Anne+ Beeld Netflix
Anne+Beeld Netflix

Televisie★★★½☆

‘Anne+’ op Netflix biedt een verfrissende kijk op homoseksualiteit en queer-zijn

Binnenkort gaat de zomertijd weer in, maar voor het zover is, kan ‘Anne+’ dienen als het perfecte medicijn tegen winter- of andere blues. In Nederland was de serie al een succes, nu is eindelijk België aan de beurt.

Het eerste deel van ‘Anne+’ verscheen al in 2018 in Nederland. In zes afleveringen van tien minuten per stuk stond het leven van twintiger Anne centraal, die in iedere aflevering een nieuwe liefde beleefde. In 2020 volgde het tweede seizoen, dat met acht afleveringen van een halfuur een stuk meer diepgang had. De twee seizoenen zijn nu achter elkaar op Netflix te zien, perfect voor een zondagmiddag: na het ontbijt en de weekendkrant seizoen één (duurt een uurtje), dan een stevige wandeling, en dan tussen lunch en diner seizoen twee erdoorheen knallen. ‘Anne+’ is ook heerlijk lichtvoetig vermaak: beetje lachen, beetje huilen, niet te veel nadenken. Alles, van de soundtrack tot de knuffelbare cast, doet verlangen naar zorgeloze lente.

Let wel: ‘Anne+’ is niet gedachteloos. De makers – met als kernteam scenarist Maud Wiemeijer, regisseur Valerie Bisscheroux en hoofdrolspeler Hanna van Vliet – ontwikkelden de serie vanuit idealisme. Homoseksualiteit en queer-zijn in het algemeen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het culturele landschap, maar echt genormaliseerd is het toch nog niet: in films en series is cisgender heteroseksualiteit bijna altijd de norm, en het afwijken daarvan een probleem of op zijn minst een uitzondering, en dus een bepalend thema. In ‘Anne+’ is hoofdpersoon Anne weliswaar lesbisch, maar de serie gaat niet over lesbisch zijn. Dat is verfrissend, ook voor de kijker die geen zin heeft in een activistisch pamflet. Het is eigenlijk jammer dat het voor een recensent bijna onvermijdelijk is om het te benoemen – dan gaat het er toch weer over.

Er kleeft wel een nadeel aan het lovenswaardige streven naar inclusiviteit. Hoe meer platgetreden paden worden vermeden, hoe meer het opvalt waar nog wél de vastgeroeste conventies gevolgd worden die ervoor zorgen dat het Nederlandse drama zo’n matige reputatie heeft. De personages in ‘Anne+’ mogen dan divers zijn qua geaardheid, genderidentiteit en huidskleur, ze zijn wel allemaal hoogopgeleid (zoals altijd), rijk (zoals altijd) en woonachtig in Amsterdam – en zo interessant is die stad echt niet. Hierdoor wordt het geheel, wanneer je tegen de zondagavond nog maar een handje chips neemt, wel erg probleemloos, met al het grootstedelijke kabouterleed. ‘Anne+’ is een sympathieke serie van ambitieuze, talentvolle makers. Momenteel wordt er gewerkt aan een speelfilm, maar het is te hopen dat ze voor het project daarna verder kijken dan hun neus lang is.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234