘Sully’ af te ronden, de 33ste film die hij regisseerde. ‘Sully’, waarin Tom Hanks kapitein Chesley Burnett Sullenberger speelt, de piloot die zijn defecte vliegtuig in 2009 in de Hudson liet landen, lijkt op veel van Eastwoods recente films. Het is het verhaal van een man die actie onderneemt en juist handelt, maar desondanks kritiek krijgt.

‘Sully’ kwam op hetzelfde moment uit als ‘Snowden’, Oliver Stones film over die andere man die opkomt voor waar hij in gelooft: Edward Snowden. Scott, Eastwoods zoon, speelt Snowdens baas bij de NSA. Voor de 30-jarige Scott is het zijn grootste rol tot nu toe.

Als kind woonde Scott bij zijn moeder Jacelyn Reeves op Hawaï (Eastwood en Reeves zijn nooit getrouwd). Vader en zoon zagen elkaar weinig, tot Scott naar Californië verhuisde om tijdens zijn middelbareschooltijd bij zijn vader te wonen. De voorbije jaren zijn de twee closer geworden, zeker nadat Clint Scott een kleine rol in ‘Invictus’ had gegeven.

Een paar minuten nadat Clint en ik in de studeerkamer van het kantoor met houten lambrisering zijn gaan zitten, onder een oude Franse filmposter van de film ‘All Quiet on the Western Front’, komt Scott binnen.

- ‘Sully’ en ‘Snowden’ gaan over mensen die voor hun principes opkomen, en beide films komen uit op een moment waarop we op zoek zijn naar mensen met integriteit.

Clint Eastwood «Er is inderdaad een groot tekort aan zulke mensen. Scotts film klinkt fascinerend. Ik wil hem graag zien, want het gaat over je land in de steek laten... om welke reden dan ook.»

Scott Eastwood «We leven in een interessante tijd.»

- Scott, toen je jonger was, zag je je vader niet vaak.

Scott «Ik woonde bij mijn moeder, tot ik haar op de zenuwen begon te werken. Vervolgens ging ik bij mijn vader wonen en werkte ik hem op de zenuwen (lacht).»

Clint «Hij was een behoorlijk braaf kind, dat voor weinig problemen zorgde. Zijn moeder heeft hem veel waarden meegegeven, want ze is een goed mens.»

Scott «Ze was zeker een stuk begripvoller dan jij. Jij schreef me de wet voor, weet je wel, met de botte bijl. Ik bekijk het nu als wapens in mijn oorlogskas. Jij deed me hard werken en klauwen en vechten. Dat is wat je wil – drive.»

undefined

'Clint: 'Het gaat over je land in de steek laten. Ik wil 'm graag zien.'' In 'Snowden' speelt Scott Eastwood Edward Snowdens baas bij de NSA.

undefined

null Beeld

- Was het moeilijk om Scott niet te zien opgroeien?

Clint «Ja. Ik had geen tijd om hem op te zoeken omdat mijn carrière zo’n vlucht nam.»

Scott «Hij was ver weg en deed zijn eigen ding. Maar tegelijk was hij er wel.»

- Scott, mocht je ooit je vader spelen in een film, wat zou dan de sleutel zijn om hem perfect te portretteren?

Scott «Wel, ik zou niet veel hoeven te zeggen.»

Clint (lacht) «Kijk hoeveel je kunt doen met zo weinig.»

Scott «Yeah right –ga door het script en schrap al je tekst.»

Clint «Hou je ogen open en je grote mond dicht.»


Man en paard

- Clint, toen je jezelf ging regisseren in ‘Play Misty for Me’, zei regisseur Don Siegel: ‘Doe jezelf niet tekort.’ Je zegt dat je dat advies nog altijd ter harte neemt. Kun je me daar wat meer over vertellen?

Clint «Wat hij bedoelt, is dat je de neiging hebt om meer tijd te spenderen aan de andere acteurs als je een film regisseert en er zelf ook in meespeelt. Bij je eigen stukken heb je zoiets van: ‘O, dat kunnen we weglaten’.»

undefined

'Er is een groot tekort aan zulke mensen.' In het door Clint Eastwood geregisseerde 'Sully' speelt Tom Hanks de piloot die zijn vliegtuig in 2009 in de Hudson liet landen.

undefined

null Beeld

- Eerst was je acteur, nu heb je je eigen bedrijf. Jij bent eigenlijk de persoon die dat model gecreëerd heeft in Hollywood – je eigen materiaal produceren en regisseren.

Clint «Ik was 40 toen ik voor het eerst een film regisseerde. Ik richtte mijn bedrijf op in 1967, met het oog op de toekomst. Mijn vader heeft me geleerd dat je de beste moet zijn in wat je doet. Dat is me altijd bijgebleven.»

- Welk advies geef je Scott als je hem regisseert?

Clint «Ik heb nog geen grote projecten met hem gedaan. Maar binnenkort moet ik hém waarschijnlijk om een project smeken.»

Scott (lacht) «Dat zal wel.»

CLINT«Ja, hoor. Nu bellen de vrouwen voor Scott. Vroeger vroegen ze waar ik was; nu zijn ze allemaal geïnteresseerd in Scott.»

Scott «We zullen samen eens iets gaan drinken, jij en ik. Dat wordt leuk.

»Nee, serieus: wat ik ontdekt heb door samen te werken met mijn vader, is dat ik nog aan het leren ben. Ik ben een groentje in de filmindustrie. En door mijn vader regisseur te zien worden, weet ik dat zij de meeste macht hebben. Als je zelf geen materiaal maakt, moet je vechten voor de rollen die er zijn. Ik zou dus ook graag aan de andere kant van de camera belanden.»

- Hoe kun je naast je vader staan en toch jezelf zijn, een eigen identiteit creëren?

Scott «Ik doe gewoon wat hij doet: blijven doorgaan. Je moet niet in het verleden leven, maar gewoon films blijven maken. Hopelijk zijn ze goed, maar wellicht zal ik er ook een paar slechte maken.»

Clint «Kijk, hij is slim. Hij werkt mee aan veel projecten. Dat is één van de geheimen: bij alles wat je doet leer je iets nieuws over jezelf.»

Scott «Ik herinner me nu iets wat je me vertelde toen ik nog jong was – ik weet niet meer hoe oud precies. Je zei: ‘Als acteur ging ik nooit terug naar mijn trailer. Ik hing altijd rond op de set en leerde nieuwe dingen.’ Dat is me bijgebleven. Momenteel werk ik aan een ‘The Fast and the Furious’-film en iedereen gaat terug naar zijn trailer. Ik blijf op de set om vragen te stellen en met m’n ogen te stelen.»

undefined

'Het kwelt me dat er zoveel klootzakken zijn die klagen. Ik heb mensen gezien die het écht slecht hadden'

- Hou je ogen open en je grote mond dicht.

Scott «Inderdaad.»

Clint «Toen ik in 1954 onder contract lag bij Universal, kreeg ik geen goeie rollen. Ik kreeg één zin en dat was het. Maar ik bleef rondhangen; ik bekeek iedereen. En als ik vrij had – bijna elke dag, dus – ging ik naar andere sets waar ze aan het filmen waren. Dan keek ik naar Joan Crawford of zo. Ik wist niets over films maken, en er valt veel te leren.»

- Clint, jouw vader ging met pensioen toen hij 60 was en stierf op zijn 64ste. Zit zijn dood in je achterhoofd? Als in: ‘Als ik stop met werken, val ik dood’?

Clint «Misschien. Voor veel mensen is het afgelopen als ze met pensioen gaan. Dat is vaker het geval bij mannen dan bij vrouwen. Vrouwen zijn doorgaans meer op hun familie gericht, en aangezien die blijft groeien is er altijd wel iemand voor wie ze iets kunnen betekenen.»

Scott (lacht) «Heb je het nu over mijn moeder?»

Clint «Voor een man is alles gedaan zodra de kinderen opgevoed zijn.»

- Je won je eerste Oscar, voor ‘Unforgiven’, toen je 62 was. Op die leeftijd beginnen de meeste mannen het rustiger aan te doen.

