Humo kijktStreamz

Dit zijn de beste buitenlandse dramaseries op Streamz

Dankzij de overname van Play van Telenet heeft de volledige bibliotheek van HBO de overstap naar Streamz gemaakt. Maar er zitten ook enkele uitstekende buitenlandse series van andere zenders in het aanbod. Een overzicht? Een overzicht!

Dit artikel wordt regelmatig bijgewerkt als er televisieseries bijkomen of vertrekken op Streamz. Nieuwe titels worden aangegeven met een *.

Agents of S.H.I.E.L.D.

Agents of S.H.I.E.L.D.Beeld ABC

Uitstekende en bij momenten gitzwarte Marvel-spin-off over de werken van de agenten van het antiterreuragentschap S.H.I.E.L.D.. In tegenstelling tot de Marvel-films kon ‘Agents' nooit echt doorbreken bij het grote publiek, maar uiteindelijk hield de reeks het wel zeven seizoenen vol: in augustus zette de serie er in de Verenigde Staten een punt achter. 

Babylon Berlin

Babylon BerlinBeeld GF

De duurste niet-Engelstalige serie aller tijden, maar het geld is goed besteed, want het Duitse ‘Babylon Berlin’ is  een van de beste Europese reeksen die er de afgelopen jaren zijn gemaakt. Een wervelend drama over het Berlijn van de jaren 20,  een plek waar fascisten, communisten, gelukszoekers en oplichters vochten voor meer macht en geld, met een plot over een detective die een door maffiose Russen gerund illegaal pornocircuit probeert op te rollen. Inhalen, sofort! 

Betty

BettyBeeld HBO

Jonge meisjes die het willen maken in het New Yorkse skatersmilieu en moeten afrekenen met de vooroordelen binnen die sport: dat is het onderwerp van ‘Betty’, een lichtvoetige, warme dramaserie waarin regisseur Crystal Moselle het onderwerp uit haar film ‘Skate Kitchen’ herneemt. Zijn ook overgekomen uit die film: de actrices, die gewoon van hun skateboard op straat geplukt zijn en bewijzen dat ze niet enkel op vier wieltjes natuurtalenten zijn.

Big Little Lies

Beeld uit Big Little LIesBeeld rv

‘Big Little Lies’ was een instant hit – kalverliefde in de vorm van tv-reeks: je kunt bijna een replica van de Sint-Romboutstoren (97 meter hoog!) bouwen met de vele awards waarmee het eerste seizoen is bekroond. Dat seizoen bevatte dan ook alles: een prachtig decor in de vorm van een rijkeluisstad aan de goudkust van Monterey in Californië, een verhaal vol mysterieuze geheimen en langzaam opborrelende frustraties, en topacteurs als Reese Witherspoon, Nicole Kidman en Alexander Skarsgard die boven zichzelf uitstijgen. Seizoen twee speelt een serieus niveau lager, maar bevat wel Meryl Streep. Meryl Streep!

Billions

‘Billions’Beeld web

Over de financiële crisis die in 2008 uitbrak nadat Lehman Brothers ten onder ging en de Amerikaanse huizenmarkt in elkaar zakte, valt een goeie ‘The Wire’-achtige serie te maken, over hoe mensen van alle niveaus – van de simpele huiseigenaars met een wurghypotheek tot de whizzkids van Wall Street die alle rommelkredieten herverpakten – verstrikt raakten in het spel van het grote geld. ‘Billions’ is, voor alle duidelijkheid, niet die serie, maar niet getreurd: deze reeks over een openbaar aanklager die een stinkend rijke hedgefondsmanager van fraude verdenkt is perfect gemaakte tv-popcorn, met een kat-en-muisspel dat je op het puntje van je stoel houdt en twee hoofdrolspelers (Damian ‘Homeland’ Lewis als aandelenmakelaar Bobby Axelrod en een geweldige Paul Giamatti als zijn nemesis Chuck Rhoades) die elkaar van het scherm proberen te spelen. Ka-tsching!

