TorpedoBeeld RV

Humo kijktFilms on demand

De beste films on demand nu op Proximus en Telenet

Dit artikel wordt regelmatig bijgewerkt als er films on demand bijkomen of vertrekken op Telenet en Proximus. Nieuwe titels worden aangegeven met een *.

Meer streamingtips? Gebruik ook onze interactieve gids op kijkt.humo.be

Booksmart

Nu te zien op Proximus en Telenet

Mag u zeggen dat ‘Booksmart’, het charmante, geinige en ontwapenende regiedebuut van actrice Olivia Wilde, weinig meer is dan een vrouwelijke variant op ‘Superbad’ uit 2007, waarin twee seuten zich klaarmaken om het, aan het einde van hun middelbareschoolcarrière, op een feesten te zetten? Natuurlijk! De rol van de vuilbekkende Jonah Hill wordt hier zelfs vertolkt door zijn bloedeigen zus, Beanie Feldstein. Maar mogen wíj dan ook zeggen dat dat ons geen hol kan schelen, dat Wilde met ’r meisjes op de grens van de volwassenheid één van de wonderlijkste vriendschappen uit de recente filmgeschiedenis heeft geschetst, en dat wij om de paar minuten in een deuk lagen, bijvoorbeeld met dat pornofilmpje op de achterbank van de Uber-auto? Dan blijven ook wij even goede vrienden.

BooksmartBeeld web

Coureur

Nu te zien op Proximus en Telenet

Over drastische carrièrewissels gesproken: in het jaar 2000 werd Kenneth Mercken Belgisch kampioen bij de eliterenners zonder contract, maar na een nare ervaring met epo stopte hij met de wielersport en schoolde hij zichzelf om tot filmregisseur. Geen slechte beslissing, want zijn semi-autobiografische langspeelfilmdebuut ‘Coureur’, over een beloftevolle wielrenner (Niels Willaerts) die er alles aan doet om de mislukte wielerdroom van zijn vader (Koen De Graeve) waar te maken, is een knap gefilmd drama dat u de donkere kant van de wielerwereld laat zien: de twijfelachtige doktersvoorschriften, de injecties, de bloedtransfusies. Tegelijk schildert de cineast een ontroerend portret van de relatie tussen een zoon en zijn fanatieke vader. Van ons krijgt Mercken een contract.

CoureurBeeld web

Dolor y gloria

Nu te zien op Proximus en Telenet

‘Dolor y gloria’ is een wondermooi, autobiografisch getinte meesterwerk van Pedro Almodóvar. Antonio Banderas speelt de rol van zijn leven als een ouder wordende regisseur die, in een golf van magnifieke dialogen en in een kleurenpracht zoals alleen Pedro die in zijn films weet te leggen, de balans van zijn leven opmaakt. Van de maker van ‘All About My Mother’ zal het u overigens niet verbazen dat ook ‘Dolor y gloria’ in essentie een zielsontroerende hommage vormt aan de belangrijkste persoon in zijn leven: zijn mama.

Dolor y gloriaBeeld web

Dragged Across Concrete

Nu te zien op Proximus en Telenet

Schitterende acteurs, een fantastische soundtrack, beeldkaders waar het talent van afspat, een bloedige portie gore én enkele straffe teugen gitzwarte humor: alle stijlelementen die de vorige twee films van S. Craig Zahler – ‘Bone Tomahawk’ en ‘Brawl in Cell Block 99’ – zo opwindend maakten, zijn ook ten overvloede aanwezig in zijn laatste worp, ‘Dragged Across Concrete’, een epische misdaadfilm over twee geschorste flikken (Mel Gibson en Vince Vaughn vormen een heerlijk duo) die samen een gedurfd complot beramen. Voor wie moeite heeft met de soms vrouwonvriendelijke en racistische dialogen: hou voor ogen dat dát nu eenmaal het jargon is dat die onderbetaalde flikken hanteren, én dat Zahler een cineast is die lak heeft aan politieke correctheid.

Dragged Across ConcreteBeeld web

Hustlers *

Nu te zien op Proximus

Het blijft één van de machtigste momenten uit het filmjaar 2019: Jennifer Lopez die als een schaars geklede koningin het podium van een stripclub beklimt en op de krolse tonen van ‘Criminal’ van Fiona Apple (wat een dijk van een song!) voor de ogen van het naar adem happende publiek een zwaartekracht tartende paaldans uitvoert. En ook wanneer J-Lo niet in haar topje rond de paal zweeft, is ze extreem genietbaar als de in een spectaculaire bontjas gehulde aanvoerster van een bende aan lagerwal geraakte strippers die hun steenrijke klanten achtereenvolgens verleiden, verdoven en beroven. Eén ding staat vast: wie níét kijkt naar deze uiterst amusante, op feiten gebaseerde ‘Ocean’s Eight’ met strippers, staat voor paal.

