'7500'Beeld Amazon

film★★★½☆

‘7500’: IJskoude rillingen langs de ruggengraat

Het eerste beeld: een korrelige opname van enkele mannen die door de vertrekhal van de internationale luchthaven in Berlijn stappen. Het volgende beeld, eveneens afkomstig van een hoog opgehangen bewakingscamera, laat zien hoe de mannen hun jassen en hun riemen rustig in een plastic bak leggen en zich gewillig laten fouilleren door de veiligheidsagenten. 

Een ijskoude rilling trekt langs de ruggengraat: dit lijkt akelig goed op de wazige beelden van Mohammad Atta die samen met zijn medekapers langs de security op Portland International Airport passeert, of van de man met het hoedje die in de vertrekhal van Zaventem een bagagekarretje voortduwt. Na die onheilspellende, door een dreigende bromtoon ondersteunde openingsbeelden, snijden we naar de donkere en voorlopig nog stille cockpit van een passagiersvliegtuig, waar Tobias, de eerste officier (Joseph Gordon-Levitt in zijn eerste hoofdrol sinds ‘Snowden’) routineus enkele schakelaars boven zijn hoofd overhaalt en aldus de talloze schermpjes en wijzerplaten tot leven laat komen. 

En nu valt te hopen dat u géén last hebt van claustrofobie, want de volgende zenuwslopende 90 minuten zal de camera die benepen cockpit niet meer verlaten. Terwijl de gezagvoerder (Carlo Kitzlinger) een geel hesje pakt en even naar buiten stapt (de ervaren luchtreizigers onder u weten dat hij géén sigaretje gaat roken, maar de buitenkant van het toestel gaat inspecteren) komt een stewardess, Gokçe geheten, aan Tobias vertellen dat hun zoontje geen plekje krijgt op de kleuterschool. Dat de Amerikaanse, in Duitsland residerende eerste officier er een liefdesrelatie op nahoudt met een Turks-Duitse stewardess vormt een aardige realistische touch: in Berlijn, waar men qua integratie net iets verder staat dan in Merendree of Poelkapelle, is het immers de normaalste zaak van de wereld dat Westerlingen op vrijersvoeten gaan met partners van Turkse of Marokkaanse origine. 

In een zakelijke filmstijl die de graad van realisme verder omhoog stuwt, zien we hoe de bemanning de laatste voorbereidselen treft voor de takeoff – het laatste papierwerk, de checklist, de vertrekbriefing (‘We verwachten te taxiën via Romeo, Whiskey en Bravo, landdingsbaan 26 links.’) Ofschoon er nog niets ophefmakends is gebeurd, zit je tegen dan al van pure spanning met de fameuze knoop in je maag – en let op, want hierna volgen spoilers. Luttele minuten na het opstijgen breekt de hel los - twee mannen denderen de cockpit binnen; de gezagvoerder weet nog net ‘Mayday, European 162!’ te roepen; een worsteling; gehijg en geschreeuw; een mes; bloedvlekken. Mijn Heer, is het zó gegaan in de cockpits die werden gekaapt op 9/11 – zo meedogenloos, zo brutaal, zo snél? 

Hoe de vlucht verder verloopt, moet u zelf maar op Amazon bekijken – al zou het weleens kunnen dat u door de ondraaglijke spanning de helft van de tijd de ogen zal moeten dichtknijpen. Overigens behoren wij níet tot die paar critici die ‘7500’ door de mangel halen omdat de makers geen uitleg geven over de beweegredenen van de Islamitische terroristen: we zitten hier in een strakke thriller, níet in een exposé over terrorisme. Toch gaan de makers één keer uit de bocht: dat de gsm van die ene kaper uitgerekend tijdens de climax begint te rinkelen kan er nog mee door, maar moest het nu werkelijk zijn máma zijn die aan de andere kant van de lijn hangt? Duh! Een kleffe uitschuiver in een voor de rest razend knap gemaakte, prima vertolkte en van onversneden suspense uiteenbarstende one location-vliegtuigthriller die ter hoogte van uw hartstreek voor de nodige turbulentie zal zorgen. 

Romeo, whiskey, en vooral: bravo!

Nu te bekijken op Amazon.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234