Boardwalk Empire

‘Boardwalk Empire’Beeld web

Groots opgezette misdaadreeks uit 2010, geschreven door ‘Sopranos’-veteraan Terence Winter en geregisseerd door Martin Scorsese. Toen de reeks op HBO begon, was het ook duidelijk de bedoeling van de zender om de fans van ‘The Sopranos’ op hun wenken te bedienen, met een breed uitwaaierend, ambitieus historisch drama vol met door hun geweten bezwaarde gangsters (onder wie Steve Buscemi) en complexe verhaallijnen. ‘Boardwalk Empire’ kon weliswaar nooit het niveau of dat status van ‘The Sopranos’ evenaren – daarvoor bleef het altijd net iets te veel een imitatie – maar was wel vijf seizoenen lang nooit minder dan degelijk.

Borgen

‘Borgen’Beeld web

In de Deense dramareeks ‘Borgen’ volgen we voor de verandering geen getroubleerde detective, maar een getroubleerde politica. Birgitte Nyborg (hulde aan actrice Sidse Babett Knudsen!) schopt het, tot haar eigen verrassing, tot de eerste vrouwelijke premier van Denemarken. In tegenstelling tot antiheld Frank Underwood uit ‘House Of Cards’ stroomt er géén ijs door de aderen van Nyborg, maar is ze een idealistische politica die strijdt voor haar principes. Maar niemand houdt het in de politiek vol zonder compromissen te sluiten. Eén van de meest menselijke reeksen over de politieke arena die ooit op tv werd vertoond.

Carnivale

CarnivaleBeeld HBO

Tijdens de Grote Depressie in het Amerika van de jaren 1930 is een rondreizend circus dat bevolkt wordt door outcasts en freaks het decor voor een epische strijd tussen Goed en Kwaad. Een vaak vergeten parel uit de HBO-bibliotheek, die nooit de status van ‘The Sopranos’ en andere kleppers heeft kunnen bereiken maar twee seizoenen lang erg sfeervolle, prachtig gefilmde en soms bevreemdende televisie bracht. 

Cold Courage

Cold CourageBeeld Streamz

Misdaadreeks gebaseerd op de boeken van de Finse auteur Pekka Hiltunen, over twee vrouwen die in Londen mensen helpen in hun strijd tegen corrupte machthebbers en industriëlen die met alles wegkomen. Ook al is ‘Cold Courage’ een internationale coproductie die voor de helft geregisseerd is door een Belg (Kader Balci) en waarin onder meer Matteo Simoni en Charlotte Timmers in een bijrol opduiken, de serie leunt toch heel sterk aan bij Scandinavische krimi’s als ‘The Killing’ of ‘The Bridge’. Not that there’s anything wrong with that.

Enlightened

‘Enlightened’Beeld web

HBO-parel uit 2011 over zakenvrouw Amy Jellicoe (een fenomenale Laura Dern) die door haar bedrijf wordt opzijgeschoven omdat ze met de baas in bed is gedoken. Na een uitgebreide retraite in Hawaï keert ze herboren terug, en is ze vastbesloten om alle mensen om haar heen gelukkig en zen te maken. Alleen zitten die daar niet op te wachten. ‘Enlightened’ begint als een komedie maar wordt gaandeweg een ontroerende en intelligente serie over hoe moeilijk het is om te veranderen en hoe grote theorieën soms stranden op de problemen van alledag, een reeks bovendien die met ‘The Ghost Is Seen’ uit seizoen 2 wellicht ook het mooiste, meest hartverscheurende halfuurtje televisie van de afgelopen tien jaar bevat. Na twee misdadig slecht bekeken seizoenen trok HBO de stekker uit de reeks, maar ‘Enlightened’ had zoveel invloed op tv-makers en de series die erna kwamen, dat ze in Amerika wel eens omschreven wordt als ‘de Velvet Underground van de televisie’.

Euphoria

‘Euphoria’Beeld web

Geen serie wekte de laatste jaren meer controverse dan deze rauwe en bijwijlen haast choquerend harde dissectie van wat het betekent om jong, puistig en zoekende te zijn in een voor tieners toch redelijk heftige tijd van bodyshaming, sexting, cyberpesten, alomtegenwoordige drugs, vervagende genders en een onder een constante niet altijd even vrolijke berichtenstroom oplichtende telefoon. Regisseur-scenarist Sam Levinson verpakte het ook nog eens in een flitsende visuele en narratieve stijl die het prikkelbombardement moet reflecteren waaraan digital natives worden blootgesteld en tot het gedurfdste en bij momenten meest overdonderende behoort dat we in tijden in een tv-serie (en zelfs op het witte doek) hadden gezien. Niet echt een aanrader voor ouders die zich weleens zorgen maken over hun tienerkinderen en nú al slecht de slaap kunnen vatten.

Game of Thrones 

‘Game of Thrones’Beeld Photo News

We zijn beginnen te kijken nadat een drinkebroer ‘Game of Thrones’ had omschreven als ‘‘Lord of the Rings’ in serievorm’ en zijn gebleven voor de manipulatieve machtspelletjes, de blinkende zwaarden en bontmantels, dat opzwepende introfilmpje, de bloederige trouwfeesten en afgehakte hoofden op pieken, Tyrion Lannister (‘That’s what I do. I drink and I know things.’), de ijszombies en – natuurlijk! – de draken. De acht seizoenen van ‘Game of Thrones’ waren grensverleggend: niet alleen had een televisiereeks nooit eerder zóveel geld gekost (een dikke 13 miljoen euro per aflevering) of zulke hoge kijkcijfers gehaald, maar de serie had ook als geen ander de ballen om geliefde personages op de meest onverwachte momenten af te moorden. ‘When you play a game of thrones you win or you die,’ verklaarde Cersei Lannister in een iconische scène in het eerste seizoen, waarna ze Ned Stark, destijds dé held van de serie gespeeld door beroemdheid Sean Bean, zomaar liet onthoofden. De toon was gezet. Voor wie – ondanks de toch teleurstellende finale – maar niet genoeg van ‘Game of Thrones’ kan krijgen: de spin-offs zijn al lang besteld en u kunt nog altijd de oorspronkelijke boekenreeks van George R.R. Martin aanschaffen.

Hell on Wheels

‘Hell on Wheels’Beeld web

Bij vlagen puike dramaserie over de arme lieden die in de 19de eeuw de eerste transcontinentale spoorlijn aanlegden over de Amerikaanse steppes. Onder hen ook Cullen Bohannon, een ex-soldaat uit de Amerikaanse burgeroorlog die zich als arbeider liet inlijven om zo de moordenaars van zijn gezin op het – komt-ie! – spoor te komen.

His Dark Materials

‘His Dark Materials’Beeld web

Na de rampzalige filmversie uit 2007 leek ‘His Dark Materials’, de wereldwijde bestseller van Philip Pullman, voorgoed verbrand, maar ruim tien jaar na het Hollywood-debacle hebben de BBC en HBO zich tot onze grote vreugde aan een nieuwe versie gewaagd. Mét de uitgesproken intentie om de trilogie met het gepaste respect recht te doen, de zaak niet vanaf de eerste seconde vol te proppen met leeghoofdige CGI, maar rustig de tijd te nemen (elk seizoen beslaat één boekdeel) om de plot uit de doeken te doen en – vooral – om ons kennis te laten maken met het wonderlijke, magische universum dat Pullman heeft bedacht. De heldin van ‘His Dark Materials’ is Lyra Belacqua, een 12-jarig weesmeisje dat haar jeugd als vondeling in een college in Oxford doorbracht en een tocht naar het mysterieuze Noorden onderneemt, op zoek naar haar oom-avonturier Asriel én een aantal spoorloos verdwenen kinderen. Ze wordt daarbij op de hielen gezeten door agenten van het Magisterium, een duistere religieuze organisatie die de wereld stevig onder de knoet heeft en vreest dat een recente ontdekking van Asriel hun eeuwenoude heerschappij bedreigt. Wat ‘His Dark Materials’ onderscheidt, is de diepgaande thematiek: het gaat niet alleen over volwassen worden en het verlies van onschuld, maar ook over macht en onderdrukking, georganiseerde religie versus oprechte spiritualiteit, armoede en klassenstrijd en – actueler dan ooit – de waarheid en hoe hogere krachten die altijd naar hun hand proberen te zetten. Maar dan verpakt als een spannend en visueel wervelend avontuur met knap uitgewerkte en geweldig vertolkte personages.

