PixarBeeld Humo

Humo streamtDisney+

Alle Pixar-films gerangschikt: van de ellendigste clownvis tot het wonderbaarlijkste speelgoed

Virtueel vuurwerk! In november zal het precies 25 jaar geleden zijn dat de Pixar Animation Studios de wereld in vervoering brachten met ‘Toy Story’, de allereerste tekenfilm die volledig bestond uit computergegeneerde beelden. Sinds ‘Toy Story’ heeft Pixar nog eens 21 digitale animatiefilms op de netvliezen losgelaten, die u nu allemaal kunt terugvinden op Disney +. Wij hebben ze voor u in een ranglijst gegoten: van de ellendigste clownvis tot het wonderbaarlijkste speelgoed.

22 FINDING DORY

Het langverwachte maar o zo teleurstellende mossel-noch-vis-vervolg op het zoveel betere ‘Finding Nemo’ verloste ons voorgoed van de illusie dat de films van Pixar keer op keer artistiek hoogwaardige producten zijn. Of, om het iets prozaïscher uit te drukken: ook de anders zó betrouwbare tekentovenaars van Pixar schijten weleens stokvis.

21 CARS 2

Zeker, op puur grafisch vlak leverde Pixar zoals gewoonlijk bijzonder straf werk – denk aan die verbluffende James Bond-achtige openingsscène met die Aston Martin op het booreiland, of aan de wijzerplaat van de Big Ben-toren in London die op een chassis lijkt te rusten. Maar op verhalend vlak loopt deze geesteloze sequel nog sneller leeg dan een Tesla die zonet de laadpaal heeft gemist.

20 MONSTERS UNIVERSITY

Ach, de kleinsten onder ons kunnen zich best wel amuseren met de campusavonturen van Mike en zijn monstervriendjes. Maar in 2013 vormde deze bedroevend onkomische sequel op het leuke ‘Monsters, Inc.’ een nieuw bewijs (na het eveneens tegenvallende ‘Cars 2’) dat de magische touch van Pixar het af en toe moet afleggen tegen de industriële sleur.

Monster's UniversityBeeld Pixar

19 THE GOOD DINOSAUR

Eén keer geschaterd: namelijk met die vier dino’s die in navolging van de oorlogswondenscène in ‘Jaws’ rond een knetterend kampvuur zitten op te scheppen over hun littekens. Voor de rest zullen zelfs de meest fanatieke Pixar-fans moeten toegeven dat het ‘We moeten de weg naar huis terugvinden!’-verhaaltje en de ‘Je moet door je angst heen!’-boodschap meer thuishoren in een oertijdmuseum dan in een Pixarfilm.

18 INCREDIBLES 2

Net zoals in de eerste film valt er opnieuw te gieren met het gezinnetje van Mr. Incredible, en dan vooral met die baby die zijn krachten nog niet onder controle kan houden. Maar ondanks de slimme omkering van de rollen – deze keer is het Elastigirl die de wereld mag redden – voelt de sequel bij momenten een beetje aan als lopende band-werk. 

The Incredibles 2Beeld Pixar


17 BRAVE

Een koning, een koningin, een rebelse prinses, een heks die zich in het donkere woud ophoudt: ondanks de mooie designs leunt ‘Brave’ eerder aan bij de klassieke Disneyfilms dan bij de grensverleggende magie van Pixar. Niets mis mee, maar waar is de melancholie van ‘Up’, de poëzie van ‘Wall-E’, of de epische hartenklop van ‘Finding Nemo’?

16 A BUG’S LIFE

Nadat ze met ‘Toy Story’ een grensverleggend visitekaartje hadden afgeleverd, bewezen John Lasseter en zijn kompanen met het grappige en nu en dan bijzonder griezelige (Hopper de sprinkhaan!) ‘A Bug’s Life’, de eerste Pixar-film die wordt voorafgegaan door het bekende logo met de heen en weer springende gloeilamp, dat het mogelijk is om álles digitaal te animeren - zélfs de duizelingwekkend complexe insectenwereld. Waarom ‘A Bug’s Life’ dan toch zo laag staat? Omdat we Flik en Dot nét iets minder memorabel vinden dan Maja de bij en Willie.

