'X-Men: Days of Future Past': mensen als goden

Mocht u uw geheugen willen opfrissen voor u zich volgende week in het duister der cinemazaal laaft aan ‘X‑Men: Apocalypse’: 2BE zendt donderdag in première de vorige film in de saga uit, ‘X‑Men: Days of Future Past’. In de bijrollen herkent u onder anderen Peter Dinklage (alias Tyrion ‘de dwerg’ Lannister in ‘Game of Thrones’), maar wij polsten eens bij regisseur Bryan Singer (z’n topfilm ‘The Usual Suspects’ is dinsdag te zien op 2BE), die in de late jaren negentig gepolst werd of hij misschien iets zag in een film gebaseerd op de comicreeks ‘X-Men’.

''Wolverine leek me meteen het meest geschikte personage om de verhalen aan op te hangen.' Regisseur Bryan Singer

Bryan Singer (mijmerend) «Twentieth Century Fox wilde al lang een film over de X-Men maken, maar meer dan een vaag idee hadden ze eigenlijk niet. Er waren in die jaren ook geen grote voorbeelden meer: de stripheldenfilm was zo dood als een pier, en als er dan toch eentje verscheen, meurde hij heel erg naar camp. Er slingerden wel een paar scripts rond, en na een lang gesprek met bedenker Stan Lee besloot ik toch maar eens wat research te doen naar de personages. Ze zijn veel complexer dan je op het eerste gezicht denkt, en aan hun onderlinge relaties heb je ook een vette kluif. En ze zijn behoorlijk gelaagd. Neem nu Xavier en Magneto, die je als stripversies van Martin Luther King en Malcolm X zou kunnen beschouwen. Bovendien begreep ik als homo – nu ja: biseksueel – als geen ander de veranderingen die de personages doormaken: ze ontdekken in hun puberteit dat ze anders zijn dan hun familieleden, en daardoor voelen ze zich geïsoleerd van de rest van de gemeenschap. Wolverine/Logan leek me trouwens meteen het meest geschikte personage om de verhalen aan op te hangen.

»O ja: had ik al verteld dat ik dolgraag eens een héél dure actiefilm wilde maken? (lacht)»

- Wacht even: u las in uw jeugd helemaal geen comics?

Singer «Sorry dat ik andermaal uit de kast moet komen, maar toen ik opgroeide, was ik ongeveer de minst comicachtige jongen op de planeet. Ik deed er zelfs graag cynisch over: ‘Hóé heten ze precies? Cyclops, Storm en Sabertooth? Héél interessant.’ (lacht) Maar ik voelde dat ik hun universum gaandeweg wel zou kunnen omarmen, en vooral: dat ik een film zou kunnen maken die toevallig gebaseerd is op een reeks comics, maar die ook gewoon een film is. Geen genrefilm, maar een goed verhaal, zoals ook ‘The Usual Suspects’ of ‘Apt Pupil’ goeie verhalen zijn.»

- U wordt beschouwd als de peetvader van de moderne superheldenflick, maar hoe kijkt u tegen de nieuwe generatie aan? En in welke mate beïnvloeden – of verstoren – al die andere regisseurs uw eigen aanpak?

Singer «’t Is fantastisch wat ze doen, maar ze hebben het me ook een pak lastiger gemaakt. Ik moet nu voortdurend zorgen dat ik wat anders doe dan pakweg Chris Nolan of Joss Whedon, want voor je ’t weet ziet mijn film eruit als ‘Dark Knight’ of ‘The Avengers’, en dat kan ik gewoon niet maken.»

- Waarom wilde u het verhaal van Apocalypse vertellen?

Singer «Omdat het zo compleet anders is: hij is de allereerste mutant die ooit leefde, is onsterfelijk én fungeert als een soort waakhond – als een beschaving niet in de goeie richting evolueert, vernietigt hij ze zonder pardon, als een oudtestamentische godheid. En die link tussen mutanten en godsdienst deed me heel erg denken aan ‘Chariots of the Gods’, een boek dat ik als kind heb gelezen: er wordt in betoogd dat oude beschavingen hun technologische vooruitgang te danken hebben aan astronauten, die ze verwelkomden als goden. Heel interessant vond ik dat.»

- In de eerste filmteaser bediende Apocalypse zich van een gewone spreekstem, tot afgrijzen van de fans, die verwacht hadden dat hij toch een beetje bulderend uit de hoek zou komen.

Singer «Yeah, foutje – of liever: we hadden gewoon nog geen tijd gehad om onze digitale tovenaar op de geluidsopnames los te laten, maar we hadden die woorden van Oscar Isaac (de acteur die Apocalypse speelt, red.) wél nodig in die teaser. Maar zoals je intussen hebt opgemerkt in de officiële trailer, zal hij in de afgewerkte film wel degelijk als een afschrikwekkende godheid klinken.»

- Pak van ons gemuteerde hart.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234