Clint «Op dat moment ben ik naar de derde versnelling geschakeld. Dat project was een keerpunt en ik wist het zodra ik het verhaal las. Ik geloof in mijn buikgevoel. De meeste mensen rationaliseren hun instincten, maar als je iets voelt, moet je ervoor gaan. ‘A Fistful of Dollars’ was ook zo’n goeie, instinctieve beslissing: ik was een kerel die meedeed in ‘Rawhide’ en elke dag op een paard een idioot zat te spelen. En toen kwam er iemand langs die vroeg of ik naar Italië en Spanje wou gaan om mee te werken aan een Italiaans-Spaans-Duitse coproductie met een Italiaanse regisseur die nog maar één film geregisseerd had. Het was niet zo dat ik daar met Fellini ging samenwerken, hè. Maar ik zag er iets in en ik dacht: ‘Wel, ik hield van dit verhaal toen het verteld werd door Akira Kurosawa; misschien is dit een goed idee.’»

- Scott, denk je iets van Clints buikgevoel meegekregen te hebben?

Scott «Ik probeer elke kans aan te grijpen om iets van hem te leren. Ik ben naar Georgia gevlogen om hem aan ‘Sully’ te zien werken. Als het mogelijk is, probeer ik bij hem op de set te zijn.»

Clint «Hij is goed bezig.

»Het komt er ook op aan een open geest te hebben. Het is gemakkelijk om op een bepaald punt te zeggen: ‘Dit is heel comfortabel.’ Mijn agent smeekte me om niet mee te spelen in ‘Every Which Way but Loose’.»

Scott (lacht) «Daar moet ik altijd zo om lachen.»

Clint «Ook mijn advocaat smeekte me om er niet in mee te spelen: ‘This is a piece of shit. Het is niet het soort film dat je normaal doet.’ En ik zei: ‘Het is niet het soort film dat ik gedaan heb – al die films waarin ik mensen neerschiet. Maar ik wil weleens iets doen waar je ook je kinderen mee naartoe kunt nemen. Ik hou van dit personage. Ik vind het leuk dat het meisje de jongen dumpt en dat ze niet lang en gelukkig leven.’ En het publiek was er weg van. Als je een aantal instinctieve beslissingen hebt genomen die goed uitdraaiden, waarom zou je er dan mee stoppen?»

Scott «Dat heeft hij mij altijd verteld. ‘Niemand kent er iets van, dus luister nooit naar iemand anders.’»

Clint «En de mensen die denken dat ze het meest weten, weten het minst.»


De Pussy-generatie

- De rollen die je gespeeld hebt, zijn iconisch geworden, of het nu Ronald Reagan was die ‘Make my day’ citeerde, of nu Donald Trump... Ik zweer het je, hij heeft zelfs je chagrijnige blik gekopieerd.

Clint «Misschien. Maar hij heeft een plan. Iedereen is die politieke correctheid beu. We leven in een maatschappij van moraalridders, een pussy-generatie. Iedereen loopt op eieren. Bij het minste worden mensen ervan beschuldigd racistisch te zijn, en nog veel meer. Over ‘Gran Torino’ zei zelfs mijn zakenpartner: ‘Dit is een heel sterk script, maar het is politiek incorrect.’ En ik zei: ‘Goed zo. Ik lees het vanavond.’ De volgende ochtend kwam ik binnen, gooide het script op zijn bureau en zei: ‘We beginnen hier onmiddellijk mee.’»

undefined

'Ik heb geen goede openingszinnen. Maar toen ik filmrollen kreeg en bekend werd, was dat probleem opgelost'

- Wat is de ‘pussy-generatie’?

Clint «Iedereen zegt: ‘Je mag dit niet doen, je mag dat niet doen, je mag dat niet zeggen.’ Het zal wel eigen zijn aan deze tijd.»

- Wat denk je dat Trump van plan is?

Clint «Trump zegt gewoon wat hij denkt. Soms pakt dat niet zo goed uit. En soms... Weet je, ik begrijp wat hij bedoelt, maar ik ben het niet altijd met hem eens. Hij heeft al veel domme dingen gezegd. Maar dat hebben alle presidentskandidaten gedaan. Just fucking get over it. Het is een droevige tijd in de geschiedenis. Al die mensen die op straat staan te ratelen en zo, shit. Ze vervelen iedereen. Chesty Puller, een vooraanstaande marinegeneraal, zei ooit: ‘Je mag me dingen bevelen, je mag me uithongeren, je mag me slaan en je mag me vermoorden, maar verveel me niet.’ En dat is precies wat er nu gebeurt: iedereen verveelt iedereen.»

