Zomergasten: Erik Van Lieshout

Creatief met Corstius: de presentator van 'Zomergasten' zit vanavond aan tafel met beeldend kunstenaar Erik van Lieshout ('68). Die trok zijn eerste rimpels in het water met schilderijen van aambeien en gegrilde negers, maar brak internationaal pas écht door toen hij ook films begon te maken.

Zijn geliefkoosde onderwerpen: zichzelf, de kunst en, sinds de moord op Pim Fortuyn (check z'n 'Awakening'), de politiek. Waarmee u meteen weet wat u vanavond te wachten staat.

Jurgen van Uden (redacteur) «Eén van de door hem gekozen fragmenten gaat over het project 'Schlingensiefs Container'. 't Is het jaar 2000: 'Big Brother' was een hype, en in Oostenrijk was de FPÖ in de regering gekomen. In het centrum van Wenen zette kunstenaar Christoph Schlingensief een container neer met acht asielzoekers erin en een hek eromheen.

»Elke dag kon de bevolking één asielzoeker het land uit stemmen. Er stond ook een groot bord bij: 'AUSLÄNDER RAUS!' In Wenen zei men: 'Dit kan niet. Zo zijn wij niet!' Maar tegelijk moesten ze wel gaan nadenken over de regering die ze zelf gekozen hadden. En de linkse kerk wond zich op omdat hij die mensen daar zo botweg had opgesloten.

»Kortom: een enórm verhitte discussie. Van Lieshout noemt het dan ook 'een jaloersmakend kunstwerk'. 't Is zijn opvatting dat kunst mensen vooral moet ontregelen, en bij Schlingensief was dat duidelijk bijzonder goed gelukt.

»Van Lieshout heeft ontzettend veel historisch besef, en denkt heel goed na over de traditie, de lijn waar hij in terechtgekomen is. Dat zou je, als je zijn werk ziet, helemaal niet denken - zijn films zien er behoorlijk rommelig uit - maar daar zit wel degelijk een heel gestructureerd idee over kunst achter.

»Beter dan kunst noemt hij dan weer 'Crackheads Gone Wild', een soort Amerikaanse realityserie. Een cameraploeg gaat spreken met ontspoorde crackverslaafden in Atlanta, maar dan zonder de klassieke, documentaireachtige inslag. Laat dit een waarschuwing zijn: 't is een rauw, realistisch en zéér shocking fragment.

»Als uitsmijter kiest-ie voor 'Los Angeles' van kunstenares Sarah Morris: een soort video-installatie - in elk geval iets wat doorgaans alleen in musea te zien is, en nooit op televisie. 't Is een gepolijst, glossy portret van LA, maar er wordt niets in verteld en je leert niemand kennen. Er zit de hele tijd techno onder, waardoor je er gewoon doorheen glijdt.

»Met krap een halfuur de kortste uitsmijter in de 'Zomergasten'-geschiedenis, en dat treft: de week erna kiest Guy Verhofstadt voor 'Novecento': die film duurt vijfenhalf uur en is daarmee de langste afsluiter uit die we ooit gehad hebben.

»Ik doe dit werk best al een tijdje, maar nog nooit heb ik iemand ontmoet die zo intensief meehelpt om zijn 'Zomergasten'-avond voor te bereiden als Van Lieshout. Zijn hoofd staat nooit stil: elke dag verzint hij wel een nieuw fragment dat er absoluut bij moet. Zeer associatief en energiek, maar ook ontzettend aardig.

»En een open boek. Opnieuw een verschil met Verhofstadt: ook een interessant man, maar het is wel hard wérken om wat over 'm te weten te komen. Van Lieshout deelt alles: z'n kwetsbaarheden, z'n twijfels en z'n frustraties. 't Wordt een bijzondere 'Zomergasten': zoveel is wel duidelijk.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234