null Beeld

X-Men: First Class

In de nooit eindigende stoet van superhelden – van de zomer donderen onder meer Green Lantern, Captain America en Conan de Barbaar door de multiplexen – nemen de 'X-Men', dat legertje evolutionaire mutanten met bovenmenselijke krachten, een geheel eigen plaats in.

Wat de X-mannen zo interessant maakt, is dat ze van oudsher uiteenvallen in twee ideologische fracties: volgens Charles 'Professor X' Xavier, de Martin Luther King
onder de mutanten, kunnen ze zich maar beter zo goed mogelijk in de samenleving integreren; de meer pessimistische Erik 'Magneto' Lehnsherr, Xaviers eeuwige antagonist, ziet meer heil in de uitroeiing van de mensheid.

Hoe het duo denkt over de financieringswet is niet geweten, maar feit is dat de legendarische tweespalt tussen X en Magneto aan de eerste drie 'X-Men'-films een soort gravitas verleende die je in blockbusters normaal niet zo gauw tegenkomt. Zeker niet in 'Thor'.

In de tamelijk fantastische, in de vroege jaren zestig gesitueerde prequel maken we mee hoe Erik (een overlever van de Holocaust) en Charles (een steenrijke Oxford-student die zijn telekinetische gave aanvankelijk alleen maar gebruikt om grieten te versieren) bevriend raken, hoe ze het samen opnemen tegen een sinistere nazimutant die de Cubaanse rakettencrisis naar zijn hand tracht te zetten, hoe de tragische ruptuur stilaan vorm krijgt, en hoe ze zich - in een climax die onze borstkas deed samenkrimpen van emotie - finaal tegen mekaar keren.

Het schisma tussen de beide heren spreekt trouwens ook uit hun garderobe: een onmetelijk cool leren jasje en een donkerblauwe sixtiescoltrui voor Erik, een wollen trui voor Charles. U mag één keer raden wie wij het coolst vonden.

'First Class' beschikt over een x-aantal troeven, en dan denken wij in de eerst plaats aan de cast: Kevin Bacon
schittert als de boosaardige nazimutant ('Wunderbar!'), James McAvoy
is een puike Professor X, en de fantastische Michael Fassbender
straalt als de door woede en pijn verteerde Magneto genoeg charisma uit om zelfs de kleinste metaaldeeltjes in het zwerk te doen smelten – check de scène waarin hij van zijn magnetische krachten gebruik maakt om een tegenstander te verlossen van diens metalen tandvullingen.

Geweldige move ook van producent Bryan Singer
om de regiestoel onder de billen te schuiven van Matthew Vaughn
: de regisseur van 'Kick-Ass' doorsprenkelt het verhaal met een heerlijke James Bond-achtige charme (een duikboot die zich losmaakt uit het ruim van een schip: niet meer gezien sinds 'The Spy Who Loved Me'!) en laat de actie oorverdovend luid knetteren, maar wees gerust: 'X-Men: First Class' is één van die zeldzame blockbusters waarin de digitale effecten het verhaal dienen, en niet andersom.

En zelfs de dialogen knisperen van emotie: 'Erik, je staat níét alleen!' horen we Charles vol vuur declameren. Dat wisten we natuurlijk wel, maar het doet toch deugd om het nog eens te horen.

Bekijk de trailer »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234