U wil reageren op een artikel in Humo, uw mening over een heet hangijzer ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld?

Deel

Parkeren in Aarschot

Woensdag 31 januari 2018 - 11:24

Op zaterdag 2 december parkeerde ik mijn auto in de betaalzone aan de Leuvensestraat in Aarschot. Mijn ticket was tot 17 uur geldig, maar mijn winkelwandeltocht doorheen de stad duurde toch langer dan gedacht. Amper tien minuten nadat de parkeertijd verstreken was kreeg ik een boete van parkingbeheerder Indigo. Niets aan te doen, dit is helemaal mijn fout. Het bedrag van 25 Euro heb ik nog diezelfde avond via e-banking betaald, inklusief de instructie aan mijn bank dat alle onkosten voor de transfer voor mijn rekening zijn. Verder heb ik bij de mededelingen nog een persoonlijke verontschuldigung toegevoegd.

Volgens mijn bank werd het bedrag op maandag, 4 december 2017, overgeschreven. Er was ook geen "technisch" probleem: Mijn bankconsulent heeft bevestigd dat het bedrag sinds begin december op de rekening van Indigo staat.

Op vrijdag 26 januari ontving ik een betalingsherinnering van het Inkassobedrijf van Indigo, met de vraag om onmiddelijk 52.50 Zwitserse Frank over te schrijven. Dit is bijna een verdubbeling van de oorspronkelijke boete. Er bestaat een mogelijkheid om daarop te reageren, maar dan wel alleen via een website. De eerste pagina’s van deze website, puur legale taal, is alleen in het Engels beschikbaar. Volgens mij geen voertaal noch in België, noch in Zwitserland. Ik heb een reactie doorgegeven inklusief een bewijs van betaling – tot heden zonder enige reactie.

Ik begrijp niet waarom ik een betalingsherinnering krijg mits ik het bedrag onmiddellijk heb overgeschreven. Het stuit me tegen de borst dat ik via een Engelse website mijn e-mail adres, mijn bankgegevens en het nummer van mijn autoplaat moet doorgeven.

Er rijzen bij mij toch wel vragen over de wijze waarop Indigo zijn administratie beheert. Er zijn zeker veel mensen die deze procedure nogal een gedoe vinden en de tweede rekening dan maar gewoon betalen. Ik hoop dat daar geen methode achter zit. Alleszins ben ik niet de enige in mijn vriendenkring met klachten over Indigo.

Voor mij wordt het nu wel duidelijk waarom zoveel handelszaken in Aarschot hun deuren sluiten. Je zou het voor minder beu worden: met online shopping op internet kun je al die miserie vergeten.

Deze wanpraktijken moeten stoppen, het is een schande voor zo’n sympathieke stad als Aarschot.

Gerda Jank-Gerschwiler, Olten.