Wouter TorfsBeeld Geert Van de Velde / Humo

'Help ons!'Wouter Torfs

‘Zalando zal onze gezondheidszorg niet betalen’

‘Help ons!’ vroegen Belgische bedrijven vandaag in een open brief in de kranten. Eén van de initiatiefnemers is Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs.

WOUTER TORFS «We zitten in overlevingsmodus. Onze winkels zijn gesloten, de meeste al vóór de overheid het verplichtte, omdat we bezorgd waren om de gezondheid van onze klanten en medewerkers. Nu doen wij een beroep op de solidariteit van de consumenten. Als je iets koopt – nu online, of later in de winkel – doe het dan alsjeblieft bij een Belgisch of een lokaal bedrijf. De Zalando’s en Amazons van deze wereld zullen onze gezondheidszorg niet betalen, Belgische bedrijven wél.»

HUMO Mensen kiezen vaak voor die grote onlineshops wegens de gratis verzending en de kortingen.

TORFS «Veel Belgische winkels bieden ook gratis verzending en retour aan. Het kan dat een bestelling iets langer onderweg is, dat een website iets minder gebruiksvriendelijk of een product 5 euro duurder. Maar óók dan is het belangrijk om te zeggen: ik neem het erbij, uit solidariteit met de Belgische webshops.»

HUMO Kan onlineverkoop winkels redden?

TORFS «Bij Torfs is de onlineomzet goed voor 17 procent van het totaal, en hij is de voorbije dagen verdubbeld. Zal het een bedrijf redden? Dat weet ik niet. Maar anders zijn álle kranen dicht.»

HUMO Wat met kleinere winkels zonder onlineshop?

TORFS «Voor hen is het een ramp, maar ze zijn wel flexibeler. Soms is het pand hun eigendom, en ze werken alleen of met één medewerker. Maar ik wil het zeker niet onderschatten. Ik kan alleen maar hopen dat consumenten ook bij hen blijven kopen. En dat de banken zich begripvol zullen opstellen. Als zij ons nu in de steek laten, is het over en uit.»

HUMO Ook de media staan onder druk door advertenties die wegvallen. Jullie kunnen solidair zijn door te adverteren in Belgische media en niet bij Facebook of Google.

TORFS «Het buy local-verhaal geldt zeker ook daar. Bij Torfs starten we binnenkort met een grote campagne, en daar gaan we bewust de lokale media voor inschakelen. Precies dát is de boodschap van de crisis én van onze open brief: alleen raken we er niet door. Wij spreken de consument aan, bedrijven spreken de banken en de overheid aan, de pers spreekt de adverteerders aan. Alle actoren zijn belangrijk. Het is samen, of niet.»

HUMO Is dit het begin van een nieuw tijdperk?

TORFS «Ik hoop het. De wereld is wakker geschud, en het is duidelijk dat ze na corona nooit meer hetzelfde zal zijn. Maar er kan iets moois voor in de plaats komen: meer verbinding, meer lokaal, alles een beetje kleiner. Dit is een kans die we moeten grijpen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234