12 years a slaveBeeld GF

Humo kijktNetflix

De beste dramafilms op Netflix

Dit artikel wordt regelmatig bijgewerkt als er televisieseries bijkomen of vertrekken op Netflix. Nieuwe titels worden aangegeven met een *.

Niet weten wat te streamen? Gebruik onze interactieve gids op kijkt.humo.be

12 Years a Slave

De meest compromisloze film over slavernij sinds mensenheugenis is, wellicht niet geheel toevallig, van de hand van een Britse regisseur (Steve McQueen) en heeft een Brits-Nigeriaanse acteur (Chiwetel Ejiofor) in de hoofdrol. Nog straffer: dit meesterwerk is gebaseerd op ware feiten.

American Gangster

Het waargebeurde verhaal van Frank Lucas (Denzel Washington), een even sluwe als meedogenloze gangsterbaas uit Harlem die de straten van New York in de jaren 70 overspoelde met de vanuit Thailand geïmporteerde superdrug blue magic. Hou u klaar voor een stevige dosis soulmuziek, uitzinnige hemden en af en toe een stevige shoot-out.

American GangsterBeeld rv

Blade Runner 2049

Je moet het maar durven: een vervolg draaien op één van de meest geliefde sciencefictionfilms uit de 20ste eeuw. Maar Denis Villeneuve, die met de meesterwerkjes ‘Incendies’ en ‘Enemy’ al bewees over een flink stel ballen te beschikken, maakte van ‘Blade Runner 2049’ niet alleen een prachtig eerbetoon aan de originele ‘Blade Runner’ van Ridley Scott, maar tevens een duizelingwekkende kijkervaring die dankzij de ontroerende vertolking van Ryan Gosling en de oogverblindende fotografie van Roger Deakins op zichzelf kan staan. ‘Al die momenten zullen verloren gaan in de tijd,’ sprak de betreurde Rutger Hauer op het eind van ‘Blade Runner’. Voor het zover is, zullen zowel ‘Blade Runner’ als ‘Blade Runner 2049’ als supernova’s blijven schitteren aan de hemeltrans. 

Blade Runner 2049Beeld rv

Blue Jay

Twee veertigers lopen elkaar toevallig tegen het lijf in de supermarkt van hun geboortedorp, meer dan twintig jaar nadat hun high school romance op de klippen is gelopen. De klik is er nog, en de twee spenderen een avond pratend, lachend en mijmerend over hoe hun leven had kunnen zijn. Origineel is het volledig in zwart-wit gedraaide ‘Blue Jay’ zeker niet – Richard Linklaters ‘Before’-trilogie is een logische referentie – maar het scenario van de broertjes Duplass, ook verantwoordelijk voor de prachtige HBO-serie ‘Togetherness’, en de twee hoofdrolspelers Mark Duplass en Sarah Paulson doen je dat snel vergeten.

Blue JayBeeld rv

De rouille et d’os

Matthias Schoenaerts heeft intussen een mooi Hollywood-cv opgebouwd, maar zijn sterkste rol ná ‘Rundskop’ is er wel één in een Franse film. ‘De rouille et d’os’, een romantisch drama over een verminkte orkatrainster (Marion Cotillard) die valt voor een stugge buitenwipper, steunt geheel en al op Matty’s brede schouders.

De rouille et d'osBeeld rv

Inglourious Basterds

Quentin Tarantino’s weergaloze kruising tussen een oorlogsfilm en een spaghettiwestern. Van de briljante openingsscène, waarin we kennismaken met de ongebruikelijke verhoortechnieken van de sinistere SS-kolonel Hans Landa (de verbluffende Christoph Waltz), tot de uitzinnige slotscène waarin Hitler zijn verdiende loon krijgt: dit is een 153 minuten durend Tarantino-feestje grand cru.

Inglourious BasterdsBeeld rv

Marriage Story

Het zielsaangrijpende relaas van de breuk tussen twee zielen die ooit hartstochtelijk verliefd waren en samen een kind hebben. Hun bittere vechtscheiding culmineert in een machtig geregisseerde, in één take opgenomen, bijna ondraaglijke woordenwisseling in een appartement, waarbij Adam Driver en Scarlett Johansson zich allebei zó diep smijten dat de grens tussen acteur en personage lijkt op te lossen. Een schitterende, maar wrange film die glashelder duidelijk maakt dat er niet zoiets bestaat als een pijnloze scheiding.

Beeld Marriage Story

Molly’s Game

Tussen 2004 en 2013 runde Molly Bloom zowat de exclusiefste pokerwedstrijden ter wereld en mocht ze filmsterren als Leonardo DiCaprio en Ben Affleck regelmatige spelers aan haar tafel noemen. Bloom was livin’ the dream. Tot ze gearresteerd werd en een gevangenisstraf van tien jaar riskeerde. Dat het smeuïge boek over haar avonturen verfilmd zou worden, lag voor de hand. Maar dat meester-scenarist Aaron Sorkin er zijn regiedebuut van zou maken en dat Bloom gespeeld zou worden door Jessica Chastain, mag puur geluk genoemd worden. Voor Bloom, én voor de kijkers.

