Beeld Innersloth

Videogame★★★☆☆

‘Among Us’ is het verslavendste kutspel van het moment

Vanuit het niets doken ze op in driekwart van de memes op mijn tijdlijn: felgekleurde ruimtemannetjes die weggelopen lijken uit het ‘Club Penguin’-tijdperk. Ze bekleden de hoofdrollen van ‘Among Us’, zo blijkt, samen met ‘Fall Guys’ de meest gehypete indiegame van het moment. Ik trok m’n ruimtepak aan, nodigde Dirk Frimout uit en downloadde het spel gratis op mijn telefoon.

‘Among Us’ lijkt op het eerste gezicht erg simpel. Tien astronautjes voeren banale taken uit op een ruimtestation: kabels fixen, de motoren oliën of een drankje uit de automaat halen in de cafetaria. Ronduit saai, ware het niet dat er ook een anonieme saboteur rondwaart in de gangen. De ‘Impostor’ kan de lichten doven, de zuurstoftoevoer afsluiten of, in het ergste geval, een onschuldige speler bloedig vermoorden.

Wanneer een lijk wordt aangetroffen, kunnen de overlevers tijdens een spoedvergadering al chattend insinuaties maken. De astronaut die het kadaver als eerste rook, wordt bestookt met vragen: ‘Waar was je? Heb je iemand gezien?’ Er wordt gestemd op de meest verdachte speler, die vervolgens onverbiddelijk de ruimte in wordt geslingerd. Ziet de Impostor sterretjes, dan zegeviert gerechtigheid. Wordt een onschuldige ruimtevaarder van het schip geflikkerd, vervolgen zijn collega’s klappertandend hun werkdag.

De eerste keer dat ik de verrader mocht zijn, achtte ik het een goed idee om zélf het lijk van mijn slachtoffer te signaleren – dat zou een saboteur toch nooit doen? Het bleek een te goedkope tactiek, die door de incrowd ‘self report’ wordt genoemd. Twintig seconden later werd ik van het schip gegooid. Nog een gouden tip voor saboteurs: gedraag je niet verdacht in de buurt van een camera; in de security room kijkt men mee. En ruiken ze daar onraad, dan wordt er naar de cafetaria gespurt.

Among UsBeeld Innersloth

In de cafetaria staat namelijk een grote rode knop, waarmee elke speler één keer per spel een extra spoedbijeenkomst kan samenroepen. Dat is even vaak nuttig als vervelend: onvolwassen spelers misbruiken de knop om de lolbroek uit te hangen. Zo gebeurt het soms dat je in het midden van een taak naar de eettafel wordt geroepen voor een droge ‘ur mom’. Zelfs zonder pranks verloopt niet elke meeting even vlot. Doordat de tijd voor discussie beperkt is, krijgen veel vergaderingen eenzelfde voorspelbare dynamiek – zoals dat ook bij een potje ‘Weerwolven’ vaak het geval is.

Een laatste puntje van kritiek: hoewel het spel al twee jaar bestaat, zit het nog vol bugs. Zo worden stemrondes soms na een halve seconde geskipt, verdwijnen er spelersnamen en raken de kleuren in de war.

U merkt het: ‘Among Us’ is best een frustrerend kutspel, maar toch speel ik het al een week lang op bijna elk vrij moment. Het is vooral leuk wanneer je verschillende rondes met dezelfde spelers speelt, en onderhand wel weet dat die blauwe nogal opportunistisch is of die rooie weleens opzichtig een dolk in je rug durft te planten. De helft van de tijd zit je te vloeken op de gameplay of op medespelers die je onterecht beschuldigen, en toch druk je daarna weer op play again. Want, God, wat heb je zin om die idioten in het volgende spel één voor één genadeloos door de kop te knallen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234