Better Call SaulBeeld Netflix

televisie★★★★★

‘Better Call Saul’ op Netflix: ‘Het grootste onvoorziene succes van de afgelopen vijf jaar’

Weinig reeksen houden het vijf jaar vol, nog minder blijven ook even lang op hoog niveau presteren en het aantal series dat na vier uitstekende seizoenen met een vijfde komt dat alle voorgaande overtreft, kun je op één hand tellen. Mag zich vanaf nu tot dat selecte clubje rekenen: ‘Better Call Saul’.

‘Better Call Saul’ is - samen met de remonte van Cercle Brugge in maart en de passage van Willy Sommers op Pukkelpop - het grootste onvoorziene succes van de afgelopen vijf jaar. Net als vele anderen had ik mijn twijfels toen de reeks in februari 2015 van start ging, anderhalf jaar nadat ‘Breaking Bad’, de tv-klassieker waarvan ‘Better Call Saul’ een afgeleide is, afscheid had genomen van zijn fans. Tuurlijk, de serie werd gemaakt door hetzelfde team dat de ondergang van Walter White zo memorabel in beeld bracht, en Saul Goodman was een van de leukste nevenpersonages uit ‘Breaking Bad’, maar toch: een volledige reeks rond de avonturen van een gladde advocaat leek toen iets wat vooral ten huize Sven Mary op applaus zou kunnen rekenen. Maar, zoals niemand op Twitter ooit zegt: ik heb me vergist. Vijf jaar later is ‘Better Call Saul’ niet alleen minstens de evenknie van ‘Breaking Bad’, met het vijfde seizoen claimt de reeks ook definitief - sorry ‘GR5’! - de titel van ‘beste nog lopende serie’.

In dat vijfde seizoen, dat sinds kort helemaal op Netflix staat, zijn de twee showrunners Vince Gilligan en Peter Gould erin geslaagd de vier voorgaande nog te overtreffen, wat een beetje klinkt als ‘Lionel Messi heeft zijn niveau bij FC Barcelona opgekrikt’. De twee verhaallijnen die voordien grotendeels een parallel bestaan leiden - de activiteiten van de drugskartels in New Mexico en de ervaringen van Jimmy McGill in de advocatuur - lopen deze keer voor het eerst echt in elkaar over, waardoor de transformatie van McGill in Saul Goodman definitief vorm krijgt. Bovendien wordt Lalo Salamanca, de drugsdealer die op het einde van seizoen 4 opdook, in deze tien afleveringen een van de meest memorabele booswichten die er ooit in de wereld van ‘Better Call Saul’ of Breaking Bad’ hebben rondgelopen, en de concurrentie is daar toch niet min. Tot slot is er de ontbolstering van Kim Wexler, de veelgeplaagde vriendin van Jimmy, die zuchtend en oogrollend altijd aan zijn zijde is blijven staan. Als kijker ging je ervan uit dat Wexler - die in ‘Breaking Bad’ niet te zien is - ‘collateral damage’ zou zijn bij Jimmy’s weg naar de ondergang, maar tegen het einde van het vijfde seizoen blijkt zij, in een van die vele momenten waarin de makers met sardonisch genoegen het tapijt van onder je voeten wegtrekken, toch een pak minder naïef en goedhartig dan gedacht.

‘Better Call Saul’ is nooit een kijkcijferkanon geweest en zal dat, nu er nog slechts één seizoen volgt, ook niet meer worden. Daar is de reeks te traag voor, een eigenschap die bij veel mensen nu eenmaal synoniem is voor ‘moeilijk’ of ‘saai’. Het blijft zonde, want ook al drukken Vince Gilligan en co. het tempo soms tot het niveau ‘Sophie Wilmès tijdens een powerpointpresentatie’, er zijn vandaag erg weinig series die zoveel kijkplezier bieden. De dialogen benaderen de perfectie, veel beelden - het ijsje dat door een horde mieren wordt overspoeld! - zou je zo kunnen inkaderen en aan de muur van je woonkamer hangen, en de humor is vaak even absurd als scherp. En als de actie dan eens losbarst, zoals in ‘Bagman’ en ‘Bad choice road’, het briljante, alle adem afsnijdende tweeluik vlak voor het einde, is de spanning nauwelijks te harden: hier is alvast de hele lockdownvoorraad sigaretten, nicotinepleisters én - kauwgom er op die twee uur tijd doorgejaagd. Om te weten of de makers alles mooi zullen kunnen afronden en de brug naar ‘Breaking Bad’ kunnen maken, moeten we nog wachten tot het laatste seizoen, dat door de coronacrisis enige vertraging heeft opgelopen. Maar alvast tot dan laat ‘Better Call Saul’ zich het makkelijkst samenvatten met de slogan van het hoofdpersonage: ‘It’s all good, man.’

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234