Rick & Morty.

TELEVISIEAnimatieseries

Animatieseries zijn hipper (en beter) dan ooit. Dit zijn de allerbeste

De even absurde als geniale animatieserie ‘Rick & Morty’ is terug met nieuwe afleveringen op Netflix. Het streamingplatform beschouwt animatie als volwassen filmkunst, wat gouden tijden oplevert voor de liefhebber van het genre. Mede door andere overrompelende series als ‘Bojack Horseman’ en ‘Big Mouth’.

Ontdek hier de 100 beste series aller tijden volgens Humo.

Toen de Britse stripscenarist Warren Ellis in zee ging met Netflix, was hij even bang dat hij zijn ziel had verkocht aan de duivel. Dat zei Ellis, bekend van politiek radicale undergroundcomics als ‘Transmetropolitan‘, na een lezing bij het Utrechtse kunstenfestival Impakt. Het streamingbedrijf had Ellis vijf jaar geleden gevraagd een script te bedenken voor de nieuwe animatieserie ‘Castlevania‘, ontleend aan het gelijknamige computerspel. Hij stemde toe, maar vreesde bemoeienis met zijn schrijfwerk.

Die kwam dus niet. ‘Tot mijn verbijstering kreeg ik vrij baan. Ik kon doen wat ik wilde’, zei Ellis. ‘Dat had ik niet gedacht van zo’n groot bedrijf, waar de belangen zo groot zijn.’ Zijn vertrouwen in de mensheid was voor even hersteld.

Dat Netflix de animatie als volwassen filmkunst beschouwt, wisten vroege abonnees al vóór Ellis. Het aanbod van  hoogwaardige tekenfilms en cartoonseries was vanaf het begin van de streamingdienst veel groter dan dat van de concurrenten. Netflix werd allereerst een doorgeefluik van toppers uit het animatiearchief, van het nog altijd controversiële ‘Family Guy’ tot de volwassen ‘James Bond’-parodie Archer. En Netflix keek ver over de grens, want het verhief de Japanse anime tot een pijler onder het platform. Slim, want zo verbond Netflix een jonge groep kijkers aan de dienst.

De laatste jaren leek helemaal een hoogtij voor de animatie aangebroken. Allereerst werd België verrast met de baanbrekende serie ‘Rick & Morty’. In die reeks van de makers Justin Roiland en Dan Harmon doorkruisen een alcoholistische opa en zijn kleinzoon een parallel universum, waarbij de meest nihilistische filosofieën worden ontvouwd. De serie werd weinig geschikt geacht voor kinderen, maar jawel: Netflix zag het genie van de makers en gooide vier seizoenen op de server.

Over de controverses die Roilin en Harmon zich op de hals haalden –  in een scène werd seks met een babypop  gesuggereerd, en dat vond in de Verenigde Staten niet iedereen grappig – liet Netflix zich niet uit. De serie groeide uit tot een culthit, ook omdat veel volwassen kijkers de filosofische horror in de serie wel konden waarderen.

Iets soortgelijks gebeurde bij ‘Big Mouth’ van de Amerikaanse comedian Nick Kroll en de schrijver Andrew Goldberg. Ook het succes van die serie was opmerkelijk: ‘Big Mouth’ gaat over de ontluikende – of laten we zeggen: uit alle organen spattende – seksualiteit van pubers, en de smeerboel die ze daarbij maken. Pubers  vonden taboedoorbrekende afleveringen als ‘Ejaculatie’ en ‘Iedereen bloedt’ hilarisch. Maar ‘Big Mouth’ deed het ook geweldig bij volwassen kijkers, die zelf ook het een en ander hadden meegemaakt en misschien ook een paar verwarde pubers door het seksleven moesten gidsen.

Het was alsof zich in het bestand streamingconsumenten een nieuwe doelgroep had afgetekend: volwassen  kijkers die zich laten meeslepen door een getekende serie. De ‘Netflix Original’ ‘BoJack Horseman’ van Raphael Bob-Waksberg, een emotionele, heel menselijke serie over een sitcom-paard, roerde veel kijkers tot tranen. Daarna kwam Netflix met ‘Disenchantment’, van de makers van ‘The Simpsons’, met de pittig vulgaire en familiereeksen ‘Paradise PD’ en  ‘F is for Family’ en de peperdure poppenanimatie ‘The Dark Crystal’.

De kijker kon zijn lol op, met de golf aan hoogstaande animatie die dankzij Netflix aan een rijk nieuw leven leek begonnen. Op het concurrerende streamingplatform Amazon Prime Video verscheen eind vorig jaar het getekende drama ‘Undone’, van een van de makers van ‘BoJack Horseman’ en onder andere de Nederlandse animator ‘Hisko Hulsing’. Ook die serie kreeg voet aan de grond buiten de verstokte animatiekijkers.

F is for Family

Toen vorig jaar Disney Plus zich meldde op de streamingmarkt, moet bij de concurrentie met animatie-ambities  een alarmbel zijn afgegaan. Hoe zou Disney, een bedrijf dat bestaat dankzij animatie, zich op de getekende film en serie storten? Voorlopig zijn bij het platform veel klassiekers uit het eigen archief te zien, en de blockbusters van het door Disney overgenomen Pixar, van ‘Toy Story’ tot ‘Finding Nemo’. Maar deze maand liet Disney zien dat de animatie ook bij de nieuwe streamingreus een nieuw leven krijgt. In de serie ‘Short Circuit’ geven de Pixarstudio’s jong animatietalent de kans een eigen korte film uit te brengen. En al zijn hoofdstukken als ‘Toptoupetjes’ en ‘Bloem in de spiegel’ nog steeds kindvriendelijk:  avontuurlijke animatie levert de kweekvijver nu al op.

