HorrorBeeld Netflix | Humo

Humo kijktNetflix

De beste horrorseries nu op Netflix

Dit artikel wordt regelmatig bijgewerkt als er televisieseries bijkomen of vertrekken op Netflix. Nieuwe titels worden aangegeven met een *.

Niet weten wat te streamen? Gebruik onze interactieve gids op humo.be/kijken

The 100

Wie dezer dagen het nieuws volgt, ervaart allicht genoeg apocalyptische gevoelens, maar mocht u alsnog nood hebben aan een fictiereeks waarin de wereld naar de haaien is, dan raden we u van ganser harte ‘The 100’ aan. Deze sf-serie speelt zich af 97 jaar nadat een nucleaire ramp alles en iedereen op aarde heeft uitgeroeid. De enige overlevenden zaten op het moment van de ondergang op één van de ruimtestations die rond de planeet zweefden, en bijna een eeuw later begint het daar redelijk te nijpen. Dus besluiten de leiders om honderd jeugddelinquenten– die als misbaar worden beschouwd – terug naar beneden te sturen om te checken hoe het er ondertussen is. Zij ontdekken dat de kernramp toch niet álle leven heeft uitgeveegd. Wat begint als het zoveelste post-apocalyptische tienerdrama à la ‘The Hunger Games’, groeit al snel uit tot een verrassend boeiende scifi-thriller waarin een uitgestrekte en moreel en politiek ingewikkelde wereld wordt gecreëerd die zich zowaar kan meten met die in ‘Game of Thrones’.

‘The 100'Beeld web

Chilling Adventures of Sabrina

‘Sabrina, the Teenage Witch’ was twintig jaar geleden een ook in onze contreien populaire tienerserie over een meisje dat er als puber achter komt dat ze een heks is en van haar tantes – eveneens heksen – leert hoe ze haar toverkrachten kan gebruiken in het dagelijkse leven. De reeks was gebaseerd op de in de VS razend populaire Archie-strips, en die leverden ook het bronmateriaal voor deze nieuwe, moderne versie. Maar ‘Chilling Adventures of Sabrina’ is veel donkerder dan de luchtige sitcom van weleer: hier is de onderwereld, waar Sabrina (gespeeld door Kiernan Shipka, ooit Don Drapers dochter in ‘Mad Men’) af en toe heen gaat, geen gezellig praatclubje voor heksen, maar een duister krocht waar mensen geofferd en soms opgegeten worden om de duivel te eren.

‘The Chilling Adventures of Sabrina’Beeld Diyah Pera/Netflix

Dark

In een stadje in de buurt van een kerncentrale verdwijnen kort na elkaar twee tieners. Dat jaagt een schok door de kleine gemeenschap en zorgt voor onrust bij enkele gezinnen die op zoek gaan naar antwoorden. En die, zo wordt snel duidelijk, zelf ook heel wat duistere geheimen hebben. De Duitse horrorserie ‘Dark’ heeft goed naar populaire mysterythrillers als ‘Stranger Things’ en het onvermijdelijke ‘Twin Peaks’ gekeken, maar weet ook eigen accenten te leggen: de sfeer is nog grimmiger en donkerder, en de plot speelt zich af op verschillende tijdsniveaus — via een gangenstelsel onder de centrale kunnen mensen terugkeren in de tijd.

‘Dark’Beeld web

The Haunting of Hill House

De poging om in de film ‘Doctor Sleep’ zijn voet naast de grote Stanley Kubrick te zetten, was overmoedig, maar met ‘The Haunting of Hill House’ leverde Mike Flanagan wel één van de beste horrorseries in tijden af. De verfilming van Shirley Jacksons boek is geen griezelfestijn vol bloed, ingewanden en zombies, maar een donker psychologisch drama over een gezin dat in een oud landhuis gaat wonen waar het spookt. Zoals het de beste horrortraditie betaamt, zijn het echter niet de klopgeesten of rondzwervende zielen die voor de grootste trauma’s zorgen, maar hoe mensen – in casu de ouders en hun kinderen – met elkaar omgaan.

