Filmfestival Cannes 2015: Humo's filmjournalist (es) voorspelt

, door (kd)

21
cannes

HUMO Het Filmfestival opent met 'Standing Tall' van Emmanuelle Bercot. Verrassend?

Erik Stockman «Toch wel: normaal wordt er altijd geopend met een grote film à la ‘Grace of Monaco’ of ‘The Great Gatsby’.

»Nu is het een klein sociaal drama: Catherine Deneuve trekt zich het lot van een jonge delinquent aan (Stockmans review kunt u overigens hier lezen, red.). Een mooi statement, want het sluit meer aan bij de geest van Cannes. Het Filmfestival wordt vaak geassocieerd met glitter en glamour, terwijl het net een platform biedt voor tegendraadse, sociaal bewogen cinema – de bekroningen van de gebroeders Dardenne zijn daar het mooiste voorbeeld van.» 

'De Oscars draaien om lobbywerk, Cannes draait om liefde voor cinema'

HUMO Zit niet in de competitie, maar wordt wel op Cannes vertoond en loopt vanaf donderdag ook bij ons in de zalen: 'Mad Max: Fury Road'. Aangezien je 'Mad Max 2' in je top 100 'de beste postapocalyptische sciencefictionprent aller tijden' noemde, neem ik aan dat je popelt om 'm te zien?

Stockman «Van alle films die in Cannes getoond worden, is het zelfs degene waar ik het meest naar uitkijk: de release staat al weken met rood aangestipt in mijn agenda (lacht). George Miller neemt opnieuw plaats in de regisseursstoel – dat de reboot niet doorgespeeld wordt naar een andere regisseur, is alvast een goed teken. Ook bijzonder is dat de film bijna zonder digitale effecten gemaakt is: de opnames vonden plaats in de woestijn van Namibië. En rijzende ster Tom Hardy zou weleens een goeie Mad Max kunnen zijn: hij is een enorm getalenteerde acteur die van elke rol wat bijzonders weet te maken. De vergelijkingen met Mel Gibson zullen natuurlijk onvermijdelijk zijn, maar bij Gibson konden ze toch echt niet meer aankloppen: hij is ondertussen te oud om nog eens die held neer te zetten. Harrison Ford vraag je ook niet meer om Indiana Jones te spelen. En ’t is geen geheim dat Mel Gibson ook gewoon box office poison is geworden: niemand gaat nog speciaal naar een film kijken voor hem, nadat hij z’n eigen reputatie te grabbel heeft gegooid.  

»De trailer heb ik evenwel bewust niet bekeken – ik doe dat eigenlijk nooit, omdat het hele verhaal daar vaak al in vervat zit. Ik ga liever onbevangen en open-minded voor een film zitten.»

Wie de trailer wel wil zien:

HUMO Heeft naar goede gewoonte ook weer een nieuwe film klaar: Woody Allen. 'Irrational Man' gaat over een filosofieprofessor met een existentiële crisis (gespeeld door Joaquin Phoenix), die verliefd wordt op één van zijn studentes (Emma Stone). Iets om naar uit te kijken?

Stockman «Het is alvast de mooiste titel van een Allen-prent in jaren. Hij mag dan zelf geen professor zijn, hij is wel al verliefd geworden op een jongere vrouw (de adoptiedochter van zijn toenmalige vriendin Mia Farrow, red.), dus misschien heeft de film wel iets autobiografisch. 

»Ik ken veel collega-filmcritici die een hartsgrondige hekel aan Allen hebben. Zijn repertoire is nogal wisselvallig: het ene jaar brengt hij een prachtige film uit, het andere jaar is zijn werk soms ontgoochelend. Alles bij elkaar ben ik wel een Allen-fan: zijn filmografie bevat zoveel mooie films – ‘Midnight in Paris’, bijvoorbeeld. De dialogen daarin zijn zo spitant! Allen is de koning van de rake oneliners over de liefde.»

Bekijk de trailer van 'Irrational Man':

HUMO Dit jaar zetelen onder meer de broers Coen, Guillermo del Toro en Jake Gyllenhaal in de jury. Klinkt alvast goed, of liggen de resultaten net zoals bij de Oscars al op voorhand vast?

Stockman «De Oscars draaien om lobbywerk, geld, en de juiste mensen uitnodigen op de juiste feestjes. Dat is vooral pr-werk, waardoor een Oscarbekroning niet noodzakelijk een indicatie is voor de kwaliteit van een film. 

»In Cannes ligt dat gelukkig anders: in de jury zetelen regisseurs en acteurs – stuk voor stuk mensen die gepassioneerd met film bezig zijn. Ik zou er graag eens bij zijn wanneer er hartstochtelijk gediscussieerd wordt over wie de Palme d’Or verdient (lacht). En het zal volgens mij niet noodzakelijk Gus Van Sant zijn die 'm dit jaar mee naar huis zal nemen.»