- Wat zou jij graag anders zien?

Clint «Kick some ass! Weet je: Obama werkt niet. Hij gaat niet naar de Senaat om deals te sluiten. Wat doet hij daar in godsnaam in het Witte Huis? Natuurlijk, in de Senaat zitten alleen luieriken, maar wat dan nog? Jij bent de baas. Jij bent de directeur van het bedrijf. Het is jouw verantwoordelijkheid dat iedereen zijn werk doet. En dat is zo bij ieder bedrijf in dit land, of er twee werknemers zijn of tweehonderd. Maar niemand wil werken, en dáárom zijn wij een pussy-generatie.

»Ik zou dus zeggen: ga werken en heb wat meer begrip voor elkaar. Wees wat verdraagzamer in plaats van elkaar uit te schelden. En ik klink nu misschien als mijn vader, maar: spendeer niet wat je niet hebt. Dáárdoor bevinden we ons nu in deze situatie. Dáárom vragen mensen zich af: ‘Waarom zou ik moeten werken? Ik krijg wel iets voor niets.’ En dáárom wordt er gesproken over gratis hoger onderwijs. Ik ben niet gratis naar de universiteit geweest. Ik bedoel, het was goedkoop omdat ik aan L.A. City College studeerde. Dat is niet zoals studeren aan een gerenommeerde universiteit, maar het was goed genoeg. En daarna ben ik gestopt met studeren, omdat ik had beslist acteur te worden en mijn leven te vergooien (iedereen lacht).»

undefined

'Ik had toen geen tijd om Scott op te zoeken omdat mijn carrière zo'n vlucht nam.' Een jonge Clint Eastwood

undefined

null Beeld

- Scott, jij zou nooit in de politiek gaan, hè?

Scott «Daar ga ik nu geen uitspraak over doen (lacht).»

- Clint, zie jij jezelf nog steeds als een libertijn?

Clint «Ik weet niet wat ik precies ben. Ik ben een beetje van alles. Maar ik ben zeker tegen de pussy-generatie.

»Om het opnieuw over mijn vader te hebben... Ik herinner me nog dat we Redding verlieten en hierheen kwamen, zodat hij in een tankstation kon werken. Hij reisde 800 kilometer, bracht z’n gezin mee en gooide z’n hele leven overhoop... Gewoon omdat dat de enige job was die er bestond. Dus soms vraag ik me af wat er gebeurd zou zijn als hij had gezegd: ‘Dat kan ik toch niet doen?’ We zouden om brood hebben moeten bedelen. Dat is één van de dingen in mijn leven die mij het meest hebben geraakt. Ik was nog klein, 5 jaar, en een kerel komt langs de achterkant van ons huis en zegt tegen mijn moeder: ‘Er ligt daar een hoop hout in de tuin. Mag ik dat voor u hakken, mevrouw?’ Mijn moeder antwoordt: ‘We hebben geen geld.’ En hij zegt: ‘Ik hoef geen geld. Gewoon wat brood.’ (zwijgt met tranen in de ogen)»

- Kwelt die herinnering je?

Clint «Het kwelt me dat er zoveel klootzakken zijn die klagen. Ik heb mensen gezien die het écht slecht hadden. Er was geen bijstand. Die kerel probeerde gewoon te overleven, zo waren de mensen vroeger.»

- Je bent een beetje van de kaart?

Clint «Het is vreemd om iemand zo wanhopig te zien. Zeker voor een kind... Ik denk dat ik zonet weer even dat kind was.»


Vader en Clint

- Iets helemaal anders, nu. Heeft Clint Eastwood eigenlijk een openingszin?

Clint «Je bedoelt zoiets als: ‘Kom jij hier vaker?’ ‘Ben jij hier nieuw?’ Of: ‘Seks bij het eerste afspraakje?’»

Scott «Die laatste ga ik gebruiken vanaf nu.»

Clint (lacht) «Nee, ik heb geen goede openingszinnen. Ik ben nooit extravert geweest. Maar toen ik filmrollen kreeg en bekend werd, was dat probleem opgelost. Misschien ben ik daarom wel acteur geworden. Ik heb ook altijd tegen Scott gezegd: zorg dat je je niet overhaast in een relatie stort, want er zijn héél veel vrouwen op de wereld. Als je gewoon een beetje geduldiger bent, loop je misschien niet twee, drie of vier keer met je kop tegen de muur zoals sommige anderen.’»

undefined

'Ik probeer elke kans aan te grijpen om iets van mijn vader te leren.' Scott Eastwood

undefined

null Beeld

- Vrouwen verzamelen is een dure hobby.

Scott «Dat ga ik opschrijven.»

Clint «Als je je advocaat belt en zegt: ‘Ik ga met dit meisje trouwen’, en het blijft lang stil aan de andere kant van de lijn, dan wéét je gewoon dat hij denkt: ‘Hoe gaan we dit regelen en hoe gaan we het daarna ontbinden?’»

- Gaan jullie de competitie aan met elkaar?

Clint «Competitief, wij? Ik ben blij dat hij goed bezig is. Ik ben blij dat hij werkt. Hij is beter bezig dan ik op zijn leeftijd, en zo hoort het ook.»

Scott «Ik ben zo trots op hem. En hij inspireert me heel erg. Zijn films zijn het soort werk waarin ik zelf wil meespelen.»

Clint «Van geen enkele film die ik geregisseerd heb, dacht ik dat het een kaskraker zou worden. Als je klaar bent, denk je: ‘Oké, niemand zal dit willen zien.’ Zelfs bij ‘Unforgiven’, ‘The Outlaw Josey Wales’ en ‘Million Dollar Baby’. Die films leken wel goed, maar toch... Dat komt ervan als je zo lang met iets bezig bent.»

- Willen mensen dat jullie samen een film maken?

Scott «Ik wel!»

Clint «Ik word soms gebeld en dan zeggen ze: ‘We hebben ook een mooie rol voor je zoon.’ Dan zeg ik: ‘Oké, leuk, maar laat ons eerst de belangrijke zaken bespreken.’»

Scott «Tegen mij zeiden ze altijd: ‘Hé, we hebben een mooie rol voor jou in deze film... Als je kunt regelen dat je vader de andere rol speelt.’ Komaan, gasten.»

- Hoe gaan jullie om met mislukkingen?

Clint «Focus je op het werk dat je wil doen, dan komt alles wel goed. Als je het alleen voor je ego doet, kun je misschien ook succes hebben, maar dat heeft zijn limiet.»

★★★

Scott meldt dat hij moet vertrekken naar een screening voor de nieuwe film van Dwayne Johnson. Hij en Clint omhelzen elkaar en nemen afscheid.

Clint «Je vraagt je altijd af of je niet méér had kunnen doen. Je had wat meer tijd met hem kunnen spenderen, hem wat meer aandacht schenken. Daar had ik spijt van toen mijn vader stierf, omdat het zo plots was. Ik wist het niet, hij was niet ziek of zo. Ik woonde dicht bij hem. Ik had veel vaker kunnen langsgaan. Maar dat deed ik niet want ik had het druk-druk-druk met al mijn films. Mijn moeder is 79 geworden, dus ik heb het gecompenseerd door veel tijd met haar door te brengen na zijn dood.»

- Hoe blijf je in vorm? Je bent 86, maar je werk is nog steeds top.

Clint «Tja, je bent zo jong als je je voelt. Zo jong als je wil zijn. Er is een oud gezegde dat ik eens van een vriend heb gehoord. Mensen vroegen hem: ‘Waarom zie je er nog zo goed uit op jouw leeftijd?’ Toen antwoordde hij: ‘Omdat ik de oude man nooit binnenlaat.’ En daar zit iets in. Het zit tussen je oren, de mate waarin je hem binnenlaat.»

- Heb jij de oude man ooit binnengelaten?

Clint «Nee.»

- Nooit?

Clint «Nee. Hij staat zelfs niet buiten te wachten.

»Af en toe sta je op en blokkeert er iets in je rug en dan doe je van... (kreunt). Maar je schudt dat van je af en je gaat verder.»

© Esquire

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234