1922Beeld Netflix

Humo kijktNetflix

De beste thrillers op Netflix

Dit artikel wordt regelmatig bijgewerkt als er films bijkomen of vertrekken op Netflix. Nieuwe titels worden aangegeven met een *.

Niet weten wat te streamen? Gebruik onze interactieve gids op humo.be/kijken

1922

In deze in het jaar des duivels spelende Stephen King-verfilming maken we kennis met een boer (glansrol van Thomas Jane) die samen met zijn zoon een plan bedenkt om zijn echtgenote (Molly Parker) te vermoorden. Zij heeft anno 1922 namelijk genoeg van de hitte en de stofwolken op het platteland en wil in de stad een jurkenwinkel openen. Maar de moord is nog maar het begin van een spookachtige thriller waarin we de maïsboer geestelijk langzaam maar zeker zien afglijden naar de hellepoel van de eeuwige verdoemenis. Je kunt ‘1922’ bekijken als een epische horrorfilm, maar daarnaast kan men zich niet van de indruk ontdoen dat deze film ook iets wezenlijks zegt over de donkere natuur van de mens en over de gewelddadige ziel van de Verenigde Staten. Waarschuwing: die knagende ratten zullen u de koudste rillingen ooit bezorgen.

Captain Philips

In deze waargebeurde thriller barst de spanning los wanneer de Amerikaanse kapitein Richard Phillips (Tom Hanks) tijdens zijn reis rond de Hoorn van Afrika twee bootjes vol Somalische piraten in het zog van zijn vrachtschip ziet verschijnen. Het is boeiend om te zien hoe kapitein Phillips omgaat met het gevaar (eerste handeling: de telefoon opnemen en het nummer van de dienst maritieme noodgevallen intoetsen), er valt te genieten van het zeemansjargon (‘Voortstuwer geactiveerd! Trossen los!’), en net zoals in de ‘Jason Bourne’-films verleent regisseur Paul Greengrass met zijn intussen overbekende shaky cam een stevige dosis roodgloeiende urgentie aan het kat-en-muisspel op zee.

Gone Girl

David Finchers verfilming van de bestseller van Gillian Flynn, over een man die verdacht wordt van de moord op zijn plots verdwenen vrouw. Ben Affleck was zelden beter dan hier, en het melodramatische verhaal wordt mooi in evenwicht gehouden door Finchers onderkoelde regie.

Gone GirlBeeld rv

Hold the Dark

De Netflix Original van supertalent Jeremy Saulnier (‘Blue Ruin’, ‘Green Room’) werd door de meeste critici gebrandmerkt als te ontoegankelijk, te traag en te saai. Een groot onrecht: deze beklemmende thriller, over een schrijver (Jeffrey Wright) die in de hallucinante sneeuwlandschappen van Alaska op vraag van een moeder op zoek gaat naar de wolf die haar kind heeft gedood, bewijst dat Saulnier verder timmert aan een uniek oeuvre. Toegegeven: alleen wie héél goed oplet – of wie de gelijknamige, iets explicietere roman van William Giraldi heeft gelezen – zal de schokkende waarheid (wat ís dat toch met dat geflipte koppel?) kunnen achterhalen. Hoed u voor de duisternis buiten aan het raam.

Hold the darkBeeld Netflix

Inception

Intelligente, af en toe schier onbegrijpelijke actiefilm van Christopher Nolan, waarin Leonardo DiCaprio andermans dromen binnendringt om ideeën te stelen. De cast werd aangevuld met sterren als Marion Cotillard, Joseph Gordon-Levitt en Michael Caine, en de prent sleepte vier Oscars in de wacht, onder andere voor Beste Camerawerk.

InceptionBeeld rv

Inside Man

‘Inside Man’ is een spannende Spike Lee joint uit 2006 over een bankoverval die een wel héél merkwaardige wending neemt. Denzel Washington is de onderhandelaar die de drijfveren van de overvallers tracht te doorgronden en intussen een peloton schietgrage flikken, een meute opdringerige cameraploegen en een bemoeizieke lobbyiste (Jodie Foster!) probeert af te slaan, en Clive Owen is de sluwe bendeleider die zijn gelaat – allicht tot groot verdriet van de dames onder u – bijna de hele film lang achter een extra large mondmasker verbergt.

Patriots Day

Met een polsslagversnellende urgentie, in een filmstijl die meer dan een tikje weg heeft van de intense shakycam-aanpak van Paul Greengrass (‘United 93’), heeft regisseur Peter Berg (‘Deepwater Horizon’) de bomaanslagen in Boston in 2013 verfilmd: de gezellige drukte aan de eindstreep van de marathon; de terroristen die thuis hun snelkookpotbommen in elkaar zitten te steken; de explosies; de paniek; de bloederige chaos. De daaropvolgende jacht op de daders levert – mede dankzij de dreigende soundscapes van Trent Reznor en de feilloze vertolkingen van J.K. Simmons en Kevin Bacon – bijwijlen verschroeiend spannende cinema op; u dient er wel een verschrikkelijk kleffe epiloog én enkele melige ‘Lieverd, met mij. Ik hou van je!’-telefoongesprekken tussen Mark Wahlberg (die als heldhaftige flik zijn vetste Boston-accent nog eens mag bovenhalen) en Michelle Monaghan bij te nemen.

Patriots DayBeeld rv

Prisoners

De thriller waarmee Denis Villeneuve doorbrak in de mainstream. ‘Prisoners’ gaat over een vader (Hugh Jackman) die tot het uiterste wil gaan om zijn verdwenen dochtertje terug te vinden en is een intense, duistere film die marineert in een sfeertje van pure wanhoop. Oké, het einde is niet bijster geloofwaardig, maar de film grijpt je wel bij je kraag om je niet meer los te laten. Meeslepend, bitter en spijkerhard.

PrisonersBeeld Wilson Web

Room

Een vrouw (Brie Larson) leeft al jarenlang gevangen in een kamer. Haar ontvoerder, ‘Old Nick’, heeft zelfs een zoon bij haar verwekt, die nooit de buitenwereld heeft gezien. Die premisse leverde in de originele roman van Emma Donoghue een grimmig psychologisch drama op, dat in de film deels verzacht wordt met een sentimenteel Hollywoodsausje (de strijkers zijn iets té nadrukkelijk aanwezig). ‘Room’ had scherper kunnen zijn, zeker tijdens de eerste helft van het verhaal, maar de film is wel meeslepend en smaakvol geregisseerd. Bovendien staan zowel Larson als de jonge Jacob Tremblay ongegeneerd geweldig te wezen.

RoomBeeld TNS

Taken

Een voormalige CIA-agent heeft 92 uur de tijd om zijn gekidnapte dochter uit de klauwen van een groepje Albanese vrouwenhandelaars te bevrijden: ziedaar de set-up van deze entertainende thriller van regisseur Pierre Morel (‘Banlieue 13’) en actiefilmproducent Luc Besson. Liam Neeson is extreem genietbaar als de oncontroleerbaar door Parijs vlammende ex-CIA-agent die er niet voor terugdeinst om twee flink uit de kluiten gewassen elektroden in de knieschijven van een lamgeslagen tegenstander te planten en vervolgens zonder een greintje gewetenswroeging 30.000 volt door diens lijf te jagen.

The Post

Gloeiend relevant en spannend drama van Steven Spielberg, dat u twee uur lang op het puntje van uw stoel laat meeleven met enkele krantenjournalisten die – meestal in hemdsmouwen en met de sigaret tussen de lippen geperst – vechten voor hun hoogste goed: de persvrijheid. En Spielberg is in vorm: een scène waarin een journalist een telefoon vastgrijpt en aan zijn gesprekspartner vraagt of diens bron dezelfde is als die van The New York Times, is bijna net zo spannend als de kooiscène uit ‘Jaws’. Tom Hanks en Meryl Streep zijn ook op dreef als respectievelijk de hoofdredacteur en de eigenares van The Washington Post, die begin jaren 70 moeten beslissen of ze de befaamde ‘Pentagon Papers’ wereldkundig zullen maken. Al gedragen ze zich met hun oneliners (‘Als wij de politici niet ter verantwoording roepen, wie dan wel?’) soms iets te nadrukkelijk als de buikspreekpoppen van Het Grote Geweten. Voor de rest: toppertje!

The PostBeeld rv

The Revenant

Leonardo DiCaprio kreeg eindelijk een Oscar voor zijn vertolking in deze thriller van Alejandro Iñárritu. Hij heeft er wel stevig voor moeten afzien. DiCaprio speelt Hugh Glass, een pelsjager die voor dood wordt achtergelaten door zijn gezelschap, nadat hij is aangevallen door een beer. Maar Glass heeft het als bij wonder overleefd, kruipt uit zijn eigen graf en begint aan een lange lijdensweg vol bloed, zweet en tranen om de bewoonde wereld te bereiken. Het wordt een calvarietocht die zo uitputtend en extreem is dat je er zelfs als kijker ongemakkelijk van wordt én dat de geloofwaardigheid soms in het gedrang komt, maar de beelden zijn adembenemend en de intensiteit van de film laat je achter met klamme handjes. 

The RevenantBeeld rv

The Town

Misdaadthriller van Ben Affleck over enkele jeugdvrienden uit Boston die bijklussen als bankovervallers. Affleck zelf is uitstekend als de crimineel die (niet slim!) verliefd wordt op de vrouw die zijn bende kan verraden, maar het is Jeremy Renner die als licht ontvlambare buddy met de film aan de haal gaat. 

The TownBeeld rv

You Were Never Really Here

Hij zal wel tot het einde van zijn dagen bekend staan als de clown met wie niet te lachen valt in Todd Phillips’ superschurkenfilm ‘Joker’, maar als de zwijgzame man met de hamer in deze dromerig gestileerde film van Lynne Ramsay is Joaquin Phoenix eigenlijk nóg angstaanjagender. De meest expressieve acteur van zijn generatie steekt in de vierde film van de Schotse regisseuse MacGyver naar de kroon met creatief gebruik van ducttape – u zult het wel zien! – wanneer zijn personage de tienerdochter van een senator uit de grijpgrage handen van mensenhandelaars moet bevrijden. Veel meer dan ‘Joker’ is deze verontrustende thriller de échte erfgenaam van Martin Scorseses ‘Taxi Driver’.

You were never really hereBeeld rv

Zero Dark Thirty

Deze meeslepende reconstructie van de klopjacht op Osama Bin Laden kwam indertijd zwaar onder vuur te liggen wegens de openingsscène, waarin een gevangen genomen Al Qaeda-lid door enkele CIA-agenten wordt onderworpen aan een wreed spelletje waterboarding en als een hond over de vloer wordt rondgetrokken. Waarop regisseuse Kathryn Bigelow zich verdedigde door er fijntjes op te wijzen dat ze alleen maar de realiteit liet zien. Voor de rest is dit gewoonweg één van de spannendste en knapst gemaakte thrillers van het vorige decennium, waarbij we – ook al kennen we allemaal de afloop van de jacht – van de eerste tot de laatste minuut zitten mee te trillen met de gedreven CIA-analiste (Jessica Chastain) die De Baard op het spoor is.

Zero Dark Thirty
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234