HustlersBeeld Proximus

Le jeune Ahmed

Nu te zien op Proximus en Telenet

Na de aanslagen op Charlie Hebdo en de Bataclan in 2015 vatten de gebroeders Dardenne het idee op om een film te maken over een geradicaliseerde moslim. Het verrassende aan het eindresultaat is dat de Dardennes van hun hoofdpersonage geen volwassen extremist met een kalasjnikov hebben gemaakt, maar een 13-jarige scholier met een – jawel – dodelijk tandenborsteltje. Is het voor een geradicaliseerde moslim mogelijk om zijn extreme overtuigingen achter zich te laten, of is zo iemand reddeloos verloren? De vraag valt moeilijker te beantwoorden dan ‘Kaas of hesp?’, maar gelukkig hebben de broers de kwestie verpakt in een meeslepend drama waarin de spanning geregeld te snijden is. De regieprijs die ze vorig jaar in Cannes hebben gekregen, is dan ook extreem verdiend.

Le Jeune AhmedBeeld web

John Wick: Chapter 3

Nu te zien op Proximus en Telenet

Kletterende shoot-outs, een nachtelijke grootstadsatmosfeer, schitterend gechoreografeerde lijf-aan-lijfduels die maken dat de adrenaline uit je poriën spuit: ook in ‘John Wick: Chapter 3 – Parabellum’, het sluitstuk van de franchise over de zwijgzame killer in het donkere maatpak (Keanu Reeves), zijn alle bekende ingrediënten weer ruimschoots aanwezig. Maar het allerleukste is natuurlijk dat ook ‘John Wick 3’ zich opnieuw afspeelt in dat merkwaardige, graphic novel-achtige universum waar iedereen zich aan bepaalde codes dient te houden en waar zelfs de bedelaar op het trottoir een killer zou kunnen zijn. In één van de spectaculairste scènes zien we hoe Wick enkele boosaardige motorrijders van zich af probeert te slaan terwijl hijzelf op een paard zit: om te hinniken van plezier. 

John Wick: Chapter 3Beeld web

Joker 
Nu te zien op Proximus en Telenet

Hysterisch lachend en met het hoofd vol duistere gedachten komt hij vanaf deze week uw huiskamer binnendansen: Arthur Fleck, alias de Joker, een onder een moedercomplex zuchtende straatclown die zich in Gotham City door de rijke elite vertrappeld voelt en ten prooi valt aan steeds gevaarlijker wordende opstoten van waanzin. Deze door Todd Phillips (niet te geloven dat de maker van ‘The Hangover’ dít in zich had) geregisseerde karakterstudie van Batmans beruchtste tegenstander hakte pers en publiek in twee kampen: voor sommigen is ‘Joker’ een pretentieus ‘Taxi Driver’-doorslagje dat niets wezenlijks te vertellen heeft, voor anderen een onversneden meesterwerk dat niet alleen onze woelige tijdgeest weerspiegelt, maar ook het superheldengenre voorgoed heeft veranderd. Eén iets is boven alle twijfel verheven: de sterk vermagerde Joaquin Phoenix zet als de Joker de indrukwekkendste vertolking van zijn carrière neer. 

Joker

Midsommar

Nu te zien op Proximus en Telenet

Filmfans met ijzeren magen kunnen zich wagen aan ‘Midsommar’, wat ons betreft de beste horrorfilm van 2019. In deze ziekelijke variant op ‘The Wicker Man’, de Britse horrorclassic uit 1973, trekken enkele Amerikaanse studenten naar een negendaags midzomerfestival in het Hoge Noorden. In het begin wanen de jongeren zich in een bucolisch paradijs, maar de nadrukkelijke manier waarop regisseur Ari Aster (van het eveneens ijzersterke ‘Hereditary’) tijdens een mysterieuze ceremonie die kerel met die knuppel in beeld neemt, laat vermoeden dat er iets schokkends op til is. U bent gewaarschuwd! Indien u het horrorgenre niet genegen bent, dan kunt u ‘Midsommar’ ook bekijken als het zwaar symbolisch geladen verhaal van een jonge vrouw die een einde maakt aan haar liefdesrelatie. Zoals Aster het eigenlijk ook heeft bedoeld. 