In Treatment 

‘In Treatment’Beeld HBO

Bij HBO hebben ze nooit op een risico meer of minder gekeken, maar dit op een Israëlisch format gebaseerde juweeltje blijft zelfs in hun rijke catalogus iets opmerkelijks. ‘In Treatment’ gaat over een psychotherapeut, dokter Paul Weston (Gabriel Byrne), en de patiënten die hij in zijn privépraktijk ontvangt. Per seizoen behandelt Weston er vier, en omdat hij ook maar een mens is, neemt hij op de laatste dag van de werkweek zélf plaats op de sofa van zijn collega en mentor dokter Gina Toll.

Een serie die zich bijna integraal afspeelt in een sober dokterskabinet en waarin alleen maar pratende mensen te zien zijn: het klinkt niet echt als een recept voor spannende tv. Maar ‘In Treatment’ is zo goed geschreven, en de casussen die Weston te behandelen krijgt, zijn zo intelligent uitgewerkt, boeiend en – op af en toe een detail na – geloofwaardig dat deze unieke psychotherapeutische thriller je al na een paar scènes bij het nekvel heeft en je pas weer loslaat als je weet wat er precies is gebeurd met de getraumatiseerde gevechtspiloot Alex (Blair Underwood uit ‘L.A. Law’), het suïcidale turnstertje Sophie (Mia Wasikowska in haar eerste grote rol) of de met haar geheugen worstelende actrice Frances (de immer uitmuntende Debra Winger). Bonus: niemand kan beter begrijpend knikken dan Byrne.

Love life

Love lifeBeeld Streamz

Lichtvoetige maar charmante ‘dramedy’ over een jonge museumgids uit New York, waarin in tien afleveringen de belangrijkste relaties uit het liefdesleven van de vrouw uit de doeken wordt gedaan. Gemaakt voor HBOMax, de Amerikaanse streamingtak van HBO en met Anna Kendrick in haar eerste hoofdrol op tv.

Lovecraft Country

Lovecraft country - SERIE (2020 USA)Beeld tmdb

Net zoals het superieure ‘Watchmen’ gebruikt ‘Lovecraft Country’ horror en sciencefiction om het droevige lot van de ‘Afro-Americans’ in het Amerika van vroeger en vandaag aan te klagen. De reeks speelt zich af in de jaren 1950, toen in het zuiden van de VS racisme schering en inslag was en de zwarte bevolking onder de knoet werd gehouden met discriminerende wetten, de zogenaamde ‘Jim Crow laws’. Drie zwarte Amerikanen moeten op zoek naar de vader van één van hen en proberen zich onderweg te verdedigen tegen racistische politieagenten en gewone blanke burgers, én tegen echte monsters, die symbool staan voor alles wat rot is in de Amerikaanse samenleving. Een horrordrama - gemaakt door J.J. Abrams, bekend van onder meer ‘Lost’, en door Jordan Peele, de man achter ‘Get Out’ en ‘Us’ - dat alle kanten uitschiet maar wel erg actuele en relevante televisie.  

Mocro Maffia

Mocro MaffiaBeeld rv

Voor wanneer u door ‘Undercover’ heen bent: deze in Nederland bejubelde misdaadserie duikt in de onderwereld van Amsterdam, waar enkele Marokkaanse criminelen al enkele jaren een lucratief cocaïnehandeltje drijven. Als een van hen na een ruzie besluit om zijn eigen handeltje op te zetten, gaan de poppen aan het dansen - of beter gezegd: aan het schieten en het moorden. Gemaakt voor de Nederlandse tegenhanger van Streamz, Videoland.

Mr. Robot

‘Mr. Robot’Beeld web

Een jonge computertechnicus, Eliot Alderson (Rami Malek), werkt bij een cybersecuritybedrijf, maar ’s nachts is hij ook actief als hacker bij de geheime groepering fsecurity, die jaagt op de multinational E Corp, ofte ‘de 1 percent van de 1 percent: de onzichtbare lui die beslissingen nemen over alles’. Daarnaast kampt Eliot met uitputtende psychologische problemen: hij heeft socialeangststoornis, gaat verstopt achter zijn zwarte hoodie en wentelt zich in eenzaamheid, met een morfineverslaving tot gevolg. Emotionele complexiteit? Check! Hersenen in de knoop leggende samenzweringstheorieën? Check! Nagelbijtende spanning? Een spanningsboog die vier seizoenen lang volgehouden wordt en toch eindigt met een bevredigend orgelpunt? Double check!

Rome

‘Rome’Beeld web

In 2005, toen de wereld nog moest leren bingewatchen en Netflix nog aan de verovering van de televisiewereld moest beginnen, pakte HBO uit met ‘Rome’, zijn tot dan toe duurste en meeste prestigieuze reeks. ‘Rome’, in meer dan één opzicht een soort voorloper van ‘Game Of Thrones’, ging over macht, verraad, politiek gekonkelfoes, passie, wraak en moord, overgoten met een flinke dosis geweld en bloot. Dat alles tegen het fraaie decor van het oude Rome van de eerste eeuw voor Christus, wanneer Julius Caesar dronken van glorie na enkele klinkende militaire overwinningen de macht grijpt en met zijn dictatuur de eerste kiemen worden gezaaid voor de ondergang van het eens zo machtige Romeinse Rijk.

Room 104

‘Room 104'Beeld web

Eerlijk: wij checken nog liever in bij kamer 237 van het Overlook Hotel in ‘The Shining’ dan in de kamer uit de titel van de reeks ‘Room 104’: al vier seizoenen lang spelen zich er unieke, trippy verhalen af die, of ze nu stukjes horror, drama of musical (!) zijn, maar zelden een goede afloop kennen. Dé troef van de reeks is de plejade aan topacteurs die elk seizoen de revue passeert, met ronkende namen als Michael Shannon, Mahershala Ali of Luke Wilson. Maar voor de scenario’s (niet zelden van de hand van bedenkers Jay en Mark Duplass) mag u het ook doen.

Six Feet Under 

‘Six Feet Under’Beeld HBO

Het blijft een ongewoon uitgangspunt: een dramareeks over een familie die een uitvaartdienst runt. Claire, David (gespeeld door Michael C. Hall, later bekend als ‘Dexter’) en Nate Fisher groeiden op in een huis met lijken in de kelder. Het disfunctionele gezin wordt helemaal gebroken na de onverwachtse dood van hun vader. Vijf seizoenen lang zoekt elk gezinslid wanhopig naar geluk. Verwacht traumatische levenservaringen, morbide humor, een overlijden aan het begin van élke aflevering, personages zo authentiek dat het meer dan eens confronterend aanvoelt, en een van de aangrijpendste seriefinales ooit vertoond.

Succession

‘Succession’Beeld HBO

Vergeet de Iron Throne, de spannendste en meest onderhoudende machtsstrijd van de afgelopen jaren is die om de directeursstoel van Waystar Royco, een gigantisch Amerikaans mediabedrijf. Als pater familias Logan Roy wordt geveld door een beroerte, popelt zijn machtshongerige, bekvechtende kroost om zijn plaatsvervanger uit te kiezen. De combinatie van absurde rijkdom en witte privileges maken de onbeholpen meeloper Kendall, losbol Roman en het politieke meesterbrein Shiv zó heerlijk onuitstaanbaar en wreed dat je niet meer kunt wegkijken.

The Bridge

The BridgeBeeld Streamz

De reeks die van de negen kilometer lange Sontbrug tussen Kopenhagen en Malmö een toeristische trekpleister heeft gemaakt. Het uitgangspunt van ‘The Bridge’ blijft even eenvoudig als geniaal: een lijk wordt teruggevonden op de brug, netjes neergelegd op de grens tussen Zweden en Denemarken, waardoor een Zweedse en Deense rechercheur verplicht worden om samen op jacht te gaan naar de dader. Geloofwaardigheid is niet altijd de belangrijkste bekommernis van de scenaristen, maar ‘The Bridge’ bleef wel vier seizoenen lang altijd spannend en onderhoudend. De reeks kreeg bovendien al een remake die zich afspeelde aan de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico, en een Russische versie waarin Rusland en Estland centraal staan. Om de grote droom van de bedenkers te laten uitkomen – een ‘The Bridge’ tussen Noord- en Zuid-Korea – lijkt de tijd dan weer nog niet rijp.

The Deuce

The DeuceBeeld HBO

Time Square was niet altijd een van de populairste tourist traps van New York. In de jaren 70 rukte – hihihi – de seksindustrie er op, met prostituees en drugsdealers op elke hoek. David Simon brengt deze glorietijd van verderf onverbloemd in beeld, net zoals hij deed met Baltimore in het weergaloze ‘The Wire’. ‘Niemand krijgt een happy end,’ zo beloofde hoofdrolspeelster Maggie Gyllenhaal, ‘de reeks is daar te realistisch voor.’ Kijken tot het eind, zo benadrukte onze recensent toen hij voor het derde en laatste seizoen een perfecte score uitdeelde.

The Killing

The KillingBeeld Play

De serie die ruim tien jaar geleden de hele hype rond Scandinavische krimi’s in gang heeft gezet, en vandaag nog altijd – zeker in de eerste reeks – een schoolvoorbeeld van hoe je een misdaadzaak over één seizoen uit kunt smeren. Met uitzondering van de sweaters van Sarah Lund ook nog geen spatje verouderd.

The Knick

The KnickBeeld Cinemax

‘The Knick’ werd bedacht door het schrijversduo Jack Amiel en Michael Begler, maar Steven Soderbergh – nog altijd één van de interessantste filmers van zijn generatie – nam de regie, de montage én het camerawerk voor zijn rekening en drukte zo meer dan stevig zijn stempel op één van de beste en zeker het origineelste medische tv-drama ooit. ‘The Knick’ speelt zich rond 1900 af in het Knickerbocker Hospital in New York en schetst een rauw en onverbloemd beeld van de medische praktijk van die tijd, vaak een veredelde vorm van beenhouwerij waarbij het een godswonder was wanneer de patiënt het er min of meer levend vanaf bracht. Het centrale personage is John Thackeray, een briljant chirurg die met zelfbedachte instrumenten en technieken met wisselend succes op zijn patiënten experimenteert en na de werkuren graag verpozing mag zoeken in louche opium- en hoerententen; een boeiend en door Clive Owen knap neergezet personage dat losjes gebaseerd is op een echt bestaande dokter. We hadden Thackeray zeer graag langer in actie gezien dan de slechts twee seizoenen dat deze onderschatte parel duurde.

The Leftovers

Carrie Coon en Justin Theroux in The LeftoversBeeld HBO

Ergens in het tweede seizoen moet Kevin Garvey, één van de hoofdpersonages van ‘The Leftovers’, in de lobby van een hotel in een andere dimensie een droef karaokenummer zingen om via een waterput die als een soort wormgat fungeert weer terug te kunnen reizen naar onze wereld. Dat is niet eens de vreemdste scène uit ‘The Leftovers’, de adaptatie van Tom Perrotta’s gelijknamige roman waarin 2 procent van de wereldbevolking op een dag plots spoorloos van de aarde is verdwenen en een – wie een betere omschrijving weet te verzinnen, mag zijn vinger opsteken – magisch-realistisch psychologisch drama waarmee showrunner en onverbeterlijke provocateur Damon Lindelof de meningen verdeelde zoals hij dat tien jaar eerder met het al even controversiële ‘Lost’ had gedaan.

The Pier

The PierBeeld HBO / Telenet Play

Uitstekende psychologische thriller van de makers van ‘La casa de papel’, waarin Álvaro Morte (El Profesor!) ook de hoofdrol mag spelen. Morte is Oscar, een getrouwde man van middelbare leeftijd die er al jaren een minnares en dus een dubbelleven op nahoudt. Als hij dood wordt teruggevonden op de pier in een natuurgebied, komen al zijn geheimen uit en moeten de twee vrouwen die hij achterlaat een manier vinden om met het verlies en hun woede om te gaan. Ondertussen graaft ook de politie in het verleden van Oscar, want wat eerst een zelfmoord leek, zou misschien toch een afrekening kunnen zijn...

