© Wouter Van Vaerenbergh

Review: Midlake op Pukkelpop 2013 (Club)

, door (tr)

1

Die van Midlake kunnen ervan meespreken, en keken aan tegen een handjevol verdwaalden en uitgeblusten toen ze aan hun uurtje mochten beginnen. Maar - immer attent, de jongens - in plaats van ons te schofferen voor de lamlendigheid, namen ze elk van ons bij de hand en legden ze ons te rusten in de laadbak van hun immer rustig voortbollende, met roest bespatte pick-up. 'Naar huis toe, jongens', mompelden we tegen Eric Pulido, de gitarist die sinds het vertrek van Tim Smith het stuur overgenomen heeft als de nieuwe frontman. En weg waren we - de nacht in.

'De rit met Midlake was zoals altijd foutloos, zonder noemenswaardige hobbels in de weg en immer braaf 110 rijdend in het rechtse vak. '

Werd, onderweg naar de homestead, gespeeld: onder andere het melancholische 'Young Bride', het nostalgische 'We Gathered in Spring', en het 'oh, was alles maar weer zoals vroeger'-uitwasemende 'Kingfish Pies'. De aandachtigen onder u merkten het al: de grondtoon in de muziek van Midlake is er eentje van verlangen - en niets dat zulke mooie deuntjes doet zingen als verlangen. Maar al dat verlangen doet soms ook naar iets anders... euh, verlangen. De rit met Midlake was zoals altijd foutloos, zonder noemenswaardige hobbels in de weg en immer braaf 110 rijdend in het rechtse vak. Zó vlot dat een mens op den duur zou gaan hopen op een tempowissel, een kink in de kabel, een teken van 'kijk, dit kunnen we óók'.

Niets van dat, maar in de plaats kregen we wel al wat nieuwe nummers in bruikleen tot de nieuwe plaat gedropt wordt in november. Onze favoriet tussen al dat nieuw grut: 'It's Going Down': nog altijd vintage Midlake, maar met zowaar plaats voor nieuwe invloeden en een synth hier en daar. Resultaat van het vertrek van Smith? Sóms hoeft een afscheid niet treurig te zijn. Uitkijken naar de herfst, dus - hoe raar dat ook mag klinken tijdens een nog nazinderende zomernacht - en naar die ouwe voortbollende roestbak van Midlake. Onze plaats in de laadbak is al gereserveerd.

'Kingfish Pies', gevolgd door 'Roscoe' en - de enige snelheidsheuvel op het parcours - het nieuwe 'It's Going Down'.

Moe maar gelukkig, schatten we. In elk geval moe.

'Our beards are a bit longer, our bellies are a bit rounder, but we're back and happy to be in Belgium'