null Beeld

Zo overwin je je angsten terwijl je slaapt

Sportprestaties oefenen, creatieve inspiratie vinden, presentatieangst de kop indrukken: psycholoog Tim Post (34) vertelt in zijn boek Droom meester hoe je jezelf sterker droomt. In zes stappen legt hij uit hoe dat werkt.

tim post

undefined

1. Gebruik je dromen
'Als kind had ik een terugkerende nachtmerrie waarin een heks mij gevangen hield', vertelt psycholoog Tim Post, die wereldwijd mensen traint in 'lucide dromen'. Bij dit fenomeen beseft de slaper dat hij droomt en kan hij doelbewust droomavonturen scheppen.
Tim Post «Nadat mijn moeder me vertelde dat dromen fantasie waren, herinnerde ik me haar uitspraak tijdens de volgende nachtmerrie. Toen besloot ik mezelf wakker te maken. Lucide dromen komen bij veel mensen voor, vooral bij kinderen.

»Dat leerde ik pas later, toen een klasgenoot op de middelbare school mij vertelde over het fenomeen. Toen ben ik stukken van droomonderzoeker Stephen LaBerge gaan lezen, over het fenomeen en de bruikbaarheid ervan. LaBerge ontdekte dat lucide dromen door wetenschappers lange tijd als fictie werd gezien, maar zijn onderzoek leverde bewijzen. Volgens LaBerge en andere onderzoekers kunnen we in onze droomslaap angsten overwinnen, sportprestaties repeteren en inspiratie vinden.»

2. Bepaal of je genoeg slaap krijgt
Volgens Post kan vrijwel iedereen zichzelf sterker dromen. De enige vereiste is dat je genoeg slaapt. De geadviseerde acht uur slapen hoeft niet per se.
Post «De een heeft wat meer nodig, de ander wat minder. Je moet jouw dagelijkse slaapbehoefte leren bepalen. Gaap je veel overdag of heb je koffie nodig om wakker te blijven? Dan slaap je waarschijnlijk te weinig. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar veel mensen zijn zich nauwelijks bewust van hun slaapbehoefte.
»Weinig slapen lijkt misschien een slimme oplossing voor drukke mensen, maar dat is het uiteindelijk niet. Slaap is belangrijker dan sport, gezonder dan fruit en beter voor onze productiviteit dan overwerken. Voldoende nachtrust is bovendien nodig om in de actieve droomslaap te komen, want die bereik je niet bij korte dutjes.»

3. Train jezelf in lucide dromen
In 'Droom meester' legt Post uit hoe je het lucide dromen kunt leren. Dat begint met voldoende slaap en op tijd ontspannen, door geen dringende mailtjes te lezen of spannende televisie te kijken voor het slapengaan. Daarna moet je elke ochtend proberen je dromen te herinneren en die op te schrijven.
Post «Dan zie je dat we in onze droomslaap allemaal supercreatief zijn. Zelfs mensen die dit overdag niet zijn, zijn dit van nature wel. Als je een aantal dromen hebt opgeschreven, zal je bepaalde patronen ontdekken. Door te ontdekken waarover je vaak droomt, herken je gemakkelijker waarover je droomt en word je droombewust, zoals dat heet.»

4. Geniet van het onmogelijke
Volgens de psycholoog bestaan er allerlei toepassingen van het lucide dromen. Zo zijn er avontuurdromen, die je mooie belevenissen kunnen geven als vliegen of de wereld redden als held, of spannende seksdromen.
Post «Zelf heb ik een keer op de maan gestaan. Vanuit daar keek ik naar de aarde. Dat was zo mooi dat ik tranen in mijn ogen kreeg.»

5. Verbeter je prestaties
Een stapje verder zijn volgens Post de repetitiedromen.
Post «Voor mijn eerste presentatie voor een groot publiek voelde ik me behoorlijk onervaren. Dus wilde ik een lucide droom inzetten om zelfvertrouwen te ontwikkelen. Ik werd die nacht droombewust in een droom waarin ik op mijn oude middelbare school was.
»Ik verbeeldde me een enorm publiek, achter de gesloten deuren naar het gymlokaal, wachtend op mijn optreden. Ik stapte de deuren door en werd overladen met applaus en camera's. Verschillende keren oefende ik mijn presentatie. In mijn droom keek ik naar de zaal en naar de reacties. De volgende morgen had ik genoeg vertrouwen voor de echte lezing.»

6. Versla je angsten in de nacht
Het hoogst haalbaar vindt Post het overwinnen van angsten in dromen. Zelf lukte het hem zijn angst voor diep water te overwinnen.
Post «Op de een of andere manier durfde ik nooit het diepe water in, terwijl ik eigenlijk wilde leren duiken om koraalriffen te bewonderen. Over deze angst droomde ik regelmatig. Door doelbewuster te slapen, wist ik deze angstdroom te herkennen. Ik besloot mijn angst in de ogen te kijken. Ik dook het diepblauwe water in en zwom naar de zeebodem. Het voelde levensecht, al wist ik dat ik droomde. Zittend op de zeebodem kreeg ik het gevoel dat ik niet bang hoefde te zijn voor dat diepe water. Door de droom raakte ik mijn angst kwijt en begon ik aan een cursus diepzeeduiken.
»Ik geloof in de kracht van het lucide dromen om onszelf mentaal te sterken. Over de hele wereld wordt nu onderzoek gedaan naar hoe lucide dromen ingezet kunnen worden bij het verhelpen van nachtmerries en bij het oefenen repeteren van sportprestaties tijdens de slaap. Steeds meer mensen beoefenen het om hun persoonlijke groei te stimuleren. Maar er is meer onderzoek nodig voordat lucide dromen erkend kan worden als effectieve zelfhulp.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234