Wat hebben we geleerd uit 'Game of Thrones' seizoen 8?

, door (jvf)

23
aa

1. Hoedje af voor de crew

Naar verluid koste elke aflevering van seizoen 8 een slordige vijftien miljoen dollar. Ook al komt Netflix in de buurt met The Crown (tien miljoen per aflevering) en Stranger Things (acht miljoen per), het blijft ongezien voor een televisieserie. Gelukkig is dat geld goed besteed, want ondanks alle kritiek is het laatste seizoen een productioneel en cinematografisch huzarenstukje. In de twee uur durende docu 'The Last Watch' zet HBO eindelijk eens de spotlight op de cast en crew die zich in haast onmogelijke bochten probeerde te wringen tijdens de productie van het laatste seizoen. Maak kennis met productiemanagers, make-up artiesten, grimeurs, regisseurs David Nutter en Miguel Sapochnik, stuntmannen, gevechtschoreograaf en Night King Vladimir Furdik en de verantwoordelijke voor sneeuw aka 'master of snow' Del Reid

 

2. Dany en Jon's oorlogstacktieken zijn voor verbetering vatbaar

Was ‘the battle of Blackwater’ nog een geniale zet van onze kleine Tyrion en oogste Ramsay Bolton ondanks zijn hatelijke kop toch lof voor zijn tactische meesterplan in ‘the battle of the bastards’, dan lieten onze hoofdpersonages toch aardig wat steken vallen in het laatste seizoen. Het opofferen van de Dothraki, Daenerys’ blinde vlek voor Eurons vloot (die het leven kostte van een draak) en zelfs de slachting van King’s Landing kunnen we catalogiseren onder het vakje ‘tactische blunders’. Dat kan beter, dacht YouTuber Invicta die zich al enkele jaren verdiept in de geschiedenis van oorlogsvoeren en toepast op videogames. Of hoe de schrijvers beter hadden afgekeken van de oude Romeinen of de slag bij Stamford Bridge in de 11e eeuw.

3. Er zit meer in een kostuum dan je denkt

Als je denkt dat je 's ochtends te lang voor de spiegel staat om te beslissen wat je gaat aantrekken, think again. In een outfit zit soms meer betekenis en verhaal dan je denkt. Onze Amerikaanse collega's van Vox namen de jurken van Cersei en Sansa onder de loep en ontdekten in het kleurgebruik en het ontwerp subtiele verwijzingen naar hun steeds veranderende machtspositie doorheen de serie. 

4. Hoe dialogen van levensbelang zijn

'Show, don't tell', is een credo waar veel scriptschrijvers en regisseurs mee dwepen. De laatste seizoenen van 'Game of Thrones' mogen dan wel meer actiegericht zijn, wat de serie echt populair maakte bij fans was het trage tempo en de vele intriges. De dialogen vol dubbele bodems en subtiele nuances bleken in de laatste afleveringen minder aanwezig dan in eerdere seizoenen. Tyrion die nog pittige oneliners kreeg als 'I drink and I know stuff' leek plots veroordeeld tot flauwe eunuchmopjes en weinig doordachte plannen. Een 'intervention' dringt zich op.

5. Plot armour, subverting expectations en ander vakjargon

Hoewel fans van 'Game of Thrones' wel het een en ander gewoon zijn op het vlak van plottwists, pakte de mayonaise deze keer niet meer. In zowat alle kritieken werd er gegoocheld met beladen termen als 'character arcs', 'plot armour' en 'subverting expectations'. Voor wie dat allemaal Chinees is, verwijzen we graag door naar de 'urban dictionary'. Wie zich nog verder wil verdiepen in verhaaltechniciteiten, raden we deze twee YouTubevideo's aan.

'Game of Thrones' en de documentaire 'The Last Watch' zijn nog steeds te zien via Play van Telenet.

Humo's tv-tips in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: