'Bridgerton' Beeld LIAM DANIEL/NETFLIX
'Bridgerton'Beeld LIAM DANIEL/NETFLIX

de val van netflix

Abonnementen tot 22 euro per maand en de moordende concurrentie: Netflix zit in de problemen

Netflix was lang de nummer één streamingdienst ter wereld, maar de stevige concurrentie van platforms als Disney+ en HBO Max begint zijn tol te eisen. Voor het eerst sinds 2011 kampt de film- en seriegigant met een neergang in abonnees en vandaag verdampte bijna 46 miljard euro aan beurswaarde op Wall Street. Wat is er aan de hand?

Gudo Tienhooven

Het valt niet meer te ontkennen: Netflix heeft een probleem. Het aandeel verloor in de vroege handel vandaag 31 procent, daarmee verdampte bijna 50 miljard dollar aan beurswaarde. De val op Wall Street volgt op het nieuws dat het bedrijf aan het einde van het eerste kwartaal 200.000 betalende gebruikers minder had dan drie maanden eerder. Bovendien is de verwachting dat in het lopende kwartaal nog eens 2 miljoen abonnees zullen vertrekken. Er zijn talloze redenen te bedenken.

Door de pandemie bleven mensen meer binnen en was er behoefte aan thuisamusement. Inmiddels zijn in veel landen de bioscopen, theaters en restaurants weer geopend. Het is ook een tijd waarin we door de toegenomen inflatie ons uitgavenpatroon kritischer tegen het licht houden.

Maar het feit dat Netflix voor het eerst een serieuze klap te verwerken heeft, raakt vooral aan een ander fenomeen. De concurrentie is tegenwoordig moordend. Netflix beet ooit het spits af, maar hoe populairder deze moderne videotheek werd, hoe meer de behoefte van filmstudio’s als Disney om de eigen titels zélf aan te bieden. Dat geldt ook voor Warner Bros. Die krijgt een aardig bedrag voor de aanwezigheid van ‘Friends’ op Netflix, maar het is voor de productiereus veel aantrekkelijker deze serie uit de eigen collectie exclusief te houden voor HBO Max met wie ze in deze streamingoorlog samen optrekt. ‘Friends’ is niet meer op Netflix te zien.

Populaire serie Friends was voorheen op Netflix te zien, maar is nu exclusief op HBO Max. Beeld HBO
Populaire serie Friends was voorheen op Netflix te zien, maar is nu exclusief op HBO Max.Beeld HBO

Straks betalen we tot 22 euro per maand voor Netflix

Netflix wordt ook duurder voor ‘accountdelers’. Wie in de toekomst een account wil delen, zou een Standaard of Premium-abonnement moeten hebben. Dat zijn de abonnementen waarmee je gelijktijdig op twee of vier apparaten tegelijkertijd kunt kijken, officieel alleen binnen je eigen gezin.

Vervolgens kun je op een speciale pagina een sub-account maken, waarmee je iemand buiten je huishouden kunt laten meekijken. Dat kost een beetje extra: in Costa Rica, een van de landen waar Netflix experimenteert met de nieuwe abonnementen, rekent de streamingdienst 2,99 dollar per maand extra.

Wat u straks betaalt voor een abonnement:

- Netflix Standaard (twee apparaten) + één extra persoon buiten het gezin: 14,99 euro per maand (nu is dat 11,99)

- Netflix Premium (vier apparaten) + één extra persoon buiten het gezin: 18,99 euro per maand (nu is dat 15,99)

Bij de test in Latijns-Amerika mag je maximaal twee extra personen toevoegen. Daardoor lopen de prijzen op tot maximaal 17,99 en 21,99 euro per maand.

Winst maken niet belangrijkste doel

Winst maken was nooit het belangrijkste doel van Netflix, dat overigens nog altijd wereldwijd dik 200 miljoen klanten bezit. De strategie: zolang ze de nummer één-positie behouden, blijf je investeerders vinden en pomp je het geld in het maken van eigen films en series zoals ‘Stranger Things’ en ‘Bridgerton’. Maar de aandelen zijn dus nu gedaald. Consumenten worden door het enorme aanbod aan alternatieven gedwongen keuzes te maken.

De concurrenten zijn intussen slim in het vinden van toegevoegde waarde. Ze richten zich steeds meer op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Ze bombarderen de kijker niet à la Netflix, die vooral heel véél in huis heeft, met de zoveelste misdaaddocumentaire of ander inwisselbaar aanbod.

Millie Bobby Brown en Sadie Sink in ‘Stranger Things’ Beeld Netflix
Millie Bobby Brown en Sadie Sink in ‘Stranger Things’Beeld Netflix

Disney bezit Marvel en lanceert dus zo nu en dan een nieuwe superheldenreeks (onlangs nog ‘Moon Knight’) en HBO Max kan de blijvend populaire ‘Harry Potter’-wereld uitbreiden met series en specials (net nieuw: een Potter Quizshow!). Netflix heeft geen eigen superhelden, animatiefiguurtjes of een merk als ‘Star Trek’ om de fan bij zich te houden.

Onlangs kondigde de Amerikaanse streamingdienst voor het eerst een eigen mobiele game aan, gebaseerd op het internationaal populaire kaartspelletje ‘Exploding Kittens’. Om het hoofd boven water te houden, zullen ze meer van dergelijke initiatieven moeten uitproberen, anders is het een kwestie van tijd voor ze door een andere dienst opgekocht worden. Het blijft een even simpele als ijzeren economische wet: het bedrijf met de diepste zakken wint.

Lees ook

Net als in ‘Twee zomers’ dient het geweld tegen vrouwen in de Netflix-hitserie ‘Anatomy of a Scandal’ vooral om spanning op te bouwen

Tragischer dan ‘Breaking bad’ en met een geheim wapen: waarom u dringend naar ‘Better call Saul’ moet kijken

(AD)

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234