The Sopranos

The SopranosBeeld HBO

De tv-renaissance van de laatste decennia begon in 1999, bij betaalzender HBO, en vooral: bij ‘The Sopranos’. Bedenker David Chase moest vechten om het basisgegeven – ‘gedeprimeerde maffiabaas Tony Soprano (James Gandolfini) moet op therapie’ – te verkopen. Maar hij wist daarna wél zes glorieuze seizoenen lang van hoogtepunt naar hoogtepunt te knallen, precies omdat hij het maffiaverhaal stripte van glamour. ‘The Sopranos’ ging over familie; de gangsters waren voor het eerst ménsen. Het succes van de reeks veranderde televisie onherroepelijk: opeens hadden ambitieuze verhalen met volwassen thema’s, zonder reclame en daarbij horende cliffhangers, een plekje op het kleine scherm. In 2020 komt de godfather aller tv-antihelden – zonder Tony Soprano geen Walter White of Don Draper – nog één keer terug, in een door David Chase gepende prequel, waarin hij gespeeld wordt door... Michael Gandolfini, zoon van de betreurde James. U ziet: in ‘The Sopranos’ draait álles om familie.

The Wire

The WireBeeld HBO

De finale van ‘The Wire’ werd uitgezonden in 2008, twee jaar voor Netflix (in de Verenigde Staten) met zijn streamingdienst begon. Ruim tien jaar en ontelbaar veel series later is er nog steeds geen reeks die de ambitie en kracht van de reeks heeft geëvenaard, laat staan overstegen. De HBO-klassieker begint als een serie over de war on drugs in van Baltimore en de strijd van de lokale politie tegen de dealers, maar verbreedt seizoen na seizoen haar vizier, naar de politiek, de haven, het onderwijs in de stad. Maar of het nu gaat om de zwarte tieners in de straten van Baltimore, de politieagenten die jacht op hen maken, de uitgeperste dokwerkers of de ontmoedigde leraars, ‘The Wire’ laat zien hoe iedereen in de stad onherroepelijk opgeslokt en vermalen wordt door the powers that be, door het kapitalistische systeem boven hun hoofd waar ze weinig of geen vat op hebben. Dat klinkt een beetje als een cursus sociologie in de eerste bachelor pol & soc, maar de reeks zit gelukkig tjokvol onvergetelijke personages – Omar! McNulty! Stringer Bell! – geweldige dialogen en briljant opgebouwde scènes, en is één van de weinige series met een zo goed als perfect einde. Wie ‘The Wire’ nooit gezien heeft, weet niet tot wat televisie in staat is.

The Young Pope

The Young PopeBeeld web

Pakweg tien jaar geleden zou een tv-serie over de paus, gemaakt door één van de beste Europese regisseurs en met een wereldberoemde filmster in de hoofdrol, vrijwel automatisch hoge ogen hebben gegooid. Maar toen het door Paolo Sorrentino geregisseerde ‘The Young Pope’ verscheen, met Jude Law als een jonge, rebelse paus, bleef de serie een beetje onopgemerkt tussen de tientallen nieuwe reeksen die Netflix en co. over de wereld uitkieperden. Onterecht, want de serie behoorde tot het beste dat 2016 te bieden had. Al van bij het begin, een droomscène waarin Law op het prachtig verlichte San Marcoplein in Venetië van onder een berg baby’s tevoorschijn kruipt, is duidelijk dat Sorrentino alle registers wou opentrekken, en ook daarna zijn de oogverblindende tableaus niet te tellen. Bovendien kan ‘The Young Pope’ bogen op één van de beste, meest originele soundtracks sinds lang, met muziek van Béla Bartók over Jefferson Airplane tot Opus (‘Live is Life’!) en Soulwax. Het tweede seizoen – ‘The New Pope’ met John Malkovich als de nieuwe kerkvorst – is al even sterk.

Togetherness

‘Togetherness’Beeld web

Door de gebroeders Mark en Jay Duplass geschreven en geregisseerde Amerikaanse dramedy over twee koppels die in hetzelfde huis wonen in een suburb van Los Angeles. Eén koppel is getrouwd, heeft twee jonge kinderen en ontdekt dat de vonk tussen hen helemaal weg is. Bij het tweede koppel is het nog een graadje erger: ze hebben geen kinderen, en ze krijgen voor de rest ook al niks van de grond, op professioneel noch op romantisch vlak. En nu ze de 40 naderen, zijn ze bang dat ze nooit meer iets zullen vinden dat betekenis geeft aan hun leven.