Molly's GameBeeld rv

Moonlight

Op de sexy tonen van het schitterende nummer ‘Every Nigger is a Star’ van Boris Gardiner glijdt u het ontroerende levensverhaal binnen van Chiron, een zwarte man uit een verloederde buurt in Miami. De hoogbegaafde regisseur Barry Jenkins zoomt evenwel niet in op het geratel van de uzi’s in het getto, maar op de vol verlangens zittende ogen en de wanhopig op elkaar geklemde kaken van zijn hoofdpersonage. De ingetogen pianoklanken van componist Nicholas Britell, de elegante fotografie en de poëtische dialogen helpen ‘Moonlight’, Oscar voor Beste Film in 2017, optillen tot een hartverscheurend meesterwerk.

MoonlightBeeld Humo

Mother!

Zo mogelijk nog polariserender dan de gemiddelde politicus met verkiezingskoorts is deze worp van regisseur Darren Aronofsky, een film die gehaat, verdedigd en geadoreerd wordt dat het een lieve lust is. Slachtoffer van Aronofsky’s vakkundig georkestreerde psychedelische horror is Jennifer Lawrence, en de dreiging die uitgaat van haar met writer’s block kampende echtgenoot (Javier Bardem) en zijn nimmer aangekondigde rist gasten, is nauwelijks te harden. Het mag duidelijk zijn: wij bevinden ons in het ‘fan van!’-kamp.

Mother!Beeld rv

Roma

In zijn wondermooie autobiografische dichtwerk ‘Roma’ brengt Alfonso Cuarón (‘Gravity’, ‘Children of Men’) een onvergetelijk eerbetoon aan de vrouw die hij sinds kinds af aan als zijn tweede moeder beschouwt: de dienstmeid Cleo. In oogstrelend zwart-wit staat Cuarón stil bij het leven in de coulissen dat Cleo leidde, bij de harde overlevingsstrijd die ze als arme indiaanse vrouw elke dag in Mexico-Stad diende te leveren, en bij het onoverbrugbare klasseverschil dat hen scheidde. Een monumentale klassieker.

RomaBeeld rv

Spotlight

Het op ware feiten gebaseerde ‘Spotlight’ zet zich in de slipstream van vier verslaggevers van The Boston Globe die er dankzij een briljant staaltje onderzoeksjournalistiek – en in weerwil van een hoop tegenstand - in slaagden om een gigantisch pedofilieschandaal binnen de katholieke kerk bloot te leggen. Voor de regie van Tom McCarthy en voor de vertolkingen van Michael Keaton, Liev Schreiber en Mark Ruffalo mogen de wierookvaten zo wijd mogelijk worden opengeschroefd. Oscar voor Beste Film in 2016.

SpotlightBeeld rv

The Big Short

Enkele financiële experts zien de crash van de huizenmarkt aankomen en worden rijk door hun geld in te zetten tégen het systeem. Adam McKays fantastische beursmakelaarsfilm toont mooi aan dat de crash van 2008 zeker niet de schuld was van de traders en brokers van Wall Street, allemaal eerlijke en hardwerkende jonge mensen die de Amerikaanse economie jaarlijks ‘billions and billions’ opleveren. 

The Big ShortBeeld rv

The Departed

Flitsend maffiadrama van grootmeester Martin Scorsese, met een Jack Nicholson die zijn grenzen van ‘The Shining’ opzoekt naast Leonardo DiCaprio. Het tempo ligt zo hoog dat die drie uur voorbijvliegen.

The DepartedBeeld rv

The Disaster Artist

2003 was een mijlpaal in de filmgeschiedenis: in dat jaar kwam ‘The Room’ van Tommy Wiseau uit, een film zó duizelingwekkend slecht dat hij vandaag een cultstatus geniet. De door Wiseau geobsedeerde acteur James Franco (‘The Deuce’, ‘127 Hours’) kocht de rechten op het boek ‘The Disaster Artist’ (waarin de onwaarschijnlijke making-of van ‘The Room’ uit de doeken wordt gedaan), nam plaats in de regiestoel én kroop zelf in de leren jekker van Wiseau. De manier waarop Franco de bizarre tics van Wiseau overneemt is om te gieren, maar daarnaast laat Franco ‘The Disaster Artist’ ook opbloeien tot een oprecht en ontroerend eerbetoon aan alle begaafde én minder begaafde zielen die dromen van een Hollywoodcarrière.

The Disaster ArtistBeeld rv

The Hateful Eight

Quentin Tarantino combineert in deze western al zijn beste eigenschappen met al zijn slechtste gewoonten. Zo krijgen we veel te lange dialogen die het tempo vertragen (drie uur, Quentin?), maar ook een briljant geregisseerde, barokke en uiteraard enorm bloederige finale. Een meesterwerk van 120 minuten in een film die er 180 duurt.

