null Beeld

Wrath of the Titans (3D)

Toegegeven, Liam Neeson ziet er nogal ridicuul uit achter die goed uit de kluiten gewassen maar desalniettemin zichtbaar valse knevelbaard, en Ralph Fiennes ziet er nog lachwekkender uit met die dunne haarvlechten die uit z’n gehoorschelpen lijken te groeien en met die roestige tweetand in z’n knuisten - of was het een drietand?

En ja, ook ‘Wrath of the Titans’ is weer één van die Hollywood-blockbusters waarin de karakterontwikkelingen en de plot en de dialogen totaal ondergeschikt zijn aan het ontembare geweld van de digitale effecten. En tóch hebben we ons - een beetje tot onze eigen verbazing - werkelijk te plétter geamuseerd met dit verrassend meeslepende vervolg op de ‘Clash of the Titans’-miskleun van twee jaar geleden.

Door een onheilspellend gerommel op de geluidsband te zetten weet regisseur Jonathan Liebesman (‘Battle Los Angeles’, ‘The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning’) al vanaf de eerste seconden een zwaar gevoel van dreiging op te roepen: de muren van Tartaros, de grote gevangenis van de onderwereld, staan op instorten; tegen de stralend blauwe Griekse hemeltrans verschijnen angstwekkende zwarte rookslierten (wow, symbolisch!). De oppergod Zeus (Neeson), neerslachtiger kijkend dan ooit, weet hoe laat het is: er staan donkere dingen te gebeuren in de wereld; voor de goden dreigt de vergetelheid. Het is wederom aan Perseus (Sam Worthington vindt precies de juiste toon tussen woeste verbetenheid en relativerende tongue in cheek) om de Griekse banier hoog te houden, en in tegenstelling tot de vorige keer waren we helemaal mee met zijn queeste: was ‘Clash of the Titans’ niets meer dan een saaie aaneenrijging van zielloze actietaferelen, dan heb je nu tenminste het opwindende gevoel dat Perseus écht ergens voor strijdt.

Wat we ook niet hadden verwacht, is dat de makers hun digitale trukendoos zouden gebruiken om zo af en toe een waarlijk imponerend tableau op het scherm te toveren: van Kronos, een gorgonische demon die een beetje doet denken aan de verschrikkelijke Balrog die Gandalf in de afgrond trok in ‘The Fellowship of the Ring’, gaat zelfs een diepduistere, monumentale schoonheid uit.

En de 3D? Wel, het moet er ongelooflijk gênant hebben uitgezien, maar op een bepaald moment trokken we in een angstige reflex het hoofd tussen de schouders omdat er ineens een scherp stuk rots uit het scherm kwam vliegen. Dat duivelse brilletje!

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234