null Beeld ID Photoagency
Beeld ID Photoagency

kijktip'Alleen Elvis blijft bestaan'

‘Alleen Elvis’ en Marie Vinck in sync: ‘Zó voelt dat, bekend zijn’

Marie Vinck die een afgehakte hand uit een Brussels kanaal opvist in haar nieuwe film ‘Ritueel’. Marie Vinck in ‘The Sheep Song’ van FC Bergman. Marie Vinck in ‘Loft’. We kunnen blijven doorgaan, maar hé: het zijn niet ónze favoriete beelden waarover Thomas Vanderveken komende zaterdagavond alles wil horen in ‘Alleen Elvis blijft bestaan’.

Joshua Migneau

HUMO Na Joris Hessels, Ish Ait Hamou en Nina Van Eeckhaut was het aan jou om negen beeldfragmenten te kiezen. Een moeilijke opdracht?

MARIE VINCK «Echt wel. Ik heb toegestemd in het volle besef dat ik dit véél te serieus zou nemen (lacht). Ik heb avonden lang gepiekerd, was te kritisch en trok mijn keuzes voortdurend in twijfel. Maar ik heb er geen seconde spijt van gehad: ik vind het prachtig dat ik dit mag doen.»

HUMO Hessels bekende in zijn aflevering: ‘Ik loop niet zo hoog op met mezelf.’ Het is eerlijke televisie, hè?

VINCK «Ik hoop mezelf ook zo bloot te geven. Ik kan me voorstellen dat sommige gasten hun antwoorden zorgvuldig orkestreren, maar ik niet. Elk fragment dat ik koos, raakt me, maar ik weet niet altijd waarom – en dat vind ik prima. Ik wil onbevangen zijn, vertellen wat ik denk, in plaats van de kijker naar de mond te praten. Ik ben zenuwachtig voor die avond, al weet ik uit ervaring: ik kom wel op mijn pootjes terecht.»

HUMO Wat voor tv-kijker ben je?

VINCK «Ik ben een echte bingewatcher. Mijn favorieten zijn ‘Succession’, ‘Euphoria’, ‘The Crown’ en ‘The White Lotus’. Maar voor ‘Alleen Elvis’ wilde ik authenticiteit. Ik vond fictie te berekend en ging daarom hoofdzakelijk voor non-fictie.»

HUMO Kun je al een fragment prijsgeven?

VINCK «Vooruit, eentje: een pianoconcerto van Maria João Pires uit 1999. Pires is een gevierde Portugese pianiste die de ster van een orkestraal concert in Amsterdam moest worden, maar bij de eerste noten kwam ze tot een verschrikkelijk besef: ze had het verkeerde Mozart-concerto voorbereid. Hoe ze daarmee omspringt, is bijzonder.»

HUMO Welk fragment heeft het níét gehaald?

VINCK «Een stukje uit ‘The Rehearsal’, een ongelooflijke nieuwe HBO-reeks, te zien op Streamz. Bedenker Nathan Fielder zoekt uit of je het leven kunt repeteren. Hij huurt kindacteurs in om bij hem op een filmset te wonen, want hij wil weten of het ouderschap voor hem is weggelegd. Eén van de ingehuurde jongetjes heeft echter geen vader in zijn leven en klampt zich na de opnames aan Nathan vast als vervangpapa. Hartverscheurende televisie, maar jammer genoeg kregen we de rechten niet.»

HUMO In september kwam ‘Ritueel’ uit, je eerste film sinds 2017. Hoe voelt het om weer op het voorplan te staan?

VINCK «Tijdens de première was ik even in de war: ‘Ah juist, zó voelt dat, bekend zijn.’ Ik was het vergeten. Eerlijk? Ik heb het niet gemist.»

Alleen Elvis blijft bestaan
Canvas, zaterdag 3 december, 22.20

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234