As good as it getsBeeld rv

televisie

‘As Good As It Gets’

Er schuilen twee films in ‘As Good As It Gets’: een redelijk amusante, met Jack Nicholson in zijn gebruikelijke doen als cynische smeerlap die kleine hondjes van de trap smijt en boeren laat in een restaurant, en een vreselijk irriterende, met diezelfde Nicholson die het boeren moet bekopen met een gruwelijke transformatie tot voltijds mensch met een gouden hart. 

Het schizofrene personage dat deze plotse en weerzinwekkende transformatie mogelijk maakt is Melvin Udall, een man die romantische pulpromannetjes schrijft voor vrouwen met celullitis maar zich ondertussen wel voordoet als de Dief! van zijn buurt. Alle sociale minderheden krijgen er van Melvin van langs: vrouwen (gevraagd hoe hij zo overtuigend over vrouwelijk leed kan schrijven, antwoordt deze Monika Van Paemel met ongeschoren ballen: ‘I think of a man. And I take away reason and accountability’), homo’s, negers, kinderen met astma, collecteurs voor het leger des heils. Eind goed al goed dus, tot Nicholson de vrouw van zijn leven ontmoet in de gedaante van serveuse Helen Hunt, het wicht dat op televisie de hele tijd met heur haar speelt in de verkapte soap ‘Mad About You’ en zich nu geroepen voelt levenslessen uit te delen alsof het desinfectiedagen zijn bij de Bond Zonder Naam. 

Resultaat: Melvin ruilt zijn satanische ik voor een meer innemende persoonlijkheid die vriendjes wordt met de homo van op het tweede (voormalige talkshow-gastheer Greg Kinnear), pootjes geeft aan kleine hondjes en tot overmaat van ramp ook nog eens vriendelijk doet tegen negers die ooit met een Oscar gingen lopen (Cuba ‘Show me the money!’ Gooding Jr.). Kortom, het soort gedrag dat zijn eigen kansen op een gouden beeldje vergroot tijdens de plechtigheid die over enkele weken ‘Titanic’ zal huldigen en waarover T&J u uiteraard uitgebreid zullen informeren. 

Voor het moment volstaat het te weten dat ‘As Good As It Gets’ werd geregisseerd door James L. Brooks, de mens die er in het verleden zelfs in slaagde nieuwslezers (‘Broadcast News’) en Shirley MacLaine (‘Terms of Endearment’) sympathiek te maken. Brooks serveert ons de transformatie van Melvin met dezelfde vanzelfsprekendheid die onze premier op één avond doet evolueren van fuck off-monster op het journaal naar de gevoelsmens die een traan wegpinkt omdat Franky uiteindelijk naast de schoen heeft gegrepen. We ain’t buyin’ it Jimmie, ook al omdat we weten dat Jack liever zijn eigen oor zou afbijten dan kleur te bekennen als janet. 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234