null Beeld KIRSTY GRIFFIN/NETFLIX
Beeld KIRSTY GRIFFIN/NETFLIX

FILM★★★★½

Benedict Cumberbatch is ronduit indrukwekkend als de vreemde cowboy in ‘The Power of the Dog’

Ballade van een tragische cowboy.

In het begin van deze Netflix Original, die eerst in de bioscoop uitkomt, valt het nauwelijks te geloven dat die twee ruiters, die hun veestapel door de machtige prairie drijven, broers zijn van elkaar. George (Jesse Plemons) is een stille, goedgemanierde softie die niet op zijn plaats lijkt tussen de cowboys die de runderen joelend vooruitjagen. Phil (Benedict Cumberbatch) daarentegen beantwoordt, met die rinkelende sporen en die bruinlederen beenstukken die hij over zijn spijkerbroek draagt, al iets meer aan het iconische beeld van de cowboy uit het Wilde Westen. Phil is ’n harde bikkel: hij castreert ossen met z’n blote handen, noemt zijn broer neerbuigend ‘fatso’, drijft de spot met de androgyne tienerzoon van de weduwe (Kirsten Dunst) die de lokale eettent uitbaat, en lijkt er zelfs een soort trots uit te halen dat hij stinkt (onwelriekende noot: Cumberbatch zat zó diep in zijn rol dat hij het vertikte om zich tijdens de opnamen te wassen).

George en Rose treden in het huwelijk en nemen hun intrek bij Phil in de ranch, maar echt gezellig wil het niet worden. De jaloerse Phil vindt in Rose een slachtoffer om zijn kwelzucht op bot te vieren, zoals in de schitterende scène met de piano en de banjo. Maar wacht: is het niet wonderlijk dat zo’n ruwe manskerel als Phil in staat is om zulke verfijnde deuntjes uit zijn banjo te halen? Terloops ontdekken we ook dat Phil mineraalstenen verzamelt, en dat hij op Yale University heeft gezeten, wat iemand tot de volgende spottende opmerking brengt: ‘Vloekt Phil op het vee in het Latijn of in het Grieks?’ Wie ís toch die ruige rancheigenaar, die soms naar een onbestemd punt in de heuvels staat te turen en zijn mannen aanmoedigt om hetzelfde te doen: ‘De meeste mensen die naar die heuvel kijken, zien alleen maar een heuvel. Wat zien jullie?’ Wat is het toch dat hem op een bepaald moment in zijn leven afstand heeft doen nemen van het gecultiveerde leven en hem heeft doen kiezen voor het ongetemde cowboybestaan? Jane Campion, die met ‘The Power of the Dog’ zomaar eventjes de mooiste film uit haar carrière heeft gemaakt, verschaft geen duiding of achtergronden, maar observeert haar personages met de rust en de sereniteit van een dichteres die onder de uitgestrekte hemel de tijd neemt om een impressionistisch dichtwerk te schrijven.

Plemons en Dunst acteren sterk, maar Cumberbatch is ronduit indrukwekkend als de vreemde cowboy wiens stoere façade steeds meer barsten en uiteindelijk hele scheuren begint te vertonen. Onder de magnifiek in beeld gezette uitspansels weerklonken ooit elfenliederen: de film speelt zich af in Montana, maar werd opgenomen in Nieuw-Zeeland, in dezelfde dromerige landschappen die in ‘Lord of the Rings’ dienstdeden als Midden-Aarde. Wat is het toch dat Phil in die heuvels ziet? Misschien, zo maakten wij ons de bedenking terwijl we een krop in onze keel wegslikten, zijn het wel zijn eigen dromen en verlangens die hij over de heuvelruggen voorgoed van zich ziet wegzweven.

Vanaf 17 november in de bioscoop en vanaf 1 december op Netflix.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234