null Beeld FRANCE TELEVISIONS
Beeld FRANCE TELEVISIONS

FILM★★☆☆☆

28 Days Later

Vergeleken met het afschuwelijke virus uit de apocalyptische zombiethriller '28 Days Later' is het Sars-virus maar een braaf beestje. Ga maar na: zodra u door het zombie-virus bent aangestoken, transformeert u onherroepelijk in een nietsontziende bloeddorstige moordmachine (je kunt de slachtoffers strikt gezien geen zombies noemen, want ze hebben nooit onder de zoden gelegen).

Vergeleken met het afschuwelijke virus uit de apocalyptische zombiethriller '28 Days Later' is het Sars-virus maar een braaf beestje. Ga maar na: zodra u door het zombie-virus bent aangestoken, transformeert u onherroepelijk in een nietsontziende bloNee, dan nog liever herpes! De trouvaille van '28 Days Later' is dat de zombies zich niet voortbewegen alsof ze drie flessen jenever achterover hebben geslagen, zoals in de traditionele zombiefilms, maar razendsnel en ongelooflijk beweeglijk zijn, - iets wat ze, vreemd genoeg, een stuk minder dreigend maakt dan de slaapwandelende griezels uit de films van George A. Romero (eigenaardig: hoe trager een monster op je afkomt, hoe akeliger). Vooral in de eerste helft van het op digitale video gedraaide '28 Days Later' laat regisseur Danny Boyle enthousiast zien dat hij, ondanks een mislukte doortocht in Hollywood, nog steeds een ongelooflijke crack is: de proloog is snoeihard in your face, en de scènes in de verlaten straten van Londen - niet te geloven dat hier geen digitale effecten aan te pas zijn gekomen - ademen een ijzingwekkend doemgevoel uit (al breekt die dekselse gitaarmuziek de sfeer wel een beetje). Maar zodra de hoofdpersonages de stad achter zich hebben gelaten en op een kasteel bij een groepje hondsgeile militairen terechtkomen, stuikt de film als een dronken zombie in mekaar: de doemsfeer kwijnt weg, de acteurs verslappen, scenarist Alex Garland laat zijn moralistische, van 'The Beach' bekende 'de mens is zélf zijn ergste vijand'-plaatje nog eens afspelen, en het geheel ontaardt in een ongeïnspireerd en routineus afgewikkeld slasherfest. Zelfs Boyles naaldscherpe mise-en-scène kan de zaak niet meer redden. Romero's 'Night of the Living Dead' blijft voorlopig de ultieme zombiefilm; '28 Days Later' neemt, naast 'The Omega Man', ergens middenin het peloton plaats.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234