Treme

‘Treme’Beeld HBO

Drie maanden na de verwoestende passage van orkaan Katrina proberen de inwoners van New Orleans hun leven terug op orde te krijgen. ‘Treme’ (spreek uit: trem-mei) zoomt in op een bonte verzameling personages – jazzmuzikanten, advocaten, een Mardi Gras Indian chief, dj’s, universiteitsprofessoren, losers en misfits – en dooradert dat met kleine maar doeltreffende shots nostalgie. ‘Treme’ is traag, poëtisch, melancholisch en qua toon moeilijk voor één gat te vangen, en wellicht net daardoor helaas ook pijnlijk ondergewaardeerd (de reeks wordt op handen gedragen door de critici en de fans, maar kon nooit grote legioenen kijkers lokken). ‘Treme’ is ook vintage David Simon (‘The Wire’, ‘The Deuce’), een televisiemaker die zijn tijd nog weet te nemen om een verhaal – in dit geval een ode aan de levensvreugde – zo juist mogelijk te vertellen.

True Detective

‘True DetectiveWhyBeeld HBO

Politieseries spelen zich meestal af in grootsteden zoals New York, Los Angeles of Halle, maar niet ‘True Detective’. De baanbrekende anthologiereeks van Nic Pizzolatto gaat ’t liever zoeken in de barre, mystieke, met een onheilspellende gloed omgeven locaties in de backwoods van Amerika, waar de misdaden nog vuiler zijn dan het armoedige volkje. Toegegeven: seizoen twee was een stinker, maar seizoen één, met Woody Harrelson en een onnavolgbaar filosoferende Matthew McConaughey, blijft een klassieker. En zelf vonden wij seizoen drie, waarin Oscar-winnaar Mahershala Ali in de Ozarks enkele decennia lang naar twee vermiste kinderen blijft speuren, nóg straffer.

Westworld

‘Westworld’Beeld web

Vergeet Westeros, ‘Westworld’ is uw nieuwe verslaving. Dr. Robert Ford (Anthony Hopkins) ontwierp een futuristisch westernpretpark met levensechte robots waar iedereen met een goed gevulde portefeuille z’n gang mag gaan. Wat doet een mens met een ander als zijn acties geen gevolgen hebben? En bestaat dat wel, een handeling zonder gevolgen? De eerste twee seizoenen van ‘Westworld’ zaten ingenieus in elkaar en waren bloedstollend spannend. In 2020 verschijnen nieuwe afleveringen en ditmaal is ook Aaron Paul, Jesse Pinkman uit ‘Breaking Bad’, van de partij. Dat belooft, bitch!

Why Women Kill

Why Women KillBeeld CBS

Tv-maker Marc Cherry beleefde een kleine twintig jaar geleden zijn moment de gloire, toen de door hem bedachte serie ‘Desperate Housewives’ wereldwijd een kijkcijfersucces werd. Sinds het einde van die reeks, in 2012 na acht seizoenen van steeds mindere kwaliteit, had hij niets noemenswaardigs meer geproduceerd, tot hij vorig jaar zijn comeback maakte met ‘Why Women Kill’, een erg amusante en spannende soap waarin net als in ‘Desperate Housewives’ vrouwen de hoofdrol opeisen. ‘Why Women Kill’ volgt het leven van drie koppels die in drie verschillende periodes - 1963, 1984 en 2019 - in hetzelfde huis wonen. Telkens ontdekken de vrouwen dat hun man ontrouw is geweest of verliefd is op iemand anders, en dat zorgt ervoor dat er in elk van de drie verhalen op het einde van het seizoen iemand sterft. Wie, hoe en waarom, dat kom je gaandeweg te weten in deze erg goed gemaakte serie die je heel vaak op het verkeerde been zet en onderweg ook zinnige dingen te vertellen heeft over hoe de rollenpatronen door de jaren heen zijn veranderd.

U weet niet wat te streamen? Gebruik onze interactieve gids op humo.be/kijken

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234