Premier Boris Johnson helpt bij de kwaliteitscontrole van aardappelen in een fabriek in Noord-Ierland, november 2019. Beeld AFP
Premier Boris Johnson helpt bij de kwaliteitscontrole van aardappelen in een fabriek in Noord-Ierland, november 2019.Beeld AFP

Verenigd Koninkrijk

Zwaarlijvige Boris Johnson begint nieuw offensief tegen obesitas en wil ook zijn volk op dieet zetten

Nu Brexit is voltooid, moeten de Britten op dieet. Dat is althans de wens van Boris Johnson. De Britse premier wil serieus werk maken van de strijd tegen zwaarlijvigheid. Over ruim een jaar moet er een einde komen aan het goedkoop aanbieden van ongezond eten en drinken bij de ingangen en de kassa’s van supermarkten.

Wachtend in de rij nog even snel een voordelige zak snoep, vette pizza, energiedrankje of een pak snickers meepakken. Voor veel Britten is dat een gewoonte geworden. Vooral twee-voor-de-prijs-van-eenproducten zijn een populair verdienmodel van de grote supermarkten. Het lijkt goedkoop, maar vaak zijn klanten duurder uit omdat ze het anders niet zouden hebben gekocht.

Voornaamste motief van de regering is obesitas. Dat is een probleem in het Verenigd Koninkrijk en zou hebben bijgedragen aan het hoge aantal coronaslachtoffers. Johnson zelf kampt al jaren met overgewicht en belandde in april met covidklachten op de intensive care. Onder leiding van zijn jonge verloofde is hij sindsdien aan het diëten, met wisselende resultaten voorlopig.

De episode heeft er ook toe geleid dat hij zijn libertaire instincten is gaan negeren. Door de jaren heeft hij gezondheidsmaatregelen van overheidswege altijd afgedaan als betutteling. Zo ging hij ooit tekeer tegen de campagne van televisiekok Jamie Oliver om scholieren gezonder eten voor te schotelen. Eerder dit jaar toonde hij zich al een voorstander van een extra accijns op suikerhoudende producten, zoete drankjes voorop.

Geen nieuw offensief

Nieuw is het offensief tegen ongezond gesnack niet. Kort nadat hij leider van de Conservatieve Partij was geworden bekritiseerde David Cameron de gewoonte van WH Smith, een keten waar Britten boeken en bladen kopen, om chocolade eieren te koop aan te bieden bij het afrekenen. Sindsdien zijn er geregeld initiatieven om zulke praktijken terug te dringen.

Er komt nu een consultatieronde, waartegen de grote supermarktketens en voedselproducenten ongetwijfeld bezwaar zullen maken. De bedoeling is om alleen supermarkten aan te pakken, maar niet de avondwinkels, de mini-supers en de newsagents. Dat zijn juist de plekken waar vooral scholieren heengaan om zichzelf na of voor schooltijd te trakteren op wat lekkers. Chocoladewinkels zijn ook uitgezonderd.

(VK)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234