Een paar van de best verkochte spullen in coronatijdBeeld Humo

Coronavirus

Yogamatjes, headsets, badmintonsets: wat we online kopen in thuisquarantaine

Behalve wc-papier en handgel vliegen ook bordspellen, yogamatjes, halters, tuinaarde, en  weerstandsbanden de winkel uit. Onder invloed van sociale isolatie en de dreiging van een lockdown gaan we ander koopgedrag vertonen.

Trampolines om de thuisblijvende kinderen op los te laten en een bordspelletje Pandemic om de tijd binnenshuis te verdrijven. Zowel springapparaten als spelletjes vliegen de (web)winkels uit.

‘Sportartikelen worden wel vijf keer zoveel verkocht als normaal’, zegt Tamara Vlootman, woordvoerder bij Bol.com aan de telefoon. ‘Halters en yogamatjes zijn erg populair.’ 

De cijfers van de webwinkel laten goed zien waar Nederland en België op dit moment mee bezig zijn: schoonmaken, klussen, thuiswerken en manieren vinden om toch aan de nodige lichaamsbeweging te komen. 

‘Artikelen die thuiswerken faciliteren zijn heel populair: monitoren, laptops, headsets. Die worden sinds vorige week drie keer zoveel verkocht’, zegt Vlootman.

Pandemic verkoopt goed

Ook opvallend: badmintonnetten worden 72 keer zoveel verkocht als in dezelfde tijd een jaar geleden. En trampolines acht keer zoveel. Ook spelletjes en puzzels doen het goed bij de onlinewinkel. Zowel spelcomputers als ouderwetse bordspellen gaan hard. Saillant detail: vooral het bordspel Pandemic is erg populair.

Dat we thuis niet stil zitten, blijkt ook uit cijfers van Mediamarkt. Ook daar doen de thuiswerkproducten het opvallend goed. Webcams voor bijvoorbeeld vergaderingen worden massaal ingekocht. 

Dit hoeft overigens niet alleen met thuiswerken te maken te hebben: opa’s en oma’s skypen op het moment ook een stuk meer met hun kleinkinderen. We kochten ook volop microfoons, wifi-versterkers en toetsenborden.

Loodsen zijn nog vol

De supermarkten zien voornamelijk dat wc-papier, zeep, handgels en houdbare producten zoals pasta en rijst het goed doen, laat Ahold (moederbedrijf van Albert Heijn en Delhaize) weten. En, houdbare melk. 

Supermarkt Jumbo schetst hetzelfde beeld: deegwaren, groenteconserven, toiletpapier en zeep gaan vlug. Beide supermarktketens benadrukken echter dat de loodsen nog vol liggen en vragen klanten boodschappen te doen ‘zoals ze dat normaal doen’.

Dat de consument rekening houdt met zware tijden, is ook te zien aan de massale aankoop van vrieskisten om hun etenswaar voor langere tijd te kunnen bewaren. En nu mensen noodgedwongen meer tijd binnenshuis spenderen, is het aantal verkochte broodbakmachines en citruspersen bij winkelketen Mediamarkt flink gestegen.

Drie doosjes paracetamol 

Hoewel wc-papier nog niet op de bon is, hebben Kruidvat en Etos in Nederland inmiddels wel een maximum op het aantal verpakkingen paracetamol per klant gezet. ‘Om de verkoop van paracetamol en andere zelfzorggeneesmiddelen te reguleren, geldt een maximum van drie verpakkingen per klant. Dit om te voorkomen dat andere klanten met lege handen komen te staan’, meldt Kruidvat.

Ook de Nederlandse apotheken hanteren een maximum aantal verpakkingen per klant. Apotheek BENU - met in totaal zo’n vijfhonderd vestigingen de grootste van Nederland - verkoopt bijvoorbeeld maximaal twee verpakkingen paracetamol meegegeven.

Toch is het niet de grootste stijger, zegt woordvoerder Kim Assink. ‘We zien vooral een run op herhaalrecepten van chronisch zieken. Dat zijn mensen met bijvoorbeeld diabetes of astma. Die mensen hebben die middelen echt nodig en zijn bezorgd over tekorten.’

Thermometers 

Niet alleen drogisterijen en apotheken zien een run op verzorgingsproducten. Ook bij de Hema verkopen ze flink meer vitamine C, handgel en paracetamol dan normaal, vertelt een woordvoerder. 

En zelfs bij techwinkel Mediamarkt blijkt gezondheid belangrijk. Van alle producten steeg de verkoop van thermometers het meest. ‘De vraag daarnaar is uitzonderlijk groot, en ze zijn niet overal meer leverbaar’, zegt een woordvoerder.

Bouwmarkten en tuincentra lopen ook goed. ‘Niet alleen consumenten die thuis moeten verblijven grijpen de periode aan om klussen in huis op te pakken, ook horeca-ondernemingen die nu gesloten zijn gebruiken de tijd om achterstallig onderhoud te doen’, laat de bouwwinkel Praxis weten. 

Dat we in deze tijden van paniek en hamsteren ook nog aan elkaar denken, blijkt uit dit opbeurende cijfer van Bol.com: de chocolade-cadeaupakketten - van dozen paaseitjes tot verpakkingen Merci - worden 26 keer zo vaak verkocht als gewoonlijk.

(VK)

Hoe ervaart u deze dagen? Welke bedenkingen heeft u bij wat er (niet) gebeurt? Hoe ziet u het evolueren? Laat het ons weten.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234