MidsommarBeeld web

Once Upon a Time in... Hollywood

Nu te zien op Proximus en Telenet

Een meesterlijke hommage aan het Hollywood van de jaren 70? Of een té langdradige film van een cineast die over zijn hoogtepunt heen is? De meningen over de op één na laatste film van Quentin Tarantino waren even verdeeld als de lichaamsdelen van de Crazy 88 in ‘Kill Bill’. Feit is dat ‘Once Upon a Time in... Hollywood’ een atypische Tarantino is waarin de uitzinnigheid uit zijn vorige films moet wijken voor een verrassend melancholische atmosfeer. Slechts nu en dan, bijvoorbeeld in die razend knap opgebouwde scène waarin Brad Pitt ronddwaalt in het hoofdkwartier van de sekteleden van Charles Manson, merk je dat Tarantino zijn virtuositeit nog niet helemaal kwijt is. En Pitt en Leonardo DiCaprio zijn schitterend als de twee ouder wordende Hollywoodbuddy’s die met geamuseerde verbazing kijken naar de jonge hippiegrieten op Sunset Boulevard.

Once Upon a Time in... HollywoodBeeld web

Parasite 

Nu te zien op Proximus

‘Joker’ was de grootste slokop bij de Oscarnominaties, maar dé grootste verrassing, dat was deze Zuid-Koreaanse parel, die in maar liefst zes categorieën meedingt naar een beeldje, waaronder Beste Niet-Engelstalige Film én Beste Film (een eer die een niet-Engelstalige film zelden te beurt valt). In zijn meest voldragen prent tot nu toe schetst rasfilmer Bong Joon-ho (‘Snowpiercer’, ‘Okja’) een genadeloos portret van het Koreaanse kapitalisme: met allerlei listen en smoesjes raakt de arme familie als personeel binnen bij de rijke familie Park – en in hun prachtige huis ontvouwt zich algauw een absurdistische klassenstrijd. Die ene prachtige montagesequentie waarin de Kims de arme huishoudster van de Parks buitenspel zetten, zou op zijn minst al een beeldje voor Beste Montage moeten opleveren op 10 februari – méér mag ook.

ParasiteBeeld rv

De Patrick

Nu te zien op Proximus en telenet

Josse De Pauw, Pierre Bokma, Katelijne Damen, Tine Van den Wyngaert, de spectaculair verdikte Kevin Janssens: de crème de la crème van de Nederlandstalige acteurswereld ging bereidwillig uit de kleren voor deze mooie tragikomedie, die zich afspeelt in een nudistenkamp in de Ardennen. Maar eigenlijk is het regisseur Tim Mielants, die eerder het volledige derde seizoen van ‘Peaky Blinders’ inblikte, die zich het meest blootgeeft. De jeugdherinneringen die hij in het verhaal heeft verwerkt, doen ‘De Patrick’ knisperen van weemoed, en ook het door verlies ingegeven verdriet van het introverte hoofdpersonage vindt zijn oorsprong in het gevoelsleven van de begaafde cineast. Verder bevat ‘De Patrick’ het beste blootgevecht sinds Viggo Mortensen in de legendarische saunascène in ‘Eastern Promises’ in zijn nakie die boosaardige Russen te lijf ging!

De PatrickBeeld web

Pet Semetary

Nu te zien op Proximus en Telenet

Ligging, ligging en ligging, dat zijn de drie belangrijkste criteria bij de aankoop van een huis, maar daar heeft Louis Creed in ‘Pet Sematary’ geen oren naar. Hij verhuist met zijn gezin naar een villa die niet alleen grenst aan een drukke weg waar vrachtwagens voorbijrazen, maar ook aan een mysterieus dierenkerkhof, waar – zo gaat de legende – alles opnieuw tot leven komt. Als hun kat op straat sterft, neemt de familie Creed de proef op de som, met succes. Alleen blijkt de kat niet ongeschonden uit het experiment te komen. En als even later het jongste kind van het gezin overlijdt en ze alles willen overdoen, barst de hel helemaal los. Uitstekende horror, gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King – de schrijver wilde het destijds niet uitbrengen wegens ‘te eng’, maar het is ondertussen al twee keer verfilmd.

