Beeld AD/Pim Ras

InterviewRamadan

Zo houden zij werken tijdens de ramadan vol: ‘Uitdroging is grootste risico’

Een druk spreekuur draaien, coronapatiënten behandelen of twintig hotelbedden verschonen: best pittig, laat staan als je niet mag eten of drinken vanwege de ramadan. Toch zeggen moslims met fysiek intensieve beroepen de dag wel door te komen. ‘In de ramadan ga ik niet minder werken, juist niet zelfs.’

Om 04.40 uur in de ochtend mag je dit jaar als moslim in Ramadan-tijd de laatste hap van je ontbijt nemen. Dan komt de zon op en is het pas zestien uur en een kwartier later weer etenstijd. Vandaag begint de ramadan: een ritueel dat discipline vergt voor de honderdduizenden moslims in ons land – zeker in fysiek intensieve beroepen. ‘Dat is niet zonder risico’s, maar we moeten de risico’s ook weer niet overdrijven,’ zo stelt Noureddine Moumli (42). Hij is internist-endocrinoloog en geeft in moskeeën voorlichting over gezondheid en de Ramadan vanuit de Associatie Marokkaanse Artsen in Nederland (AMAN).

Pauze

‘Uitdroging is het grootste risico, zeker als je de hele dag buiten zwaar werk doet. Maar het doel van de Ramadan is niet om het lichaam schade te berokkenen; dat staat ook zo beschreven in de Koran.’ Dus adviseert Moumli mensen met een fysiek beroep om samen met hun werkgever te kijken wat er mogelijk is. ‘Kunnen de werkzaamheden lichter worden gemaakt of kun je in plaats van één lange pauze, bijvoorbeeld drie korte pauzes houden om bij te komen? Werkgevers stellen zich daar steeds vaker flexibel in op, gelukkig.’ Mochten er toch geen mogelijkheden toe zijn, dan kan een uitzondering worden gemaakt. ‘Wegenbouwers in Arabische landen drinken bijvoorbeeld wel water. Dat gaat gewoon niet anders.’

Een hele dag niet eten of drinken klinkt misschien niet erg gezond. Toch lijkt er steeds meer bewijs te zijn dat vasten juist goed is voor het lichaam. ‘Eén van de voordelen is dat het lichaam meer tijd heeft om afvalstoffen af te voeren en om cellen te verjongen, dat is goed voor onder meer hart- en vaatziekten en je gewicht,’ vertelt internist Moumli. ‘Er zijn zelfs theorieën dat het helpt tegen kanker.’

Reset-knop

Belangrijke voorwaarde is dat je na de zonsondergang niet gaat ‘binge-eten’, jezelf volstouwen met al het eten dat je overdag moet missen. ‘Dan doe je al die voordelen meteen weer teniet.’ Dus: houd het bij een lichte maaltijd, drink veel water en eet voedsel met veel vezels: daar kun je lang op vooruit. Tot 5 procent van je lichaamsgewicht verliezen is verantwoord. Moumli zelf is ook altijd een paar kilo lichter na deze maand. ‘Dan probeer ik het daarna vast te houden, maar word ik steeds weer wat losser, tót de volgende Ramadan. Dat is mijn jaarlijkse resetknop.’

Internist Noureddine Moumli in zijn spreekkamer.Beeld Pim Ras Fotografie

Noureddine Moumli «Mijn werk is niet fysiek zwaar in die zin dat ik veel kilo’s moet tillen, maar ik ben als specialist wel continu bezig en maak lange dagen. Tien uur op een dag haal ik makkelijk. In de ramadan ga ik niet minder werken; juist niet zelfs. De eerste dagen zijn altijd even wennen – oh nee, geen koffiepauze nu – maar daarna merk ik dat mijn concentratie door het vasten verbetert ik ben rustiger, word minder snel boos. Het is een prettige staat van ‘zijn’.

»Op een werkdag neem ik twee pauzes en trek me dan even terug om te rusten. Een kwartiertje radio luisteren, verder niks. Vroeger ging ik met de andere artsen-in-opleiding gewoon mee lunchen tijdens de ramadan, dat vond ik helemaal niet erg. Je hebt wel even een hongerig gevoel als je al dat eten ziet, maar dat trek vanzelf weer weg. Ik denk dat het vooral een andere mindset is. Mensen die gaan schelden en mopperen door het vasten, kunnen net zo goed gaan eten – denk ik dan.»

Aziza Zouhry (links) en manager Saida van Mas.Beeld Pim Ras Fotografie

‘Als je werkt gaan de uurtjes sneller voorbij’ 
Aziza Zouhry (60) is schoonmaakster en Saida Ajana (40) is hotelmanager bij MAS Dienstverleners. Ze werken allebei voor verschillende hotels in Amsterdam.

Ajana «Aziza en ik kennen elkaar vanuit de schoonmaak; daar ben ik zeven jaar geleden begonnen. Nu maak ik niet meer schoon, maar ik werk fysiek gezien nog net zo hard. Ik loop de hele dag door hotelgangen of moet éven een kamer checken op de tiende verdieping. Bovendien ben ik de hele dag aan de telefoon, daar krijg je een droge keel van.»

Zouhry «Tijdens de ramadan wil ik juist veel werken, dan gaan de uurtjes sneller voorbij. Nu ik minder kan schoonmaken in het hotel, ga ik een grote schoonmaak doen bij een school. Het is goed om bezig te blijven.»

Ajana «De uren tussen 11.00 en 17.00 zijn het zwaarst. Daarna kun je alweer toeleven naar 21.00 uur, als het vasten wordt doorbroken. Tussendoor steunen we elkaar of nemen we een extra pauze. Dat mag ook, iedereen is wat liever tegen elkaar tijdens de ramadan.»

Zouhry «Het is echt een fijne tijd, vergelijkbaar met kerst voor Belgen denk ik. Hoewel het wel heel verdrietig is dat we niet bij elkaar mogen komen in de moskee vanwege de coronamaatregelen. Daarom gaan Saida en ik nu ’s avonds bij elkaar eten, onze ouders zitten in Marokko en kunnen niet weg.»

Ajana «Maar we zijn niet zielig hoor! Mensen denken altijd dat dat vasten heel zwaar is en moeilijk. Eerder zeiden niet-moslimcollega’s weleens tegen mij: je mag best water drinken hoor, we zullen het niet doorvertellen. Maar ik verlang in de ramadan niet eens naar eten of drinken. Ik zet gewoon een knop om. Dat gaat automatisch, ik hoef er niet eens mijn best voor te doen.»

Zouhry «God helpt ons ook om het vol te houden. Als God zegt: jij kan het - dan kun je het.»

Vijf tips van het Voedingscentrum voor vasters

1. Drink voor zonsopgang een paar extra glazen water om de dag goed door te komen. Drink wel zo min mogelijk suikerhoudende dranken.

2. Eet vezelrijk om trek zo lang mogelijk uit te stellen. Vezels zorgen langer voor een vol gevoel na de maaltijd, zodat je minder snel honger krijgt.

3. Varieer om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Door je voeding af te wisselen krijg je genoeg koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen binnen.

4. Om overgewicht te voorkomen moet je zorgen dat je ook nu niet te veel eet op momenten dat het kan. 

5. Eet rustig en neem kleine hapjes om buikpijn te voorkomen. Gerechten kunnen zwaar vallen als je na uren vasten opeens weer iets eet.

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234