null Beeld

100 beste films

#74: 'The Last Wave' (Peter Weir, 1977)

Humo's filmjournalist Erik Stockman presenteert: de 100 beste films aller tijden! Of liever: een hoogstpersoonlijke, dwarse hitparade van films die, althans volgens (es), de blikkerende tand des tijds hebben doorstaan. Een onconventioneel rariteitenkabinet waarvan de deuren telkens op woensdag, vrijdag en zondag wijdopen zwaaien. Vandaag: 'The Last Wave' van Peter Weir. Licht, camera, actie!

We mogen er niet aan denken, maar... zou het waar kunnen zijn? Zou het kunnen dat de klimaatopwarming, en alle vreemde fenomenen die met die opwarming gepaard gaan (tsunami’s, smeltende poolkappen, bosbranden, heerlijk warme novemberdagen, madeliefjes in december), het voorteken vormen van iets anders – de laatste golf?

Dat soort sombere gedachten maalt door het hoofd na het bekijken van ‘The Last Wave’, een film met een ultrageheimzinnige, diep verontrustende, omineuze uitstralingskracht.

Ongewone weerfenomenen teisteren Sydney: onverklaarbare stofstormen, neerkletterende hagelbollen die groter zijn dan tennisballen, zwarte regen, nooit eerder waargenomen plensbuien – mooi meegenomen is dat het hemdje van de knappe schooljuf prompt in een doorkijkbloes verandert.

Weerkundigen, zo horen we op de radio, wijten de fenomenen aan een groot lagedrukgebied dat oprukt vanuit het zuidpoolgebied, maar wij voelen meteen dat er iets anders aan de hand is. In dat onheilspellende klimaat neemt advocaat David Burton (Richard Chamberlain) de verdediging op zich van vijf Aboriginals die ervan worden verdacht een stamgenoot om het hoekje te hebben geholpen. Zelf ontkennen ze (‘Billy is doodgegaan. Meer niet’) maar Burton begint te vermoeden dat er sprake is van een rituele moord; dat Billy moest sterven omdat hij iets had gezien wat hij niet mócht zien. De zaak trekt Burton dieper en dieper mee in het bevreemdende universum van de Aboriginalcultuur; een universum waarin de concepten van tijd en ruimte een andere betekenis krijgen; een wereld vol vreemde voorspellingen, rotsschilderingen, ceremoniële riten, doodsbeentjes en stamtovenaars.

Burtons werkelijkheid begint gaandeweg te veranderen, en de onze ook; als het goed is, zal u tot in uw tenen voelen dat er in ‘The Last Wave’ een occulte voodoo aan het werk is. In de rol van Chris, één van de vijf verdachten, zullen sommigen onder u David Gulpilil herkennen, de enige Aboriginal die het tot wereldberoemd acteur wist te schoppen: zo speelde hij mee in ‘Walkabout’, ‘Crocodile Dundee’, ‘The Proposition’ en de magnifieke jeugdfilm ‘Storm Boy’.

De regie is van Peter Weir, een Australische cineast die in Hollywood naam maakte met de box office-hits ‘Witness’, ‘Dead Poets Society’ en ‘The Truman Show’. Allemaal puike films, daar niet van, maar wij verkiezen Weirs vroege, Australische films, waarin hij zich een grootmeester toonde in het scheppen van een unheimliche, uit één of andere droomkoffer opkringelende mood: ‘Picnic At Hanging Rock’, ‘The Last Wave’, ‘The Year of Living Dangerously’.

In Australië – dat weidse, diep ontzag inboezemende continent – hangt op sommige plekken een heel speciale atmosfeer, een sfeer van bijgeloof en mystiek, en niemand wist die atmosfeer beter te vatten dan Peter Weir in ‘The Last Wave’, een film waarin cinema, realiteit, en hallucinatie als de binnenwateren van een geheimzinnig land in elkaar overvloeien.

In ‘The Last Wave’ wordt vaak gesproken over de ‘droomtijd’, een soort parallelle realiteit waarin de voorvaderlijke geesten van de Aboriginals rondzweven; en we zouden zweren dat ‘The Last Wave’ je effectief meezuigt in een soort droomtijdverhaal. De droomtijd zindert ook door in de dreigende soundscapes, en in die bevreemdende mix tussen elektronische muziek en didgeridooklanken.

‘The Last Wave’ is een film die bij machte is om een mens écht bang te maken; niet zoals een bloederige horrorfilm je de stuipen op het lijf kan jagen, maar zoals een droom je soms bang kan maken. De volgende keer dat u de regen tegen uw raam hoort kletteren, denk dan aan Chris en zijn Aboriginal-vrienden; denk dan aan de laatste golf...


Bekijk de trailer van 'The Last Wave':

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234