15 CARS 3

Alsof ze voelden dat ze na het lamentabele ‘Cars 2’ iets goed te maken hadden, kwam Pixar in 2017 aanzetten met een episode die opnieuw de charme en de nostalgie uitademt van de eerste aflevering. Kom aan ons hart, Bliksem McQueen, jij oude lekbak!

14 RATATOUILLE

Heel veel Pixar-fans zullen ons als een kaalgeplukte kalkoen héél traag boven een vuurtje willen roosteren omdat we Remy de rat zo laag in onze persoonlijke ranking hebben gezet. Nu geven we toe dat ‘Ratatouille’ heerlijk entertainment biedt en dat de mannen achter de tekentafels alweer grensverleggend werk hebben verricht – de crème liquide gutst verbluffend realistisch uit de kookpotten – maar we kunnen het niet helpen: op de één of andere manier mist ‘Ratatouille’ die speciale betovering en de dromerige fantasie van de allergrootste Pixar-klassiekers.

'Ratatouille'Beeld Disney

13 TOY STORY 3

Buzz Lightyear die na een foute reset in Spaanse modus springt: om je een breuk te lachen. Maar onder de fun voel je behoorlijk serieuze thema’s borrelen: de angst om te worden afgewezen; het genadeloze voorbijtikken van de tijd; het moeten vaststellen dat vriendschappen misschien niet eeuwig blijven duren. Níet de beste ‘Toy Story’ ooit, maar wel een hele mooie.

12 MONSTERS, INC.

Wat elk kind weet, werd door ‘Monsters, Inc.’ voor de hele wereld eindelijk aanschouwelijk gemaakt: namelijk dat er in de kleerkast op de kinderkamer monsters huizen. Méér nog: voorbij die kast ligt er een bruisende parallelle wereld waar monsters van diverse pluimage (Hallo, Mike! Hallo, Sullivan!) iedere nacht zware arbeid dienen te verrichten ten einde de angstkreten van onze ukken te verzamelen. Wie dit subtoppertje ziet, slaakt vooral kreten van vreugde en bewondering.

11 ONWARD

De tovenaars van de Pixar Animation Studios zijn altijd op hun best wanneer ze hun grafische meesterschap kunnen koppelen aan een oprecht ontroerend verhaal. En ‘Onward’ hééft zo’n verhaal: in een wereld vol mythische toverwezens gaan twee broers in een aftands busje op zoek gaan naar een magische steen die het mogelijk moet maken om nog één dag door te brengen met hun overleden vader. Snik.

OnwardBeeld pixar

10 THE INCREDIBLES

In 2008, in hetzelfde jaar dat ‘Iron Man’ het Marvel Cinematic Universe op gang trapte, trok Pixar een blik vol onvergetelijke superhelden open: Mr. Incredible, de heldhaftige vader die het een beetje lastig heeft om de juiste balans te vinden tussen carrière en gezin! Frozone, de superheld die alles - behalve uw lachspieren - kan doen bevriezen! En onze eigen favoriet: Elastigirl, de dame die zich kan uitrekken tot in uw hart!

9 COCO

Wie eens het stuntelige loopje van een skelet wil aanleren, moet absoluut eens gaan zitten voor deze bevreemdende parel, waarin Pixar u meevoert naar het met een feeërieke kleurenpracht tot leven gebrachte Land van de Doden. Wat volgt is een ontroerende maar allesbehalve macabere trip die ons de hoop geeft dat we in die andere wereld zullen worden herenigd met de geliefden die we hebben verloren. Enfin, als u tenminste toestemming krijgt van het Departement van Familieherenigingen.

CocoBeeld Pixar

8 CARS

Vrrrroooaaarrr, hier is Lightning McQueen weer! Zelfs wie onpasselijk wordt van benzinedampen, kán niet anders dan bezwijken voor deze van pure charme uiteenspattende animatiefilm die steunt op het eenvoudig maar briljante idee dat elke auto een verschillende persoonlijkheid heeft. Wist u trouwens dat toenmalig Pixar-opperhoofd John Lasseter, een zelfverklaarde fan van de Belgische stripwereld, de nachtscènes in ‘Cars’ baseerde op de manier waarop Asterix-tekenaar Uderzo zijn personages in het donker tekende?

