null Beeld

Zonde van de zendtijd

Het is alweer jaren geleden dat er op Canvas nog met opzet aan satire is gedaan, en iemand in het VRT-organogram heeft geoordeeld dat het rouwproces na 'Verdeel en heers' nu lang genoeg had geduurd. In 'Zonde van de zendtijd' houden comedians Henk Rijckaert en Bert Gabriëls wekelijks mediatrends en -piepeltjes tegen het kille licht van de satire.

Raf Weverbergh

HUMO In de perstekst stond dat jullie zowaar gevraagd zijn door Canvas. Waar is de tijd dat een mens nog zelf met programmavoorstellen moest gaan leuren?

'Satirisch bedoeld, mensen!'

HENK RIJCKAERT «Er was een halve format bedacht - 'de media satirisch benaderen met verborgen camera' - en toen zijn ze bij ons komen aankloppen om het mee in te vullen. Wellicht omdat we wél al een tijdje meedraaien in het comedycircuit, maar toch geen bekende gezichten zijn. Met Bart De Pauw zou het nogal moeilijk zijn geweest om geslaagde verborgencameraopnamen te maken.»

HUMO Waart het spook van 'Verdeel en heers' - met onder meer Peter Van de Veire en Fred Van Kuijk - nog door de gangen op Canvas?

RIJCKAERT «Eh, er is ons toch een paar keer gevraagd in hoeverre 'Zonde van de zendtijd' op 'Verdeel en heers' zal lijken.»

BERT GABRIËLS «Het enige wat we daarop kunnen zeggen is dat het proefprogramma goed is bevonden. En we doen de opnamen met een live publiek: we hebben dus al wel énige feedback over de grappen. Ik denk wel dat het goed zit.»

HUMO Ten tijde van 'Alles kan beter' keek Mark Uytterhoeven ongeveer 20 uur per dag televisie, al dan niet met behulp van een videorecorder. Doen jullie dat ook, of hebben jullie daar personeel voor?

RIJCKAERT «Het verschil is dat wij niet zozeer op zoek zijn naar bloopers of gekke dingen op het scherm. Wij zoeken de grap vooral áchter de schermen. Anders maak je een doorslagje van 'Alles kan beter', en dat willen we vermijden, ook al omdat het wellicht niet te evenaren valt.»

GABRIËLS «We zoeken bijvoorbeeld naar de trucjes die je altijd ziet terugkomen. Als in het journaal iemand de woorden 'te veel hooi op zijn vork nemen' uitspreekt, doen ze altijd nogal opvallend hun best om een hooibaal in beeld te brengen. Elk programma heeft zo zijn techniekjes en tics, en die gaan we dan met onze eigen cameraploeg overdoen in het veld.»

HUMO Zijn er mediafenomenen die jullie oprecht verbaasd hebben?

GABRIËLS «'Herken de homo' op 2BE was ook wel een revelatie: da's een realityprogramma waarin een vrouw uitzoeken wie de homo is in een gezelschap.»

RIJCKAERT «Dat is effectief geniaal, al vanaf de begintitels: tijdens de eerste dertig seconden wordt het format namelijk uit de doeken gedaan middels een liedje. Prachtige televisie.»

wittenond.beHenk Rijckaert

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234