FILM★★★★☆
Baby Driver (★★★★☆)
Baby, I’m yours!
ACTIE Wat een aangename verrassing, wat een frisse kijkervaring, wat een fijne trip, deze ‘Baby Driver’! Nu zouden we uitvoerig kunnen uitleggen wat voor schitterend spel regisseur Edgar Wright hier speelt met beeld, muziek en geluid, en hoe hij zijn actiescènes van de eerste tot de laatste seconde en tot in het pietluttigste detail in sync heeft gezet met de aldoor uit de boxen knallende songs, maar nee – u moet dit huzarenstukje zélf ervaren.
Toch één voorbeeldje: de door de flikken neergelegde spijkermat die u tijdens de allereerste auto-achtervolging op een bepaald ogenblik luid rinkelend over het asfalt hoort schuren, past werkelijk perféct tussen de drums en de elektrische gitaren van de Jon Spencer Blues Explosion die u op hetzelfde moment hoort tekeergaan. En wanneer je Baby (Ansel Elgort) in de volgende, schitterend gechoreografeerde scène op de tonen van ‘Harlem Shuffle’ door de straten ziet stappen, weet je ’t wel zeker: genietbaarder dan dit wordt cinema haast niet.