7 TOY STORY 4

In het alweer hoogstaande ‘Toy Story 4’ maken Woody en Buzz kennis met een griezelige pop met een kapotte voicebox, een stuntmotorrijder met een laag zelfbeeld, én met een nagelnieuw onvergetelijk personage: Forky, het ongelooflijk sympathiek plastieken vorkje. Of het zielsontroerende afscheid van Woody op het eind van ‘Toy Story 4’ nu echt het einde markeert van Pixars meest lucratieve franchise is op dit moment onduidelijk, maar van ons mogen onze vrienden terugkomen.

6 UP

De magnifieke ouverture, waarin we zien hoe Carl en Ellie samen oud worden in hun kleine gezellige huisje, benadert de perfectie. En de look van de film, die men best op een zo groot mogelijk scherm bekijkt, en dus niet op uw iPhone, is als immer fabuleus: de art deco-zeppelin van Charles Muntz! De machtige waterval op Paradise Falls! Een prachtig avontuur, dat je zin geeft om aan een tros ballonnen te gaan hangen en het zwerk in te zweven.

Doug uit 'Up'Beeld Pixar

5 INSIDE OUT

Angst, woede, verdriet, de dreigende schaduw van een loodzware depressie bij een kind: het klinkt teneerdrukkend, maar laat het aan Pixar om over die onderwerpen een geweldige film te maken die prachtig verbeeldt hoe het voor een klein meisje is om met haar emoties te worstelen. Het kost de makers weliswaar een beetje tijd en moeite om de juiste werking van dat controlecentrum in Rileys brein uiteen te zetten, maar daarna zijn we vertrokken voor een ingenieus, grappig en bij momenten zielsontroerend avontuur.

4 FINDING NEMO

‘Die van Pixar denken dat ze alweer een fantastische film hebben gemaakt. Maar ze hebben het mis: dit is lang niet zo goed als hun vorige films.’ Aldus Disneybaas Michael Eisner nadat hij ‘Finding Nemo’ op een testscreening had mogen bekijken. Hoe een mens dwalen kan: niet veel later zou ‘Finding Nemo’ uitgroeien tot één van Pixars allergrootste successen. Onze herinneringen aan de wanhopige zoektocht van Marlin, aan de capriolen van Bruce de haai en aan de fabuleus vormgegeven onderwaterpracht zullen in ieder geval langer in leven blijven dan al die clownvisjes, siamese kempvissen en aquariumkasten die na de bioscooprelease van ‘Finding Nemo’ in de dierenwinkels massaal werden verkocht.

Finding NemoBeeld Pixar

3 TOY STORY

Zijn vestimentaire smaak liet traditioneel te wensen over (die spuuglelijke Hawaïaanse hemden!), idem dito voor zijn gedrag op de werkvloer (in 2018 werd hij na een MeToo-schandaal met pek en veren de Pixar-studio uitgejaagd), maar John Lasseter was wél visionair toen hij in de jaren 80 geloofde dat er een toekomst was weggelegd voor digitale tekenfilms en samen met Apple-baas Steve Jobs de Pixar Animation Studios oprichtte. Hun eerste langspeler ‘Toy Story’ was, behalve een schitterend stuk entertainement én een commerciële voltreffer, ook een absolute mijlpaal: het era van de digitale animatiefilm was aangebroken.

2 Wall•E

De eerste woordenloze veertig minuten, waarin een mens duizend ogen te kort komt om te zien hoe Wall•E, het zich op roestige rupsbandjes voortbewegende, op zonneenergie functionerende afvalverwerkingsrobotje moederziel alleen de enorme afvalbergen tracht te sorteren, waarna hij zich terugtrekt in zijn met memorabilia volgestouwde container, behoren waarschijnlijk tot het indrukwekkendste wat de magiërs van Pixar ooit hebben gecreëerd.

Wall-EBeeld Pixar

1 TOY STORY 2

Na het gigantische succes van het briljante ‘Toy Story 2’ verkondigde Lasseter dat het sprookje van het tot leven komende speelgoed voorgoed uit was: nóg beter doen was onmogelijk, meende hij. Intussen zijn er nog twee sequels verschenen, en die vijfde zal er ook wel komen, maar volgens ons had Lasseter ergens wel gelijk: heerlijker, magischer, grappiger en gaver dan ‘Toy Story 2’ kan een film bijna niet worden. En dan nu, allemaal samen: op naar de sterren, en daar voorbij!

Toy Story 2Beeld Pixar
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234