The Hateful EightBeeld rv

The Irishman

In wat het orgelpunt van zijn indrukwekkende carrière mag worden beschouwd, verfilmde grootmeester Martin Scorsese de op ware feiten gebaseerde lotgevallen van de in 2003 overleden huurmoordenaar Frank Sheeran. Gezien de epische speelduur (3,5 uur!), is het u toegestaan om meerdere plaspauzes en een lunchbreak in te lassen. Al is de kans groot dat u deze verrassend ingetogen gangsterfilm, waarin de digitaal verjongde Robert De Niro, Joe Pesci en Al Pacino alle drie nog eens in groten doen zijn, in één ruk zult willen uitkijken.

IrishmanBeeld Humo

The Lost City of Z

In 2009 bracht David Grann ‘The Lost City of Z’ uit, een boek over de obsessieve zoektocht van de Britse ontdekkingsreiziger Percy Fawcett naar een mythische stad diep in het Amazonewoud, een expeditie die tragisch eindigde toen Fawcett en zijn zoon in 1925 spoorloos verdwenen. James Gray, regisseur van ‘We Own the Night’ en ‘The Immigrant’, goot Granns boek in een sfeervolle film waarvoor het woord ‘broeierig’ lijkt uitgevonden. Verwacht geen plotseling opduikende anaconda’s of krokodillen, maar prachtige scènes waarin mannen traag over de rivier dobberen, ongedierte van hun lijf slaan en langzaamaan beseffen dat hun zoektocht gedoemd is tot mislukking.

The Lost City of ZBeeld rv

The Meyerowitz Stories

Niet ‘Marriage Story’ maar deze mooie praatfilm was de eerste die Noah Baumbach voor Netflix maakte. Oorspronkelijk was ‘The Meyerowitz Stories’ bedoeld voor het grote scherm, maar ergens tijdens de postproductie sloten zijn producenten een deal met Netflix, waardoor de film een Netflix Original werd. Het verhaal over twee broers (Ben Stiller en Adam Sandler) die worstelen met de hoge verwachtingen van hun artistieke vader (Dustin Hoffman), is vintage Baumbach: de dialogen zijn om van te snoepen, maar de ondertoon is bitter als de hel. En voor het eerst sinds ‘Punch-Drunk Love’ (2002) laat Sandler zien dat er, als hij écht wil, een grandioze acteur in hem schuilt.

The Meyerowitz StoriesBeeld rv

The Other Side of the Wind

Overal ter wereld lieten cinefiele nerds champagnekurken knallen toen bleek dat Netflix vanuit het niets één van de mythische net-niet-projecten uit de filmgeschiedenis had opgegraven: de laatste film van Orson Welles. Ja, dé Orson Welles van ‘Citizen Kane’, ‘Touch of Evil’ en andere onverwoestbare klassiekers. In de laatste jaren van zijn carrière werkte de uit de gratie gevallen legende aan een ambitieuze onderneming die zijn grote comeback moest inluiden. ‘The Other Side of the Wind’ werd opgenomen in de jaren 70, op de momenten dat Welles geld kon bijeensprokkelen, en moest een metafilm worden over... een ouder wordende regisseur die een laatste film probeert te maken. Het project raakte na Welles’ overlijden in 1985 niet af, ondanks verwoede pogingen van superfans als regisseur Peter Bogdanovich. Tot nu! Jammer dat we de film niet op het grote scherm kunnen zien, zoals Welles het had bedoeld, maar toch: dank u, Netflix!

The Other Side of the WindBeeld rv

The Wolf of Wall Street

Leg de quaalude-pillen klaar: met het fantastische ‘The Wolf of Wall Street’ trakteert grootmeester Martin Scorsese u op een uitzinnig bacchanaal vol drugs, drank, high makende rock- ’n-roll en taferelen die zó heerlijk ziekelijk zijn dat het duiveltje in u ze meteen zal willen naspelen. Zo ziet u in de eerste scène hoe een spiernaakte Leonardo DiCaprio enkele lijntjes coke via een rietje rechtstreeks in het achterste van een bloedmooie griet zit te blazen: neen, zelfs in ‘The Revenant’ ging Leo nooit zo diep. Met een schwung die herinnert aan ‘Goodfellas’ en ‘Casino’ vertelt Marty het waargebeurde verhaal van Jordan Belfort, een Amerikaanse effectenmakelaar die via allerlei malafide verkooptechnieken een gigantisch fortuin wist op te bouwen en zich ontpopte tot een berucht pillenslikkend en zedenbedervend feestvarken – dwerggooiwedstrijden op kantoor inbegrepen. Wij zijn in ieder geval van plan om ‘The Wolf of Wall Street’ – in navolging van Leo in één van de meest hilarische scènes – te bekijken met een brandende kaars in ons achterste. U toch ook?

The Wolf of Wall StreetBeeld rv
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234