FILM★★1/2☆☆

Arrival

Geef ons maar Kubricks monoliet.

Deze sciencefictionfilm van Denis Villeneuve (‘Incendies’, ‘Enemy’, ‘Sicario’) wordt genoemd als één van de kanshebbers voor de Oscars, maar wat ons betreft maakt dit al te opzichtige doorslagje van ‘Contact’ en ‘Interstellar’ de verwachtingen niet waar. Twaalf schelpvormige ruimteschepen landen op verschillende locaties in de wereld: waar komen ze vandaan en wat willen ze? Aan professor linguïstiek Louise Banks (Amy Adams) om één van de schepen te betreden en de boodschappen van de aliens te ontcijferen. Het begin is sterk: zoals alleen hij dat tegenwoordig kan, schept Villeneuve met behulp van een omineuze soundtrack en een knappe fotografie een drukkende atmosfeer van doem en dreiging. Maar het lukt hem niet om het verhaal naar een bevredigende climax te voeren: ons werd het in de tweede helft allemaal wat te soft, te saai, en eerlijk gezegd: te onbegrijpelijk. En dus hebben we hier te maken met een primeur: de allereerste film van Denis Villeneuve die we géén topper kunnen noemen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234