Misschien ontstaat er zelfs een kleine animatiewedloop, waarbij de kijker natuurlijk koning is. Het animatiefeest is alleszins nog lang niet voorbij.

Een greep uit de beste animatieseries die u kan streamen:

BoJack Horseman (Netflix)

Een van de allerbeste animatieseries van de laatste jaren kwam onlangs na zes seizoenen tot een prachtig einde.

Big Mouth (Netflix)

De serie Big Mouth is dwars en taboedoorbrekend, én ontzettend leuk. Grote thema’s als seks behapbaar maken, dat kunnen cartoons als de beste. De nieuwe puberserie Big Mouth bijvoorbeeld. Een béétje vunzig, maar o-zo-bevrijdend.

Disenchantment (Netflix)

Wat wil de vader van The Simpsons, Matt Groening,met zijn nieuwe middeleeuwse sprookjesreeks Disenchantment vertellen? 

The Dark Crystal: Age of Resistance

Wie als kind de poppenfantasyfilm The Dark Crystal zag raakte getraumatiseerd én geïnspireerd voor het leven. Recent kwam Netflix met een prequelserie.

Castlevania (Netflix)

De cultgame Castlevania zou ooit een film krijgen, maar daar kwam het steeds niet van. Tot Netflix zich ermee ging bemoeien. De Britse Undergroundschrijver Warren Ellis schreef het script, en vooral in het tweede seizoen wordt Castlevania een meeslepend horrorverhaal dat doordringt tot de kern van de Dracula-mythe. De tekenstijl is ambachtelijk en vrij traditioneel, en is ontleend aan het werk van de grote Japanse animekunstenaars. Het verhaal is wervelend en slim, en vooral de geweldige stemacteurs maken van Castlevania een verborgen parel in het animatieaanbod van Netflix.

Undone (Amazon Prime Video)

Een grote nieuwe seriehit van Raphael Bob-Waksberg, die ook het ontroerende Bojack Horseman schreef. Undone gaat over verlies en rouw, en een hoofdpersoon die in een stevige identiteitscrisis terecht komt (net als dat sitcompaard uit die andere serie). De animatietechniek is weldadig mooi en vernieuwend: opnamen van echte acteurs worden overgetekend, en dat geeft het animatie-universum fraaie nuances. De stemacteurs Bob Odenkirk (u mogelijks bekend als Saul Goodman) en Rosa Salazar tillen de serie naar het topniveau. 

F is for Family (Netflix)

Bij de serie F is for Family zit de kijker soms even met gekrulde tenen in de seriepantoffels. En dat is precies de bedoeling. F is for Family gaat over een disfunctioneel gezin; een bruut van een vader en een dapper doorploeterende moeder. De kinderen zijn gruwelijk en het puberleed is niet te overzien. En toch zit je aan het einde van de hoofdstukken met een verwarrend warm gevoel na te beschouwen. De komiek Bill Burr, die de serie schreef, weet precies wanneer hij bij alle gezinshorror toch dat kleine streepje ontroering en menselijkheid kan laten doorschemeren. En de soundtrack is fantastisch.

Short Circuit (Disney Plus)

Disney geeft talent uit de eigen animatiestudio’s een kans in deze serie onbevangen maar feilloos uitgevoerde animatieshorts. Tegendraads of controversieel zijn de korte films niet, maar hartverwarmend en soms schitterend mooi zeker wel. De film Denk je, van de jonge regisseur Brian Menz, ademt liefde voor klassieke animatie en bijvoorbeeld de krantencomics uit de jaren vijftig. De losse delen worden ingeleid met korte portretten van de veelbelovende makers, en dat is leerzaam.

Aggretsuko (Netflix)

Een van de merkwaardigste series ‘over de werkplek’ die ooit is gemaakt. In de Japanse animeserie Aggretsuko volgen we de weinig assertieve kantoormedewerker Retsuko, een rode panda, bij haar dagelijkse lijdensweg. Haar baas, een mannelijk varken, is een monster van een manager. En Retsuko krijgt dreun na dreun te verwerken. Maar ’s nachts leeft Retsuko zich uit in de karaokebars, helemaal alleen, bij verwoestende deathmetal. Een grappige, originele en sociaal betrokken topserie in een razendsnelle grafische stijl.

One-Punch Man (Netflix)

Netflix wemelt van de kwalitatief hoogstaande Japanse anime, zoals de onvolprezen series Full Metal Alchemist: Brotherhood en Death Note. Voor de minder ingevoerde maar latente animeliefhebbers is One-Punch Man een absolute aanrader. Het verhaal is lichtvoetig en grappig, en zelfs een tikje filosofisch. Als ieder monster, hoe weerzinwekkend ook, is te verslaan met een enkele tik op de neus, heeft het leven van een superheld dan nog zin? Ook de tekenstijl van Chikashi Kubota is toegankelijk en oogverblindend mooi. Bij de exorbitante vechtscènes trilt de tv soms de kamer uit. Een heerlijke animatieorgie.

(VK)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234