‘The Haunting of Hill House’Beeld web

Parfum

Ruim tien jaar na de mislukte filmversie van Tom Tykwer kwam er een nieuwe bewerking van ‘Het parfum’, de onverfilmbaar geachte eighties-bestseller van Patrick Süskind. ‘Parfum’, een productie van de hippe Duitse zender ZDFneo, pakte het slimmer aan dan Tykwer destijds: deze zesdelige miniserie is geen trouwe adaptatie van het boek, maar is er losjes op geïnspireerd. Het belangrijkste verschil is dat het verhaal zich niet meer afspeelt in het 18de-eeuwse Parijs maar in een hedendaagse setting. Daardoor werd het in plaats van een historisch en psychologisch moordmysterie een zeer sfeervolle en (onder andere via een reeks flashbacks) ingenieus vertelde horrorthriller, die meer dan eens aan ‘Dark’ en het onvolprezen ‘Hannibal’ doet denken. U krijgt er – afhankelijk van uw voorkeur kan het een waarschuwing of een aanbeveling zijn – een flinke dosis seks en expliciete gore gratis bovenop.

‘Parfum’Beeld web

The Rain

Regendruppels zagen er nog nooit zo sinister uit als in ‘The Rain’, een achtdelige kruising tussen ‘The Road’ en ‘Lord of the Flies’, en de eerste Deense serie die speciaal voor Netflix is gemaakt. Een dodelijk virus verspreidt zich via de regen – één druppel volstaat om besmet te raken – en roeit zo een groot deel van de wereldbevolking uit. In Denemarken kunnen een broer en zus nog net gaan schuilen in een bunker, waar ze zes jaar lang weten te overleven. Tot het ventilatiesysteem uitvalt en de twee naar buiten moeten, waar ze samen met een handvol andere jonge overlevers de draad weer proberen op te pikken. Spannend, mooi in beeld gebracht en door de jonge cast uitstekend geacteerd.

‘The Rain’Beeld web

Scream

MTV herwerkte de bekende nineties-horrorfilmreeks twee seizoenen lang tot een high school-horrorsoap voor de Snapchat-generatie, inclusief flikkerende iPhones, druk Facebookverkeer en slutshaming. Niet zo bloederig of inventief als de films, maar dat zal de puistige doelgroep een zorg wezen.

‘Scream’Beeld web

Stranger Things

Wat ‘Game of Thrones’ voor HBO was, is ‘Stranger Things’ voor Netflix: een fenomeen dat alle records breekt. Daardoor zou je echter kunnen vergeten dat ‘Stranger Things’ ook al drie seizoenen lang een uitstekende serie is, veel meer dan een guilty pleasure of een spannende tienerreeks met een nostalgisch jaren 80-sfeertje. Een schoolvoorbeeld bovendien van hoe je een verhaal spannend houdt. Omdat er op Netflix geen regels zijn over hoeveel afleveringen een seizoen mag tellen en het voor het bedrijf ook beter is dat abonnees veel uren spenderen voor tv, durven veel reeksen weleens onnodig lang te duren. Maar ‘Stranger Things’ heeft aan acht afleveringen per seizoen genoeg en dat is er zelden of nooit één te veel.

‘Stranger Things’Beeld web

Tabula Rasa

Een intrigerend concept — een jonge vrouw verliest eerst haar kind, daarna haar geheugen en uiteindelijk ook haar grip op de realiteit — een schitterende Veerle Baetens in de hoofdrol en surrealistische, griezelige droomsequenties die er veel duurder uitzien dan ze in werkelijkheid hebben gekost: de psychologische horrorserie van bij ons valt naast het vele buitenlandse geweld op Netflix zeker niet uit de toon. Alleen jammer, we moeten streng zijn, van de nogal makkelijke ontknoping.

‘Tabula Rasa’Beeld web

The Walking Dead

Wie pakweg vijftien jaar geleden had gezegd dat een zombiereeks met een flinke dosis expliciete horror ooit één van de populairste tv-series ter wereld zou worden, werd waarschijnlijk gek verklaard, maar ‘The Walking Dead’ kreeg het wél voor elkaar. Dat is in niet geringe mate de verdienste van Frank Darabont, de regisseur van filmklassiekers als ‘The Shawshank Redemption’ en ‘The Green Mile’, die deze adaptatie van de cultstrip van Robert Kirkman met een ijzersterk eerste seizoen op weg zette en daarna wegens een conflict over het budget mocht opkrassen. Wat ook hielp, was het fortuinlijke inzicht van Darabonts opvolgers dat de serie vooral moest draaien om de menselijke overlevers en hoe zij zich staande proberen te houden in een wereld die door eeuwig hongerige ondoden onder de voet wordt gelopen, en wat dat allemaal betekent voor hun onderlinge relaties en hun mentaal functioneren. ‘The Walking Dead’ was altijd evengoed en misschien zelfs méér een pakkend drama dan een horrorreeks. Al mocht er af en toe natuurlijk ook op smakelijke wijze een buikholte worden leeggegeten.

‘The Walking Dead’Beeld web
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234