Zijn Belgische winkels wel klaar voor de komst van Amazon?

Amazon zet in 2020 de aanval in op de Nederlandse markt, en bij uitbreiding dus ook op de Vlaamse. De bui hing al langer boven de winkelstraat. ‘Zowel fysieke winkels als webshops bereiden zich maar beter goed voor.’

Op Amazon.nl kunnen Nederlandstalige klanten al enkele jaren terecht voor e-books, maar voor andere producten worden ze op dit moment nog vlotjes doorgestuurd naar de Duitse tegenhanger. ‘Later dit jaar’ komt daar verandering in, kondigt de webgigant aan. Via het Nederlandse portaal zal een uitgebreider aanbod van speelgoed, elektronica en andere producten in de online-etalage staan.

Uit de vele reacties in Nederlandse media valt duidelijk af te leiden dat de koorts in het retaillandschap stijgt. Niet alleen bij kleine, lokale spelers in de sputterende winkelstraten trouwens. In vergelijking met Amazon (omzet: 197 miljard euro) zijn gevestigde waarden als Bol.com (omzet: 2 miljard) klein grut. Bovendien staat het bedrijf van Jeff Bezos bekend als een extreem agressieve organisatie die groeit tot ze heerser is.

Ook voor België lijkt de impact groot. In Wallonië is Amazon.fr nu al de marktleider, in Vlaanderen is dat voorlopig Bol.com. Via Amazon.de zijn namelijk lang niet alle artikelen beschikbaar, en de verzendkosten liggen vaak hoger. ‘Maar ik ga ervan uit dat België nu in de regel gelijkgesteld zal worden met Nederland op Amazon.nl’, zegt retailexpert Gino Van Ossel. Aangezien de betaaloptie via Bancontact al geregeld is voor het Franse portaal, lijkt ook die belangrijke voorwaarde aanwezig; in Nederland is iDEAL namelijk de populairste betaaloptie.

Ook Nils van Dam, CEO van Duval Union Consulting, ziet een logisch verlengstuk. ‘De communicatie lijkt zich nu vooral op Nederland te focussen, maar eigenlijk is Vlaanderen voor veel grote bedrijven een extra provincie van Nederland. Zo pakken Bol.com, Albert Heijn en Jumbo het ook aan.’

Geschenkcultuur

De intenties van Amazon waren al langer duidelijk. Eind vorig jaar werd een document gelekt uit de besloten Amazon Expert Group op LinkedIn, waarbij Nederlandse leveranciers en verkopers werd gevraagd om zich voor te bereiden op ‘de start van Amazon.nl’. Naast de eigen producten van Amazon is het namelijk ook belangrijk dat derden met hun producten de weg vinden naar de marktplaats. ‘Sinds begin vorig jaar werden al contacten gelegd in ons land’, weet Van Ossel. ‘En het gaat niet over Janneke en Mieke.’

Toch is de move van Amazon opvallend, zegt Van Ossel. ‘Een wereldprimeur eigenlijk.’ De strategie was tot nog toe: zich vestigen in grote landen en de kleintjes van daaruit bedienen. Zelfs als je Nederland en Vlaanderen optelt, blijft het potentiële klantenbestand ‘slechts’ 25 miljoen. Bovendien arriveert Amazon, anders dan in Frankrijk of Duitsland, in een volwassen e-commercelandschap. ‘Als Amazon komt zeggen dat ze de volgende dag gratis zullen leveren, zullen ze in Nederland eens goed lachen. Dat is namelijk al de norm’, zegt Van Ossel.

'Amazon haalt zijn waanzinnige winsten uit reclame, data en cloudservices. Het kan dus verlies maken op de retailpoot, iets wat anderen zich niet kunnen veroorloven' Nils Van Dam

Amazon Prime, een soort abonnement op de gratis en snelle levering van producten, heeft met Select inderdaad al een gevestigde tegenhanger bij Bol.com. En het is maar de vraag of consumenten hier zitten te wachten op een bundel die ook streamingdiensten bevat. De conclusie ligt dan ook voor de hand: Amazon gaat een prijzenoorlog voeren. ‘Amazon haalt zijn waanzinnige winsten uit reclame, data en cloudservices. Het kan dus verlies maken op de retailpoot, iets wat anderen zich niet kunnen veroorloven’, ziet Van Dam een enorm voordeel.

Alleen: gaat Amazon, een bedrijf dat toch vooral drijft op schaalvergroting, wel aarden in een cultuurgevoelig gebied? Denk maar aan de verschillende geschenkculturen in Nederland en België tijdens de Sinterklaasperiode. ‘Dat verhaal van lokale verankering heeft Bol.com goed in de vingers, zo stonden ze onlangs bijvoorbeeld met een stand op de boekenbeurs’, zegt Van Ossel. ‘Coolblue, zelden de goedkoopste, richt zich dan weer op een goede service. Desnoods dragen ze de wasmachine naar boven.’

‘Falen is geen optie voor Amazon’, aldus Van Ossel, die opmerkt dat de economische wetmatigheden blijven gelden. ‘Een euro kan je maar één keer uitgeven. Als je dat bij Amazon doet, dan doe je dat niet bij een andere winkel. En als Amazon een Samsung-televisie veel goedkoper aanbiedt, zal de rest moeten volgen. Dat is uiteindelijk voor niemand goed nieuws.’ Behalve voor de consument die naarstig prijzen vergelijkt.

Boeken sluiten

‘De komst van Amazon maakt me zeker bezorgd’, zegt Nils van Dam, die vaststelt dat onze noorderburen beter voorbereid zijn op de komst van Goliath. ‘In tegenstelling tot in Nederland wordt in Vlaanderen bijvoorbeeld nog niet voluit voor gratis thuisleveringen gegaan. Fysieke winkels of webshops bereiden zich maar beter goed voor, anders mogen ze binnenkort de boeken sluiten.’

Volgens Van Dam zal het voor kleinere spelers zaak zijn om samenwerkingen aan te gaan, want alleen optornen tegen Amazon – of de Chinese webgigant Alibaba – is een verloren strijd. ‘En dan dreigt ons ecosysteem in handen te komen van bedrijven die hun beslissingen in het buitenland nemen en daar ook hun winsten naartoe sluizen. Amazon ligt echt niet wakker van de impact op de lokale economie.’

© De Morgen

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234