'Wie de Palme d'Or wint? Paolo Sorrentino voor 'Youth''

HUMO Van Sant dingt mee naar de Palme d'Or met 'The Sea of Trees', waarin Matthew McConaughey in de huid kruipt van een man die naar het Japanse Aokigahara trekt, ook bekend als het 'zelfmoordbos'. Gezellig.

Stockman (lacht) «Ik verwacht iets heel melancholisch – ‘Elephant’ was ook een heel poëtische film. Wat ik erover gelezen heb, vind ik alvast erg intrigerend: het personage van McConaughey ontmoet er een Japanner, met wie hij aan zelfreflectie doet (foto onder). Of ze mekaar ervan zullen weerhouden effectief zelfmoord te plegen? Ik weet het niet: Van Sant is niet vies van sombere eindes, dus ik heb er goede hoop op dat hij wegblijft van de klefheid. 

»Zelf gok ik dat Paolo Sorrentino de Palme d'Or krijgt voor 'Youth'. Zijn ‘La Grande Bellezza’ is een magnifieke film, zowat de moderne versie van Fellini’s ‘La Dolce Vita’. 'Youth' gaat over twee oudere heren, gespeeld door Harvey Keitel en Michael Caine, die terugblikken op hun leven. De affiche is alvast fantastisch: daarop staan Keitel en Cane naar een naakte deerne te kijken (lacht). Ik hoop dat het een melancholische trip wordt – daar heb ik het wel voor.»

Bekijk de teaser voor 'Youth':

HUMO Opmerkelijk: er dingen veel Aziatische films mee naar de felbegeerde Palme d'Or.

Stockman «Ik verheug me vooral op ‘Our Little Sister’ van Hirokazu Koreeda. 's Mans oeuvre is een aaneenschakeling van mooie drama’s. Dankzij zijn 'After Life' heb ik geleerd dat Aziatische films meer omvatten dan martial arts: hij is de vaandeldrager van het Aziatische melodrama. Dat woord heeft misschien een negatieve connotatie, maar hij maakt mooie, tijdloze, universele verhalen, die bovendien toegankelijk zijn voor een groot publiek. Een aanrader.»

Bekijk de teaser voor 'Our Little Sister':

'De goednieuwsshow rond de Vlaamse cinema van de laatste jaren is toch een tikkeltje overdreven'

HUMO Er zijn twee Vlamingen genomineerd met een kortfilm: Jan en Raf Roosens met 'Copain' en Laura Vandewynckel met 'Het paradijs'. Hoe belangrijk is dat?

Stockman «Het kan een lancering in de filmwereld zijn: ze maken niet alleen kans op een belangrijke prijs, maar kunnen in Cannes ook contacten leggen met distributeurs. Met wat geluk gaat hun kortfilm na Cannes de wereld rond op andere filmfestivals.

Bekijk de trailer voor 'Copain':

»Het is prachtig dat er Vlamingen tussen de selectie zitten, maar het is toch al het zoveelste jaar op rij dat er geen Vlaamse langspeelfim geselecteerd werd. Ik wil hier niet opnieuw de negativist uithangen, maar dat is voor mij weer een teken dat de goednieuwsshow rond de Vlaamse cinema van de laatste jaren toch een tikkeltje overdreven is. Als je dat vergelijkt met het niveau van pakweg de broers Dardenne, dan zou het toch beter moeten kunnen.»

HUMO 'Bowling Balls' moeten we inderdaad niet insturen! Tot slot: ben je zelf al ooit naar het Filmfestival van Cannes geweest? 

Stockman «Eén keer nog maar, en toen heb ik zelfs meteen na m’n interview met de cast van ‘On the Road’ de plaat gepoetst. Ik heb wel een glas champagne gedronken op het strand en ik heb in de lobby van het Carlton gestaan, maar ik was toch vooral blij dat ik weer naar huis kon. Als ik voor Humo tien dagen lang verslag zou moeten uitbrengen vanop het filmfestival, zou dat echt geen cadeau zijn. Je moet vier à vijf films per dag gaan bekijken, waardoor er geen tijd is om ze te laten bezinken. En vaak kun je ze niet eens helemaal uitkijken, omdat je van het ene interview naar het andere moet hollen. Ik ben iemand die na het bekijken van een mooie film een pint wil gaan pakken of door de stad wil gaan dwalen, en dat is onmogelijk in Cannes.

»Wanneer ik voor het laatst danig onder de indruk was van een film? Na ‘Lost River’ van Ryan Gosling: dat was zo’n trip dat ik achteraf een biertje nodig had. En met ‘Broken Flowers’ van Jim Jarmusch was het pas enkele dagen later dat de ontroering ten volle naar binnen kletterde – pas tóén begreep ik het. Daarom tweet ik ook nooit vanuit de cinemazaal: ik wil me niet vastpinnen op een mening die vijf dagen later weer helemaal anders kan zijn. Ik zou Cannes dus gewoon neurologisch niet aankunnen (lacht).» 

Humo's tv-tips in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: