De grootste filmklassiekers op Netflix

Humo kijktNetflix

De grootste filmklassiekers op Netflix

De grootste filmklassiekers op NetflixBeeld Humo

Dit artikel wordt regelmatig bijgewerkt als er films bijkomen of vertrekken op Netflix. Nieuwe titels worden aangegeven met een *.

 Meer streamingtips? Gebruik onze interactieve gids op humo.be/kijken

2001: A Space Odyssey

In één van de legendarische momenten uit deze trippy ruimteklassieker overbrugt Stanley Kubrick met één shot tienduizenden jaren: van een bot bij de mensapen gaat hij naar een satelliet in de toekomst. ’t Is dat soort maniakale ambitie dat van ‘2001’ een meesterwerk maakt. Uitstekend kijkvoer voor wie stoned is, dat ook.

2001: A Space OdysseyBeeld rv

Boyz n the hood

Debuut van John Singleton uit 1991, een indringend portret van drie zwarte jongens (Cuba Gooding Jr., Morris Chestnut en Ice Cube) die opgroeien in een achterbuurt van Los Angeles. Singleton - toen 23 - werd de eerste zwarte en de jongste filmmaker ooit die een Oscarnominatie kreeg als Beste Regisseur, en bijna 30 jaar na de release is de invloed van zijn film nog overal merkbaar, van Grand Theft Auto: San Andreas tot Kendrick Lamars ‘Good Kid, M.A.A.D. City’. 

Boyz n the hoodBeeld rv

Das Boot

Een drie uur durende Duitse oorlogsthriller die zes Oscarnominaties scoort en wereldwijd een hit wordt? Het kan: in 1981 schonk Wolfgang Petersen ons ‘Das Boot’, over het wedervaren van een Duitse duikbootbemanning tijdens de Tweede Wereldoorlog. De clichés van het genre zijn allemaal aanwezig: uiteraard kan de U-boot een paar keer maar nét een vijandige torpedo ontwijken en natúúrlijk staan de personages op een bepaald moment gespannen naar een dieptemeter te kijken terwijl het metaal van de duikboot vervaarlijk kreunt onder de waterdruk. Maar Petersen maakt alles zo beklemmend  dat je toch op het puntje van je stoel zit. Intense cinema met een onvergetelijke finale. Allemaal kijken, Befehl ist Befehl

Das BootBeeld rv

Full Metal Jacket

Cynisch Vietnamdrama van Stanley Kubrick, waarin we eerst zien hoe Amerikaanse rekruten een onmenselijke training ondergaan, en daarna hoe ze hun laatste restje menselijkheid verliezen op het slagveld. Ex-militair R. Lee Ermey zet een onvergetelijke drilsergeant neer. Een van de beste Vietnamfilms ooit gemaakt.

Full Metal JacketBeeld rv

Goodfellas

Martin Scorsese vertelt het waargebeurde verhaal van mobster Henry Hill (een geweldige Ray Liotta) in zo’n virtuoze en overrompelende, ook door hemzelf nooit meer geëvenaarde stijl, dat deze twee en een half uur durende visuele en verbale wervelwind waarlijk voorbijvliegt. Voor trivialiefhebbers: de film telt driehonderd – 100 procent functionele! – ‘fucks’.

GoodfellasBeeld rv

Jaws

Het uit 1975 daterende tijgerhaaimeesterwerk waarmee het jonge supertalent Steven Spielberg zichzelf na twee knappe stijloefeningen – ‘Duel’ en ‘The Sugarland Express’ - definitief op de kaart zette als één van de beste regisseurs aller tijden. Ook vandaag kan ‘Jaws’ nog steeds verrassend fel bijten; ’t is een onwaarschijnlijk spannende, verrassend gruwelijke en waanzinnig knap gemaakte film die het ‘Je moet zo weinig mogelijk van het monster tonen!’-principe (zie ook: ‘Alien’) tot edele kunst verhief. Waarschuwing: telkens als de grommende strijkers van John Williams in shark attack-modus gaan, zal uw bloeddruk alarmerend hoog pieken!

JawsBeeld rv

Jurassic Park

De vallei van de brachiosaurussen, de ontsnapping van de t-rex, de glimmende bast van Jeff Goldblum... Steven Spielbergs perfect opgebouwde avonturenfilm zit vol onvergetelijke momenten en blijkt, hoewel hij vaak zwaar onderschat wordt, beter tegen de tand des tijds bestand dan de échte dino’s.

Jurassic ParkBeeld rv

Mad Max

Als mensen denken aan ‘Mad Max’, dan denken ze vooral aan de sequel ‘The Road Warrior’, een postapocalyptische achtervolgingsfilm. Het origineel is iets anders: een vreemd, hypnotiserend en fascinerend stukje exploitation waarin Mel Gibson het als agent Max Rockatansky aan de stok krijgt met een groep bikers.

Mad MaxBeeld rv

Mean Streets 

Doorbraakfilm van Martin Scorsese, met Harvey Keitel als jonge kerel die opgroeit in een gangstermilieu, maar toch zijn ziel probeert te bewaren. Authentiek, doorleefd verhaal, met een fantastische Robert De Niro. Scorseses stijl was ook toen al indrukwekkend en zijn muziekkeuze feilloos.

Mean StreetsBeeld rv

The Remains of the Day

Stijlvolle verfilming van de roman van Nobelprijswinnaar Kazuo Ishiguro, met Anthony Hopkins als een emotioneel versteende butler, die verliefd wordt op huishoudster Emma Thompson maar dat nooit durft te bekennen. Een kostuumdrama dat de ziel van de Britse natie vat, gemaakt door de meester van het genre, James Ivory. Hopkins en Thompson waren wellicht nooit beter.

The Remains of the DayBeeld rv

The Shawshank Redemption

Wat begint als een op het eerste gezicht zeer klassieke gevangenisfilm over een onterecht veroordeelde bankier groeit, onder andere door de prachtvertolkingen van Tim Robbins en Morgan Freeman, gaandeweg uit tot een ontroerende vertelling over vriendschap, geloof en hoop die je op slag met de hele mensheid verzoent. Zakdoek bij de hand houden!

The Shawshank RedemptionBeeld rv

Zodiac

Van zijn doorbraakfilm ‘Se7en’ tot zijn recente Netflixreeks ‘Mindhunter’:  de rode draad in de carrière van David Fincher is zijn fascinatie voor seriemoordenaars. Nergens leidde die tot een beter resultaat als in ‘Zodiac’, misschien omdat de film draait rond twee mannen die even hard geobsedeerd zijn door het kwade als Fincher zelf: Robert Graysmith en Paul Avery (gespeeld door Jake Gyllenhaal en Robert Downey Jr.), twee journalisten die jarenlang tevergeefs de identiteit van de zogenaamde ‘Zodiac Killer’ probeerden te achterhalen. Briljante cinema, die niet focust op de jacht op de seriemoordenaar, maar op de tol ervan op de levens van de twee hoofdpersonages.

ZodiacBeeld rv
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234