Pet SemataryBeeld Kerry Hayes

Rambo: Last Blood

Nu te zien op Proximus en Telenet

Toen Sylvester Stallone na het succes van ‘Rambo 4' (2008) op zoek ging naar een geschikt verhaal voor een vijfde film, werd er zowaar even gedacht aan een horrorfilm (getiteld ‘Rambo 5: Savage Hunt’), waarin Rambo op Antarctica in de clinch gaat met een bloeddorstige mutant. Maar de studio wees dat scenario af (jammer!), waarna Sly koos voor een script waarin Rambo het op zijn manier opneemt tegen de Mexicaanse schoften die de dochter van zijn huishoudster hebben gekidnapt. De vertrouwde bandana en de rond de blote bast gedrapeerde kogelriem zijn in ‘Rambo: Last Blood’ niet langer van de partij (die heeft Rambo ingeruild voor een schootkleed en een grijpstang in de douchecel), maar gezien de vele rondtollende ledematen weet onze stilaan hoogbejaarde held wél nog steeds hoe hij een goeie boobytrap in elkaar moet steken. We love you, Rambo! 

Rambo: Last BloodBeeld web

A Simple Favor

Nu te zien op Proximus en Telenet

Mogen we u om een simpele gunst vragen? Kijk eens naar ‘A Simple Favor’, een hoogst vermakelijke film waarvan de slimme plot u aangenaam zal verrassen. Geweldig hoe regisseur Paul Feig (van ‘Bridesmaids’ en de vrouwelijke ‘Ghostbusters’) tegelijk een donkere satire, een intrigerend misdaaddrama en een bloedige thriller zit te maken en die drie ballen minstens 90 minuten lang simultaan in de lucht weet te houden (alleen in de laatste 20 minuten laat hij er twee hopeloos vallen). Anna Kendrick speelt een alleenstaande moeder die in de ban raakt van een door en door cynische dame (een heerlijk serpenterige Blake Lively), die oneliners uitspuwt als: ‘Och, preutse vrouwen zijn ook maar mensen.’ Wij wilden onmiddellijk met haar trouwen.

A Simple FavorBeeld web

Spider-Man: Far from Home

Nu te zien op Proximus en Telenet

Even was er paniek bij de fans: wegens een financieel dispuut had Sony, dat de rechten op Spider-Man bezit, de banden doorgeknipt met Marvel, waardoor de spinnenman niet meer zou kunnen opduiken aan de zijde van Thor, Captain Marvel of Doctor Strange. Dat is intussen opgelost: er komt nog minstens één Spider-Man-film in het Marvel Cinematic Universe. Maar zelfs als Sony voet bij stuk had gehouden, dan nog hadden we altijd genoegzaam kunnen terugdenken aan ‘Spider-Man: Far from Home’, een zalige, pretentieloze zomerfilm. We treffen Peter Parker (Tom Holland) kort na de gebeurtenissen van ‘Avengers: Endgame’ en – spoiler alert! – de dood van Tony Stark. Hij wil gewoon even níét Spider-Man zijn, en met zijn klas – lees: zijn crush MJ (Zendaya) – op schoolreis gaan, maar dat is buiten een nieuwe superheld met het gave gelaat van Jake Gyllenhaal gerekend. Yeeha! De volgende Marvel-film is trouwens het solo-avontuur van die ándere spin ‘Black Widow’ (Scarlett Johansson) in mei 2020. 

Spider man: Far From HomeBeeld web

Torpedo *

Nu te zien op Proximus

Als een - jawel - torpedo kwam de Vlaamse men on a mission-film ‘Torpedo’ vorig jaar de bioscoopzalen binnenzoeven, alwaar duizenden toeschouwers vervolgens werden weggeblazen door een donderende explosie van fun en charme. In het begin denk je nog heel even dat je in een kluchtige versie van ‘Inglourious Basterds’ bent beland, maar zodra Sven De Ridder in een schitterende actiescène met een verbeten grijns een bazooka op de schouder legt en enkele nazi’s aan gort knalt, zijn we vertrokken voor een knetterende en verrassend knap gemaakte oorlogsprent waarin de liefde van regisseur Sven Huybrechts voor de Amerikaanse B-oorlogsfilms uit de jaren 60 en 70 (‘The Eagle Has Landed’, ‘The Dirty Dozen’) in elke shot, elke oneliner en elke kogelinslag voelbaar is. Naar verluidt werkt Huybrechts momenteel aan een western: wij zitten nú al te grinniken van de voorpret.

TorpedoBeeld Proximus
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234