null Beeld

Wu-Tang Clan - A Better Tomorrow

Zo lang werkte Wu-Tang Clan aan een nieuwe plaat dat ze ruim een jaar te laat zijn om er hun eigen 20ste verjaardag mee te vieren.

Wat wel de bedoeling was. Maar het vlotte niet, producer RZA kreeg zelden een Clan-lid voor meer dan een paar takes aan de microfoon, laat staan dat hij er twee tegelijk in de studio kreeg voor een battle, en het was hommeles tussen Raekwon en RZA zelf. Raekwon vond dat het te veel een RZA-plaat aan het worden was – wat in vroegere Wu-Tang-jaren ook zo was, maar tijden veranderen – en heeft lang getwijfeld of hij er wel zijn medewerking aan wilde verlenen. Toen RZA vorig jaar, om de verjaardag toch met íéts te vieren, de song ‘Wu-Tang Reunion’ dropte, liet Raekwon weten dat geen single te vinden. En Raekwon had gelijk: ‘Wu-Tang Reunion’ had een albumtrack van Sly Stone kunnen zijn, misschien, lang geleden, of de afsluiter van een Wu-Tang-plaat (zoals heden het geval is), maar geen single.

Wel singles met een hele grote motherfuckin’ hoofdletter ‘S’ zijn ‘Ruckus in B Minor’ (onlangs live gebracht bij David Letterman), en het recent uitgebrachte ‘Necklace’, dat met zijn kungfusample (iemand de juiste film al gevonden?), loden beat en onheilspercussie in één gezwinde koude rilling rechtstreeks teruggaat naar 1995 en ‘Liquid Swords’.

Ook héérlijk: de oldskool New York hiphop van ‘40th Street Black / We Will Fight’, waarin GZA alweer zijn eigen klassieker citeert (‘When the MC’s came, to live out the name…’), de nerveuze technobeat van ‘Felt’, en het in tweeënhalve minuut van oosterse zen naar New Yorkse paranoia galopperende ‘Crushed Egos’.

Ondanks de wat hobbelige totstandkoming van ‘A Better Tomorrow’ zijn alle Wu-Tang Rappers wel degelijk van de partij: RZA, GZA, Raekwon dus, Method Man, Ghostface Killah, Inspectah Deck, U-God, Masta Killa, Cappadonna, en zelfs de in 2004 schielijk overleden Ol’ Dirty Bastard, die de feestelijkheden voor geopend mag verklaren en verderop her en der een gastverschijning (of is het geestverschijning?) maakt.

Maar er is ook a new kid in town: Nathaniel, geen rapper maar een zanger. New Yorker ook. Pas in track nummer vier, ‘Mistaken Identity’, laat hij zich voor het eerst horen, en dat is schrikken. Zang – zoals in écht zingen – op een Wu-Tang-plaat? ’t Is wennen, maar het went. Na een paar passages stoort die Nathaniel al niet meer en groeit ‘Keep Watch’, waarin hij een hoofdrol speelt en dat verder nogal naar Jay-Z neigt, zelfs uit tot één van de smaakmakers van de plaat.

‘A Better Tomorrow’ heeft ook zijn mindere kantjes. ‘t Is een iets te onsamenhangend allegaartje, en er zijn al klassiekers samplegewijs beter verhiphopt dan ‘Son of a Preacher Man’ in ‘Preacher’s Daughter’. En als die Nathaniel in ‘Miracle’ begint te kraaien als Ewan McGregor in ‘Moulin Rouge’, dan waan je je wel heel ver weg van Wu-Tang-land. Geen fantastische plaat maar wel meer dan genoeg klassieke Wu-Tang-tracks om die 21ste verjaardag mee te vieren.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234